Lemez

Shapat Terror: Újratervezés

  • - vincze -
  • 2016. augusztus 7.

Zene

Sokszor és sokan leírták már azt a magyar rocktörténeti közhelyet, hogy az egri vízben valami csodaszer lehet, annyira jó zenekarok jönnek onnan – elég, ha csak hasraütésszerűen felsorolja az ember a Téveszme, a Mighty Manlifter vagy a sajnos már nem létező Polly Is Dead nevét. Utóbbi a múlt évezred végén alapzenekarává vált a Magyarországra is begyűrűző stoner rock mozgalomnak, a Shapat Terror pedig úgy kapcsolódik a Pollyhoz, hogy utóbbi feloszlása után ide igazolt át Sohajda Péter gitáros-énekes, aki a mai napig meghatározó személyisége a zenekarnak.

Az Újratervezés a Pálkovács Attila gitáros kiszállása után trióra fogyatkozó Shapat kettes lemeze, amelyről négy dalt már elpotyogtattak itt-ott, a másik négy ellenben itt debütál. Bárhogyan is, az ST még mindig a műfaj legjobb magyarországi képviselője: olyan görcsmentességgel, lazasággal és szeretettel játszották fel az Újratervezés dalait, hogy az már önmagában is megkapóvá teszi a lemezt, de a dalok is hibátlanok: egyszerre van meg bennük a stoner rock lelazult hangulata és a legnagyobb grunge-csapatok dallamérzéke és refréncentrikussága, ráadásul úgy szól az egész, hogy a felvételt is irányító Sohajdát lassan ki lehetne nevezni az egerszalóki Ross Robinsonnak. Az egységesen erős lemez utolsó három dala pedig tényleg mindent visz: a Megszállottság akkora ős-grunge-sláger, hogy a harmincon túliaknak valószínűleg könnybe lábad tőle a szeme, az Új királyban a Turbóban és a Korogban is érdekelt Tanka Balázs élete refrénjét énekli, az Érték nélkül legatós nyitóriffje pedig a leg­eltaláltabb téma a lemezen.

Szerzői kiadás, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.