mi a kotta?

Egy mekegő buffó

  • mi a kotta
  • 2016. augusztus 7.

Zene

„Elvállaltam, hogy két hét alatt megzenésítek egy librettót. Ebből egy hetet adok önnek, hogy elkészítse nekem azt. Majd elválik, hogy melyikünk lesz ügyesebb. De ne feledje, barátom, hogy nekünk mindössze egy német primadonnánk van, hozzá egy dadogós tenorista, egy mekegő buffó meg egy francia basszista, aki nem sokat ér – mégis velük kell dicsőséget szereznünk! Nos, kedves Romani, csak rajta, bátorság!” Az anekdota szerint 1832 tavaszán ekképp sarkallta a kor keresett szövegkönyvíróját, Felice Romanit Gaetano Donizetti (festményünkön), s az előzetesen vajmi kevés sikerrel kecsegtető rohammunka meglepő eredménye végül minden idők egyik legsikeresebb olasz vígoperája, a Szerelmi bájital lett. A mű, amely Wagnert jóval megelőzve idézte az operaszínpadon Izolda legendáját, mostanában több helyen és formában is elénk kerülhet. Pénteken az Uránia Nemzeti Filmszínházban például a New York-i Met korábbi világközvetítését ismétlik e tárgyban: Anna Netrebkóval a női főszerepben, valamint a nálunk Faust-dirigensként megdicsőülő Maurizio Benini vezényletével (július 10., öt óra). A nyaranta immár hagyományosan egy-egy izgalmas operaprodukcióval csábító szentmargitbányai kőfejtőben, kicsivel túl a határon, pedig egészen augusztus közepéig hetente három előadással vár minket a Szerelmi bájital: minden hétfőn, kedden és szerdán fiatal énekesekkel és egy gigantikus wurlitzerrel (július 13., 14. és 15., fél kilenc)!

Immár megfellebbezhetetlenül túl a koncertév­adon, pesti hangversenyt már csupán nyárias helyszínen lelhetünk, elsősorban a Vajdahunyadvár belső udvarában. A koncertjárás Liget-projektje most a MÁV Szimfonikus Zenekar és Jandó Jenő közös estjével indulhat: csupa sláger, csupa Bee­thoven a programon, amely a VII. szimfóniával tetőzik majd (július 7., fél kilenc). Hétfőn aztán jön Szenthelyi Miklós és a Magyar Virtuózok Kamarazenekar, méghozzá – ha minden igaz – barokk esttel (július 11., fél kilenc), majd következik a veszprémi székhelyű Mendelssohn Kamarazenekar koncertje csupa szerenáddal (július 14., fél kilenc). E szerenádparádé Luigi Boccherininek azzal a művével indul majd, mely az Éjszakai őrjárat Madridban címet viseli, s összesen hét tételben jelenetezi a spanyol főváros 1780 körüli éjszakai életé­nek erkölcsösebb és (köz)biztonságosabb felét: az esti Ave Maria elharangozásától az éjszakai nyugodalomra felügyelő őrcsapat hajnali visszavonulásáig. „Ha Isten zenében kívánna az emberekhez szólni, akkor azt Haydn műveivel tenné, ő maga azonban Boccherinit hallgatna.” Jean-Baptiste Cartier, a nagy francia forradalom és a napóleoni háborúk korának jeles zeneszerzője, hegedűse és vonósteoretikusa méltatta így idősebb pályatársát, aki ilyesformán a mi figyelmünkre is okkal érdemesíthető. Az erőszakszervezeti éjjeli muzsikával kezdődő koncertet azután Csajkovszkij oly népszerű Vonó­s­szerenádja zárja majd, mely kompozícióját „belső kényszernek engedve” vetette kottapapírra az orosz mester. Ahogy a Boccherini-mű ötödik tétele, a Passa calle ismerős lehet különböző filmekből, úgy az 1880-as Vonósszerenád keringőjét is ezer felől hallhattuk már, de ez éppen nem riaszthat vissza minket az újbóli találkozástól!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.