mi a kotta?

Raevius ezredes balettje

  • mi a kotta
  • 2013. február 24.

Zene

Nagy művek, nagy előadók - a kiábrándítóan szürke, ám ezúttal egyszersmind helytálló közhely szintjén megfogalmazva így sommázhatnánk az előttünk álló hét koncertprogramját.

Merthogy például mindjárt csütörtök este Brahms Hegedűversenye tölti majd ki a Nemzeti Filharmonikusok bérleti estjének első felét (Nemzeti Hangversenyterem, január 24., fél nyolc), méghozzá az 1985-ös születésű, örmény származású Szergej Kacsatrian szólójával, aki vagy fél évtizeddel ezelőtt egyszer már hatalmas furorét váltott ki a Müpa közönségéből, midőn beugróként - mint a mellékelt ábra mutatja - emlékezetes szólóval teljesítette a B-sor másik nagy hegedűversenyét, a Beethovenét. A koncert másik felét azután egy sosem hallott, sosem látott mű, az ötven éve elhunyt Lajtha László hetven éve komponált balettje, azaz A négy isten ligete alkotja majd, méghozzá mozdulatművészeti teljességében. E művét Lajtha sosem láthatta színpadon, ami nem is oly meglepő, ha megismerjük A négy isten ligete alkotói programját, amely a komponista munkatársául szegődött Révay József (tudják, a Raevius ezredes utazása kiváló szerzője) szavaival így hangzott: "Megmutatni, mily nevetséges és aljas a buták diktatúrája: megmutatni nagyzolását, [...] gyávaságát, a tömegek szolgalelkűségét, meghunyászkodását, a gerinctelenség tragikomédiáját." Talán nem meglepő, de erre sem 1943-ban, sem utóbb nem sikerült a felsőbb hatóságok engedélyező pecsétjét ráüttetni.

Lajthán túl a 25. Mini Fesztivál programja ígérkezik a hét végére, ám mi folytassuk a már nem is egyszerűen nagy, de direkte monumentális alkotásokkal. Így vasárnap a Magyar Rádió 6-os stúdiójában A nürnbergi mesterdalnokok részletei adják a Zenebeszéd című sorozat témáját: az MR zenei együtteseinek előadásában - és Fischer Ádám vezénylete alatt (január 27., három óra). Szerdán azután a német művészet és az annak alapot adó klasszikus polgári derekasság egy másik főműve, Mendelssohn Paulus című oratóriuma vonul majd koncertdobogóra, nem meglepő módon Vashegyi György együtteseinek előadásában, mintegy az első, korabeli hangszereken abszolvált magyarországi megszólaltatással kecsegtetve (Nemzeti Hangversenyterem, január 30., fél nyolc). Mendelssohn e műve - részben mindmáig - a testvérremek, az Éliás árnyékában áll, s mellesleg szólva mindkét oratórium előadás-történetének van egy-egy erős angol vonala. A Paulust például már az ősbemutató évében, 1834-ben műsorra tűzték Liverpoolban, míg az Éliás legelső előadására éppenséggel Birminghamben került sor 1846-ban.

Liverpool és Birmingham némiképp kimódolt egymás mellé ügyeskedése pedig ezúttal a német-angol kultúrkapcsolatok egy másik, de immár jelenkori nagyságát említteti fel velünk: Simon Rattle-t, aki Liverpoolban született, s aki Birmingham szimfonikus zenekarának éléről emelkedett a komolyzenei univerzum tán legnagyobb presztízsű állásába, a Berlini Filharmonikusok vezető karnagyi tisztébe. Nyilvánvalóan ő lesz az elkövetkező hét sztárvendége, s persze Mozart-koncertje, melyet A Felvilágosodás Korának Zenekara élén vezényel majd, méltán tarthat igényt a főesemény rangjára (Nemzeti Hangversenyterem, január 28., fél nyolc). A lezser lovag és zenészei Mozart utolsó három szimfóniáját játsszák majd, a Juppiter melléknevű C-dúr szimfónián végezve a sort. Így aztán azok a szerencsések, akik ott lesznek e hangversenyen, mérlegre tehetik magukban Glazunov érzékletes meghatározását, aki e szimfónia fináléjáról azt mondta tanítványainak (s köztük az ifjú Sosztakovicsnak), hogy az olyan, mint a kölni dóm.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.