mi a kotta?

Egy shropshire-i legény

  • mi a kotta
  • 2020. március 20.

Zene

„Volt nekem egy sötét selyem szalagom, / elveszett a sötét sürüségben. / Volt nekem egy égszín selyem szalagom, / elveszett kék áfonyaerdőben. / Volt nekem egy piros selyem szalagom, / elveszett az epres erdő mélyén. / Volt nekem egy fehér selyem szalagom, / elveszett a zúzos zimankóban. / Volt nekem egy bíbor selyem szalagom, / elveszett a málnás meredélyen. / Volt nekem egy sárga selyem szalagom, / elveszett a tőzeges mocsárban. / Volt nekem egy lila selyem szalagom, / elveszett a szúrós szedres szélén. / Volt nekem egy zöld selyem szalagom, / elveszett a fenyves folyóparton. / Volt nekem egy arany férjem, / elveszett a hadak útján.” Hamarjában úgy rémlik, időtlen idők óta nem idéztünk e rovat hasábjain a zürjén népköltészet kincsestárából, de most ennek is eljött a sora. A fönnállásának 70. évfordulóját ünneplő Honvéd Férfikar koncertjét ugyanis Gyöngyösi Levente Katonasiratója indítja majd, e műben pedig két mordvin katonabúcsúztató mellett a másként komi néven emlegetett távoli nyelvrokonaink idézett népköltése fog szerephez jutni (Nemzeti Hangversenyterem, február 26., fél nyolc).

Egyebekben az elkövetkező napok programját az idén kikerülhetetlen Beethoven meg a többi B betűs komponista uralja majd. Ilyesformán a MÁV Szimfonikus Zenekar szombati koncertjén, ahol Maxim Vengerov nemcsak hegedülni, de vezényelni is készül, homogén Beethoven-műsor ígérkezik: a C-dúr hármasverseny és a VII. szimfónia megszólaltatásával (Nemzeti Hangversenyterem, február 22., fél nyolc). De éppígy Beethoven-mű, méghozzá a Kreutzer-szonáta vonószenekari átirata fogja zárni a Liszt Ferenc Kamarazenekar hangversenyét is, melynek vendégművésze az épp búcsúturnéját teljesítő jeles kürtművész, Eric Terwilliger lesz (Zeneakadémia, február 26., fél nyolc).

Bachot az örömünkre újra Budapestre látogató régizenés csodakompánia, A Felvilágosodás Korának Zenekara játszik majd: versenyműveket, az I. (C-dúr) zenekari szvitet, valamint az egyik kantáta Sinfoniáját (Nemzeti Hangversenyterem, február 28., fél nyolc). Bartók Béla I. és II. rapszódiája pedig a Savaria Szimfonikus Zenekar koncertjén hangzik fel, ám a Madaras Gergely (képünkön) által elvezényelendő programon még egy, bizonnyal jóval kevésbé ismert B betűs szerző művével is találkozhatunk, pontosabban megismerkedhetünk (Nemzeti Hangversenyterem, február 23., fél nyolc). Az első világháborúban, a Somme mellett alig 31 esztendős korában elesett George Butterworth hangulatos zenekari rapszódiája, az Egy shropshire-i legény nyitja majd ugyanis a koncert szünet utáni részét, hogy aztán egy nálánál sokkalta szerencsésebb sorsú brit, a sikereire valósággal ráunó Elgar Csellóversenye zárja a kiadott műsort.

Végül futtában még említsük meg az idei Cziffra Fesztivál vasárnapi gálakoncertjét, ahol is a zongorista Balázs János elmaradhatatlan szereplése mellett ott lelhetjük a dobogón – többek közt Grieget és Ravelt játszva – egyik kedvenc hegedűsünket, Vagyim Repint is (Zeneakadémia, február 23., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.