Egy unterman portréja (Marc Ribot)

  • Czabán György
  • 2004. július 15.

Zene

Marc Ribot neve nem sokat jelent a legtöbb zenehallgató számára, pedig alighanem gyakran hallgatta, vagy ha nem, hát fogja, csak nem tud róla. Kilenc Elvis Costello-, több David Sylvian- és Sam Phillips-, valamint a legjobb Tom Waits- és Marianne Faithfull-albumokon szerepelt, de ha magyar vonatkozás kell, megemlíthetjük Bálint Esztert is, akit mi inkább a Florida, a paradicsom címû filmbõl ismerünk. Ribot egy igazi unterman - nem feltétlenül tolakszik az elõtérbe, de garantálja a minõséget. Akivel együttmûködik, annak érdemes utánanézni; én például így jutottam el Sam Phillipshez.

Marc Ribot neve nem sokat jelent a legtöbb zenehallgató számára, pedig alighanem gyakran hallgatta, vagy ha nem, hát fogja, csak nem tud róla. Kilenc Elvis Costello-, több David Sylvian- és Sam Phillips-, valamint a legjobb Tom Waits- és Marianne Faithfull-albumokon szerepelt, de ha magyar vonatkozás kell, megemlíthetjük Bálint Esztert is, akit mi inkább a Florida, a paradicsom címû filmbõl ismerünk. Ribot egy igazi unterman - nem feltétlenül tolakszik az elõtérbe, de garantálja a minõséget. Akivel együttmûködik, annak érdemes utánanézni; én például így jutottam el Sam Phillipshez.

Marc Ribot a hatvanas években Beatlesen, Rolling Stoneson és Jimi Hendrixen szocializálódott, de trombitán kezdett, s csak Franz Casseus - a család barátja - ösztönzésére fordult a gitár felé. A hetvenes évek végén költözött New Jerseybõl New Yorkba, ahol aztán súlyos hatást gyakorolt rá John Zorn, Eugene Chadbourne, Fred Frith és Sun Ra. Innen bon-takozik ki az életmûve, mely a dzsessztõl az alternatív rockon át a radikális zsidó zenei mozgalomig terjed. Kitûnnek belõle a John Zornnal közös ügyei, eddig húsz albummal. Olyan kiadványok, mint a Zevulun, a Gift vagy a Masada Guitars, melyben Ribot egyenrangú alkotótárs, illetve a legújabb projekt, az Electric Masada, amit az idei Mediawave-en élõben is hallgathattunk.

A saját neve alatt 1990-ben jelent meg az elsõ lemeze Rootless Cosmopolitan címmel, s ezt tizenegy követte azóta. Filmzenék, a Shrek nevû avantgárd dzsesszrock csapat felvételei, szerzõi lemezek és két latin kirándulás. Az utóbbiak érzéki finomságú dzsesszes albumok, s ezeken Ribot a maga dünnyögõs módján énekel is. Kedvencem, a Marc Ribot y Los Cubanos Positizos helytállna egy táncmulatságon.

A Saints címû szólóalbum 2001-ben jelent meg az Atlanticnál. A rejtõzködõ Ribot itt kitárulkozik, és kulcsokat ad a világához. Feldolgoz Albert Aylert, John Zornt, John Lurie-t, Leonard Bersteint, Beatlest, dzsesszstandardokat és tradicionálisokat. A zene tiszta, színekben és textúrákban gazdag, a gitár hol akusztikus, hol elektromos, de mindig személyes és elmélyült. Az anyag mélyén végig ott bujkál a blues, mégsem érezhetõ mûfaji kényszer. Meditációk egy szál gitárra, ahol nem a virtuozitás, hanem a dallam áll a középpontban.

Aztán Ribot visszatért Zorn Tzadik nevû kiadójához, és 2003-ban két albuma is kijött a Modern Composers sorozatban. A Scelsi Morning felvételei nálunk nem forgalmazott filmek zenéi, eklektikus anyagok, melyeket Ribot személyisége tart össze. Zajos, a Shrek-idõszakra emlékeztetõ dolgokon át a minimalista kamarazenéig terjed a skála, amit egyfajta távolságtartás, mondhatni, finom humor szõ át. Megemlítendõ a számos közremûködõ között Ned Rothenberg klarinétjátéka, finoman egyensúlyoz-va a vér avantgárd és az éteri könnyedség között. A folytatás, a Soundtracks, Vol. 2. úgyszintén nem egy könnyed anyag - ezen a neodixielandtõl a gurulós klezmerig sok minden elõfordul. De hogy egy különösen impresszív zeneszerzõ darabjai, ahhoz nem férhet kétség.

Mint ahogy ahhoz sem, hogy lassan Marc Ribot lesz a legfontosabb gitáros a placcon.

Czabán György

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.