Egy csapásra - Later... with Jools Holland - World (dvd)

  • m.l.t.
  • 2005. szeptember 29.

Zene

Jools Holland utoljára jó három és fél évvel ezelőtt, Rhythm & Blues Orchestrájával került szóba nálunk. Tudják, az a pasas, aki a hetvenes években a Squeeze billentyűseként tűnt fel, aztán hagyta a new wave-et másra, hogy elmerülhessen inkább a boogie-woogie-ban, rhythm and bluesban, dzsesszben.

Jools Holland utoljára jó három és fél évvel ezelőtt, Rhythm & Blues Orchestrájával került szóba nálunk. Tudják, az a pasas, aki a hetvenes években a Squeeze billentyűseként tűnt fel, aztán hagyta a new wave-et másra, hogy elmerülhessen inkább a boogie-woogie-ban, rhythm and bluesban, dzsesszben. Azon a jó három és fél évvel ezelőtti lemezén, talán emlékeznek, az összes számban más-más énekelt: például Van Morrison, Sting, Dr John, Mark Knopfler, John Cale, Marc Almond, Eric Clapton, Taj Mahal, de ez mind semmi: bizony ez volt az a lemez, amin utoljára lehetett George Harrisont hallani.

Szóval ez a Jools Holland rendes ember lehet, s mi több, 1992 óta még egy zenés tévés műsort is vezet a BBC-nél. Hétről hétre öt-hat menő zenekar szerepel benne, hiphop, rock, soul, world music, és hogy az utókor se csússzon le róla, az adásokból előbb-utóbb tematikus DVD-k kaphatók. Íme, éppen most jött ki a world music.

Bő két óra: az első felvétel '93-ból a francia Gipsy Kings, az utolsó 2004-ből a mali Tinariwen. Harminchárom név, lényegében világsztárok mind. Ha kukacoskodni akarnék, azt mondhatnám, hogy - tizenkilenc dobásával - túlsúlyba került Afrika, de eszem ágában sincs, hiszen az mégsem akármi, ahogy így felsorakozott Youssou N'Dour, a Tinariwen, az Orchestra Baobab, Mory Kante, Salif Keita, Baaba Maal, Femi Kuti és Ali Farka Toure, azokat említve csak, akik nálunk is jártak már. És hát ehhez a nagyságrendhez kéretik belőni a máshonnan érkezőket is: a zöld-foki Evorát, az algériai Khaledet, a brazil Bebel Gilbertót, a bolgár Le Mystére des Voix Bulgarest, a kubai Ibrahim Ferrert és Omara Portuondót, a román Taraf de Haidouksot vagy a perui Susana BacátÉ - hát még, ha valaki előkerülne tőlünk is!

Ezek a felvételek természetesen televíziós stúdióviszonyok: gyártásvezetők, kamerák, csapók, zölden meg kéken világító neoncsövek közepette készültek. Ne kelljen mondanom: az a mélység és az a spirituális vonzerő, ami a világzenétől szinte elválaszthatatlan, ebben a közegben nem szívesen mutatkozik meg, és amúgy is, többnyire populáris tánczenékkel van dolgunk. De így sem "ússzuk meg" csodák és hátborzongató intimitások nélkül. Sevara Nazarkhan üzbég énekesnő a maga kéthúros lantjával, az indiai Sheila Chandra pusztán a hangjával, a brazil Bebel Gilberto vagy a mali Salif Keita egy szál gitárral ügyel, hogy a világért se feledhessük, mi tenyészik a showbusinessen túl. S hogy milyen az, amikor elakad a szavunk. Felfedezni a törékeny Sevarát ennyi ágyú közt, már megérte.

Illetve: így teljes a tabló.

Warner Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.