Egy ismeretlen karmester - Sir John Eliot Gardiner Beethoven-estje (koncert)

  • - csont -
  • 2005. július 21.

Zene

Ha rajtunk múlik, még e cikk megjelenésekor is zúg a taps; a siker minden képzeletet felülmúlt, és ezúttal joggal.
Sir John Eliot Gardiner ugyanis olyan estet adott a Londoni Szimfonikusok élén, melyet soha nem lehet elfelejteni. Nem pusztán arról van szó, hogy csodálatosan muzsikáltak, hogy a világ egyik legnagyobb zeneszerzőjének művei makulátlan, hihetetlenül átgondolt, valóban katartikus, azaz az életünket kissé megváltoztató előadásban hangzottak el egy valóban világszínvonalú hangversenyteremben - és ezért a világ homlokán táncoltunk két órán át. A koncert tanulságai szinte bénítóak, ugyanis világosan hallatszott ezúttal, hol tart a magyar zenekari kultúra, hol tartunk az interpretáció terén. Az egyébként is ragyogóra sikerült évad hatalmasai leckéinek egyike volt ez, miután a legjobb zenekarok (chicagóiak, berliniek) fellépése már korábban is sokkolhatta a zenehallgatót. Gardiner estjén hallhattuk, hol jár az úgynevezett világ a Beethoven-játékban, hallhattuk, hogyan lehet minden erőlködés nélkül, ám több évtizedes erőfeszítés és munka révén megújítani a legjátszottabb repertoárt. Nekünk egyelőre a szakadatlan munka marad.

Már a Coriolan-nyitány első akkordjai és a bevezető téma ritmikus feszültsége székhez szögezett, aztán a melléktéma éteri tisztasága, táncos lejtése nyűgözött le. Elmondhatatlan, ahogy a karmester felépítette a művet, a démonian lecsapó c-moll hangzatoktól a hős pianissimo kiszenvedéséig. De azért világos volt, hogy ez a kissé gőzös romantikus pátosz nem Gardiner kenyere. És a második szám valóban világváltást hozott. A Pastorale-szimfónia bevezető ütemei a megkívánt rusztikussággal hangzottak most fel, a vonósok vibrato nélküli játéka a szó legjobb értelmében vett parasztos hangulatot keltett. Gardiner előadásának egyik legszembeötlőbb eleme a ritmikus feszültség és plaszticitás. Minden hang pregnáns, minden ütemindítás jelentős és világos, de soha nem erőszakolt. És a tökéletes ritmikus pontosság mellett ebben a játékban mégis óriási szerep jut egyfajta rubatónak, ám ez soha

nem vezet lötyögéshez

vagy sleppeléshez, s az improvizáció üde szellemét csempészi az előadásba. Ez egészen megdöbbentően hatott. Miként a félelmetes piano-forte váltások is. A Pastorale második tételét ("Patakparti jelenet") Gardiner pálca nélkül vezényelte, mintegy jelezve, hogy ezúttal tökéletesen együtt akar élni a zenekarral. Ez sikerült is, mintegy puszta kézzel alkotta meg a szólamokat, ott a helyszínen, még kemencemelegen. A tétel 12/8-os, táncos ringása, évődő bája, a természeti kép megkapó szépsége mégsem vezetett giccshez; itt hallhattuk talán a legtisztábban, mit is jelent a megújított Beethoven-játék. Gardiner és a zenekar képes volt valamiféle impresszionista képet felfesteni, olykor azt hihettük, az Egy faun délutánját halljuk. A tétel végén felhangzó, sokat bírált madárfütty (mintegy Mahler ter-mészeti hangjainak előfutára) pedig egyszerűen humoros volt, így idézőjelbe került, és az előadás bemutatta, ez nem bárgyú bécsi kedélyesség, ez tréfa, noha nem a vaskosabbik fajtából. Mintha Gardiner nem venné komolyan Beethoven agyonidézett szavait, miszerint a mű inkább az érzelmek kifejezése, semmint festészet. És nagyon is komolyan vette az ugyancsak Beethoventől származó feliratokat a té-telek elején. Itt a vihar vihar volt, cikázó villámokkal, távoli morajlással, égiháború a javából.

A zene mondani akar valamit; olykor gesztikus, már-már beszédszerű - ez volt az egyik legnagyobb tanulság vasárnap, és ez jellemezte a kinyilatkoztatásként ható 7. szimfónia előadását is. Gardiner itt aztán kiélhette magát, hiszen az egész mű a ritmuson alapul, ráadásul minden tételben más, ám mindig makacsul ismétlődő, azonos ritmusképleteken. A karmester mintegy

két részre osztotta

a hatalmas darabot, az első két tétel olykor hősies, olykor melankolikus hangja után (még soha életemben nem hallottam ilyen szomorúan, ugyanakkor játékosan a másik tétel fugatóját) szinte egybefüggően eljátszott utolsó két tétel hajmeresztő scherzóvá és üvöltve eltáncolt ünnepléssé alakult. A negyedik tétel előadásának nyilván legnagyobb nehézsége: hogyan lehet fokozni a már fokozhatatlant, van-e még forte a fortissimón túl, van-e még egy dobbantás, miután kirúgtuk a csárda falát. Ez is ment, mégpedig a világ legtermészetesebb módján. A záróütemekben szinte felugrottunk a székből, hogy együtt röpüljünk Beethovennel az értelemig és tovább.

A világ élvonala így játszik Beethovent manapság. Egy ismeretlen mestert üdvözölhettünk ezen a hátborzongató estén. A hangoktól részegen mindössze egy sört sikerült legurítanom.

Nemzeti Hangversenyterem, július 17.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.