Lemez

Frenk: Tudom kivagyok

Zene

A Hiperkarma dobosaként megismert, de a zenekarral négy éve végleg szakító Frenk (polgári nevén Torma Gábor) majdnem teljesen egyedül játszotta fel hatodik lemezét is, csak a basszusgitárt engedte át az őt koncerteken is kísérő Giret Gábornak, illetve néhány gitárszólót Vastag Gábornak. Frenk bevallása szerint az album a kisebbséghez, olyan emberekhez szól, akik a társadalom perifériáján érzik magukat, ezért képesek lázadni, de feltétel nélkül szeretni is, és természetesen átlátnak a politika és a vallás hazugságain is. Utóbbi leginkább az Apokrif című dalban mutatkozik meg, olyan provokatív sorokkal, mint ezek: „A mennyei bankban a pénz a vallásoknál, / repedezik a bolygó a varrásoknál. / Bárkinek hinni is kár, ha nem lehet tudni, / hogy Mária Magdolna volt az első groupie.” A lemez többi része is erősen szövegközpontú, érezni, hogy a szerző nem csak tét nélkül akar szórakoztatni. „A pokolba lenézek, mindenhol zenészek” – énekli, és az éjszakai élet sötét oldalára két számmal is utal. A lemez címadó dala a szerző tavalyi, elég „húzósra” sikerült nyarának állít emléket – utána döntötte el, hogy radikálisan változtat az életmódján –, a Mi van veletek pedig azokat a barátait szólítja meg, akik továbbra is két végén égetik a gyertyát, nem törődve azzal, hogy ebbe már sokan belehaltak. A Tudom kivagyok dalaival aligha fogunk rá­diók­ban találkozni, de talán épp ettől hitelesebb is, hiszen Frenket nem befolyásolta megfelelési kényszer. Az undergroundon belül, és valamennyire azon is túl minden bizonnyal értő fülekre talál.

XLNT Records, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.