mi a kotta?

Egy mekegő buffó

  • mi a kotta
  • 2016. augusztus 7.

Zene

„Elvállaltam, hogy két hét alatt megzenésítek egy librettót. Ebből egy hetet adok önnek, hogy elkészítse nekem azt. Majd elválik, hogy melyikünk lesz ügyesebb. De ne feledje, barátom, hogy nekünk mindössze egy német primadonnánk van, hozzá egy dadogós tenorista, egy mekegő buffó meg egy francia basszista, aki nem sokat ér – mégis velük kell dicsőséget szereznünk! Nos, kedves Romani, csak rajta, bátorság!” Az anekdota szerint 1832 tavaszán ekképp sarkallta a kor keresett szövegkönyvíróját, Felice Romanit Gaetano Donizetti (festményünkön), s az előzetesen vajmi kevés sikerrel kecsegtető rohammunka meglepő eredménye végül minden idők egyik legsikeresebb olasz vígoperája, a Szerelmi bájital lett. A mű, amely Wagnert jóval megelőzve idézte az operaszínpadon Izolda legendáját, mostanában több helyen és formában is elénk kerülhet. Pénteken az Uránia Nemzeti Filmszínházban például a New York-i Met korábbi világközvetítését ismétlik e tárgyban: Anna Netrebkóval a női főszerepben, valamint a nálunk Faust-dirigensként megdicsőülő Maurizio Benini vezényletével (július 10., öt óra). A nyaranta immár hagyományosan egy-egy izgalmas operaprodukcióval csábító szentmargitbányai kőfejtőben, kicsivel túl a határon, pedig egészen augusztus közepéig hetente három előadással vár minket a Szerelmi bájital: minden hétfőn, kedden és szerdán fiatal énekesekkel és egy gigantikus wurlitzerrel (július 13., 14. és 15., fél kilenc)!

Immár megfellebbezhetetlenül túl a koncertév­adon, pesti hangversenyt már csupán nyárias helyszínen lelhetünk, elsősorban a Vajdahunyadvár belső udvarában. A koncertjárás Liget-projektje most a MÁV Szimfonikus Zenekar és Jandó Jenő közös estjével indulhat: csupa sláger, csupa Bee­thoven a programon, amely a VII. szimfóniával tetőzik majd (július 7., fél kilenc). Hétfőn aztán jön Szenthelyi Miklós és a Magyar Virtuózok Kamarazenekar, méghozzá – ha minden igaz – barokk esttel (július 11., fél kilenc), majd következik a veszprémi székhelyű Mendelssohn Kamarazenekar koncertje csupa szerenáddal (július 14., fél kilenc). E szerenádparádé Luigi Boccherininek azzal a művével indul majd, mely az Éjszakai őrjárat Madridban címet viseli, s összesen hét tételben jelenetezi a spanyol főváros 1780 körüli éjszakai életé­nek erkölcsösebb és (köz)biztonságosabb felét: az esti Ave Maria elharangozásától az éjszakai nyugodalomra felügyelő őrcsapat hajnali visszavonulásáig. „Ha Isten zenében kívánna az emberekhez szólni, akkor azt Haydn műveivel tenné, ő maga azonban Boccherinit hallgatna.” Jean-Baptiste Cartier, a nagy francia forradalom és a napóleoni háborúk korának jeles zeneszerzője, hegedűse és vonósteoretikusa méltatta így idősebb pályatársát, aki ilyesformán a mi figyelmünkre is okkal érdemesíthető. Az erőszakszervezeti éjjeli muzsikával kezdődő koncertet azután Csajkovszkij oly népszerű Vonó­s­szerenádja zárja majd, mely kompozícióját „belső kényszernek engedve” vetette kottapapírra az orosz mester. Ahogy a Boccherini-mű ötödik tétele, a Passa calle ismerős lehet különböző filmekből, úgy az 1880-as Vonósszerenád keringőjét is ezer felől hallhattuk már, de ez éppen nem riaszthat vissza minket az újbóli találkozástól!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.