Egy zsák cementbe – Politikusaink popszámokban

Zene

Az utóbbi pár évtized, a modern magyar demokrácia, s főként annak felkent hősei többször is szolgáltattak ihletet korunk pop/rockzenészei számára. Hat szabad szájú slágerrel bizonyítjuk ezt az állítást.

Az utóbbi pár évtized, a modern magyar demokrácia, s főként annak felkent hősei többször is szolgáltattak ihletet korunk pop/rockzenészei számára. Az már csak az általános közállapotokat jellemzi, hogy az eredmény többnyire nemhogy a nyomdafestéket nem tűrte, de 18 éven aluliak által hallgatott rádióállomásokon sem hangozhatott el – legalábbis büntetlenül semmiképpen! Az sem véletlen, hogy eme szubverzív alkotások zömmel az underground legmélyén, s kizárólag provokatív céllal születtek – ennek megfelelően gyakorta kiadós trágárságok és nehézlovassági becsületsértések kíséretében tárgyalják honunk közállapotait.

Joggal állíthatjuk meg: az alant felsorakoztatott zeneművek okkal keltenek majd felháborodást minden jóérzésű, ép kritikai érzékkel s fejlett ítélőerővel megáldott embertársunkban. Azért titokban reméljük: nem csak belőlük áll majd eme összeállítás érdeklődő közönsége…

1. Belga: Képviselő boogie

Egy klasszikus, majdhogynem rádióbarát darab 2004-ből – no, ebben semmi trágárság nincsen, csupán a jó évtizeddel ezelőtti (részben persze mai) politikussztárok nevei, mintegy sormintaként – miközben a három pajkos MC pusztán a hanglejtéssel, a tónussal tökéletesen kontextusba helyezi a neveket s viselőiket is. Ehhez jön még a pokolian dinamikus, a néhai (?) Apollo 440-et idéző, maximálisan táncolható rock & roll/jungle alap (Titusz keze munkája…).

A vége pedig egyértelműen feleslegessé teszi a panaszkönyv használatát: „Mi választottuk őket, minket képviselnek.”

2. HétköznaPI CSAlódások: Kössük fel!


Az 1990-ben alakult legendás pécsi nihilista tuskópunkzenekar több szerzeményében is foglalkozott Csurka István minden tekintetben nehézsúlyú személyiségével. A gátlástalan vigiláns (és természetesen: mélyen elítélendő!) attitűd minden tűréshatáron túllép – éppen ez teszi a számot olyan valószínűtlenné, majdhogynem szürreálissá. Maguk a rajongók is a durva, ámde célját elért tréfa mellett teszik le a voksot – a zenekar pedig számos nem PC-számmal küzdött szélbalos beskatulyázása ellen. (Nem csak a PICSA együttes életműve iránt érdeklődőknek ajánlanánk Gróf Balázs A Mecsek legalja című, szociografikus pontosságú könyvét.) Annyi biztos, hogy nem fárasztották magukat holmi komponálással – helyette inkább egy az egyben átemelték a Dead Kennedys (később a Faith No More által is feldolgozott) Let’s Lynch The Landlordját. (A mellékelt klip rögtön két tematikus művet illeszt egymás mellé!)

3. Akela: Bolhacirkusz

Egy másik megkerülhetetlen klasszikus, amit mintha a politikai napilapok legszorgalmasabb levelezőinek munkáiból vágták volna össze. A szám születésének 1993-as dátumát is tekintetbe véve elmondható, hogy ezúttal majdnem mindenki megkapja a magáét (és itt Árpi sem bácsi, hanem – tisztesség ne essék – vén kecskebak!), igaz, főleg a képes beszéd és az ezópusi fabulák nyelvén. A kínrímek mellett a teljesen fantáziátlan özönthrash zenei alap is sokat ront az összképen – de ettől legalább még fájdalmasabb az egész!

4. Sickratman: Mi a szar ezen a magyar ugaron?

A szerző (Paizs Miklós) saját bevallása szerint afféle keserű szatíraként alkotta botrányos művét – amit remélhetőleg azóta alaposan meg is bánt! Ihletője mindenesetre a közbeszéd végletes eldurvulása, amit az alapvetően könnyed, laza, Ibiza house-alapú zenemű megszületése óta eltelt évtized még tovább erodált. A mű formailag ismét a jobboldali kultúrkampfra reagáló zenés lincselés kategóriájába sorolható, de ahogy akkor is, azóta is nehéz másként olvasni, mint az elfogult szélbal törzsközönség érzületét karikírozó alkotást. A bíróság mondjuk nem így értékelte, úgyhogy a művész meg is bűnhődött érte (erről bővebben a Magyar Narancs február 14-i számában található interjúban olvashatnak!). A „Balra, át, balra át, áldja meg az isten Horn Gyulát” refrén pedig már-már megelőlegezi az egyik legsikerültebb Facebook-mémet, a Lorán Lenkéből szublimált Szoci Nyugdíjast.

5. Flash: Képviselő funky

„Hányást csipeget a galamb a sarkon, édesanyádat kurvanagyra tartom” – szól Barcs Miki egyik legütősebb sora – és ez a lendületes punk/funk tényleg megadja mindenkinek, amit csak a mocskos, vágyteljesítő fantázia kínál (a szerző lírai énje még a potenciális feldicsérőket is megkínálja egy „kongó-müllerrel”). Az ellenállhatatlan grúvba cementált trágárság ebben az esetben kétségtelen emancipatorikus eszköz – az emberi érzéseikben megsértett, megtaposott önérzetű közszereplők számára pedig nem marad más vigasz, minthogy a kutya ugat, a karaván viszont annál inkább halad!

6. Anyátok: Kádár

A rendszerváltás idejének legendás, akcionista punkzenekara (némi dokumentáció itt) sajnos kevés audiovizuális emléket hagyott maga után – néhány rossz minőségű koncertfelvételt és a kegyetlenül lo-fi, Erdő című műsoros kazettát. Ám az idősebbek még emlékezhetnek rá, hogy az 1990-es választási kampány alatt az ő szövegeikkel volt kitapétázva a Deák téri aluljáró! Sajnos ezekből a felvételeken egy kukkot sem lehet érteni, éppen ezért jön jól sorvezetőként a szövegkönyv. Ráadásul ebből is kiderül, hogy a csak később megizmosodó Kádár-nosztalgiát tökéletesen prognosztizáló (alapvetően persze a Dead Kennedys Holiday In Cambodiáját recikláló) kulcsdalban a szereplők is felcserélhetők. Hol a Fidesz (per. def. taknyos), hol a kisgazdák pribékjei nyírják ki Kádárt, s ezért eredetileg Tamás Miklós Gáspár (sic!), később inkább már a valós közhatalmi súlynak megfelelően Antall József Sátán (!) esik a vendetta és a rímkényszer áldozatául. A kulthős zenekar szurokfekete humorral felfestett tablója akkor (s attól tartunk: azóta is) tökéletesen érvényes – a „gazdasági mutató” pedig napjainkban szintén „a tönk szélén stagnál”.

Egy másik számukból kihalászott „Laci bácsi szép az élet, nézzen meg egy pornófilmet” refrénjük pedig remekül illusztrálja azt a ma már könnyes-flitteres nosztalgiával szemlélt korszakot, amikor először akarták bevezetni a kötelező hit- vagy/és erkölcstanoktatást.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.