Egy ismeretlen karmester - Sir John Eliot Gardiner Beethoven-estje (koncert)

  • - csont -
  • 2005. július 21.

Zene

Ha rajtunk múlik, még e cikk megjelenésekor is zúg a taps; a siker minden képzeletet felülmúlt, és ezúttal joggal.
Sir John Eliot Gardiner ugyanis olyan estet adott a Londoni Szimfonikusok élén, melyet soha nem lehet elfelejteni. Nem pusztán arról van szó, hogy csodálatosan muzsikáltak, hogy a világ egyik legnagyobb zeneszerzőjének művei makulátlan, hihetetlenül átgondolt, valóban katartikus, azaz az életünket kissé megváltoztató előadásban hangzottak el egy valóban világszínvonalú hangversenyteremben - és ezért a világ homlokán táncoltunk két órán át. A koncert tanulságai szinte bénítóak, ugyanis világosan hallatszott ezúttal, hol tart a magyar zenekari kultúra, hol tartunk az interpretáció terén. Az egyébként is ragyogóra sikerült évad hatalmasai leckéinek egyike volt ez, miután a legjobb zenekarok (chicagóiak, berliniek) fellépése már korábban is sokkolhatta a zenehallgatót. Gardiner estjén hallhattuk, hol jár az úgynevezett világ a Beethoven-játékban, hallhattuk, hogyan lehet minden erőlködés nélkül, ám több évtizedes erőfeszítés és munka révén megújítani a legjátszottabb repertoárt. Nekünk egyelőre a szakadatlan munka marad.

Már a Coriolan-nyitány első akkordjai és a bevezető téma ritmikus feszültsége székhez szögezett, aztán a melléktéma éteri tisztasága, táncos lejtése nyűgözött le. Elmondhatatlan, ahogy a karmester felépítette a művet, a démonian lecsapó c-moll hangzatoktól a hős pianissimo kiszenvedéséig. De azért világos volt, hogy ez a kissé gőzös romantikus pátosz nem Gardiner kenyere. És a második szám valóban világváltást hozott. A Pastorale-szimfónia bevezető ütemei a megkívánt rusztikussággal hangzottak most fel, a vonósok vibrato nélküli játéka a szó legjobb értelmében vett parasztos hangulatot keltett. Gardiner előadásának egyik legszembeötlőbb eleme a ritmikus feszültség és plaszticitás. Minden hang pregnáns, minden ütemindítás jelentős és világos, de soha nem erőszakolt. És a tökéletes ritmikus pontosság mellett ebben a játékban mégis óriási szerep jut egyfajta rubatónak, ám ez soha

nem vezet lötyögéshez

vagy sleppeléshez, s az improvizáció üde szellemét csempészi az előadásba. Ez egészen megdöbbentően hatott. Miként a félelmetes piano-forte váltások is. A Pastorale második tételét ("Patakparti jelenet") Gardiner pálca nélkül vezényelte, mintegy jelezve, hogy ezúttal tökéletesen együtt akar élni a zenekarral. Ez sikerült is, mintegy puszta kézzel alkotta meg a szólamokat, ott a helyszínen, még kemencemelegen. A tétel 12/8-os, táncos ringása, évődő bája, a természeti kép megkapó szépsége mégsem vezetett giccshez; itt hallhattuk talán a legtisztábban, mit is jelent a megújított Beethoven-játék. Gardiner és a zenekar képes volt valamiféle impresszionista képet felfesteni, olykor azt hihettük, az Egy faun délutánját halljuk. A tétel végén felhangzó, sokat bírált madárfütty (mintegy Mahler ter-mészeti hangjainak előfutára) pedig egyszerűen humoros volt, így idézőjelbe került, és az előadás bemutatta, ez nem bárgyú bécsi kedélyesség, ez tréfa, noha nem a vaskosabbik fajtából. Mintha Gardiner nem venné komolyan Beethoven agyonidézett szavait, miszerint a mű inkább az érzelmek kifejezése, semmint festészet. És nagyon is komolyan vette az ugyancsak Beethoventől származó feliratokat a té-telek elején. Itt a vihar vihar volt, cikázó villámokkal, távoli morajlással, égiháború a javából.

A zene mondani akar valamit; olykor gesztikus, már-már beszédszerű - ez volt az egyik legnagyobb tanulság vasárnap, és ez jellemezte a kinyilatkoztatásként ható 7. szimfónia előadását is. Gardiner itt aztán kiélhette magát, hiszen az egész mű a ritmuson alapul, ráadásul minden tételben más, ám mindig makacsul ismétlődő, azonos ritmusképleteken. A karmester mintegy

két részre osztotta

a hatalmas darabot, az első két tétel olykor hősies, olykor melankolikus hangja után (még soha életemben nem hallottam ilyen szomorúan, ugyanakkor játékosan a másik tétel fugatóját) szinte egybefüggően eljátszott utolsó két tétel hajmeresztő scherzóvá és üvöltve eltáncolt ünnepléssé alakult. A negyedik tétel előadásának nyilván legnagyobb nehézsége: hogyan lehet fokozni a már fokozhatatlant, van-e még forte a fortissimón túl, van-e még egy dobbantás, miután kirúgtuk a csárda falát. Ez is ment, mégpedig a világ legtermészetesebb módján. A záróütemekben szinte felugrottunk a székből, hogy együtt röpüljünk Beethovennel az értelemig és tovább.

A világ élvonala így játszik Beethovent manapság. Egy ismeretlen mestert üdvözölhettünk ezen a hátborzongató estén. A hangoktól részegen mindössze egy sört sikerült legurítanom.

Nemzeti Hangversenyterem, július 17.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?