Lemez

Shapat Terror: Újratervezés

  • - vincze -
  • 2016. augusztus 7.

Zene

Sokszor és sokan leírták már azt a magyar rocktörténeti közhelyet, hogy az egri vízben valami csodaszer lehet, annyira jó zenekarok jönnek onnan – elég, ha csak hasraütésszerűen felsorolja az ember a Téveszme, a Mighty Manlifter vagy a sajnos már nem létező Polly Is Dead nevét. Utóbbi a múlt évezred végén alapzenekarává vált a Magyarországra is begyűrűző stoner rock mozgalomnak, a Shapat Terror pedig úgy kapcsolódik a Pollyhoz, hogy utóbbi feloszlása után ide igazolt át Sohajda Péter gitáros-énekes, aki a mai napig meghatározó személyisége a zenekarnak.

Az Újratervezés a Pálkovács Attila gitáros kiszállása után trióra fogyatkozó Shapat kettes lemeze, amelyről négy dalt már elpotyogtattak itt-ott, a másik négy ellenben itt debütál. Bárhogyan is, az ST még mindig a műfaj legjobb magyarországi képviselője: olyan görcsmentességgel, lazasággal és szeretettel játszották fel az Újratervezés dalait, hogy az már önmagában is megkapóvá teszi a lemezt, de a dalok is hibátlanok: egyszerre van meg bennük a stoner rock lelazult hangulata és a legnagyobb grunge-csapatok dallamérzéke és refréncentrikussága, ráadásul úgy szól az egész, hogy a felvételt is irányító Sohajdát lassan ki lehetne nevezni az egerszalóki Ross Robinsonnak. Az egységesen erős lemez utolsó három dala pedig tényleg mindent visz: a Megszállottság akkora ős-grunge-sláger, hogy a harmincon túliaknak valószínűleg könnybe lábad tőle a szeme, az Új királyban a Turbóban és a Korogban is érdekelt Tanka Balázs élete refrénjét énekli, az Érték nélkül legatós nyitóriffje pedig a leg­eltaláltabb téma a lemezen.

Szerzői kiadás, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.