Lemez

Frenk: Tudom kivagyok

Zene

A Hiperkarma dobosaként megismert, de a zenekarral négy éve végleg szakító Frenk (polgári nevén Torma Gábor) majdnem teljesen egyedül játszotta fel hatodik lemezét is, csak a basszusgitárt engedte át az őt koncerteken is kísérő Giret Gábornak, illetve néhány gitárszólót Vastag Gábornak. Frenk bevallása szerint az album a kisebbséghez, olyan emberekhez szól, akik a társadalom perifériáján érzik magukat, ezért képesek lázadni, de feltétel nélkül szeretni is, és természetesen átlátnak a politika és a vallás hazugságain is. Utóbbi leginkább az Apokrif című dalban mutatkozik meg, olyan provokatív sorokkal, mint ezek: „A mennyei bankban a pénz a vallásoknál, / repedezik a bolygó a varrásoknál. / Bárkinek hinni is kár, ha nem lehet tudni, / hogy Mária Magdolna volt az első groupie.” A lemez többi része is erősen szövegközpontú, érezni, hogy a szerző nem csak tét nélkül akar szórakoztatni. „A pokolba lenézek, mindenhol zenészek” – énekli, és az éjszakai élet sötét oldalára két számmal is utal. A lemez címadó dala a szerző tavalyi, elég „húzósra” sikerült nyarának állít emléket – utána döntötte el, hogy radikálisan változtat az életmódján –, a Mi van veletek pedig azokat a barátait szólítja meg, akik továbbra is két végén égetik a gyertyát, nem törődve azzal, hogy ebbe már sokan belehaltak. A Tudom kivagyok dalaival aligha fogunk rá­diók­ban találkozni, de talán épp ettől hitelesebb is, hiszen Frenket nem befolyásolta megfelelési kényszer. Az undergroundon belül, és valamennyire azon is túl minden bizonnyal értő fülekre talál.

XLNT Records, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.