Egy unterman portréja (Marc Ribot)

  • Czabán György
  • 2004. július 15.

Zene

Marc Ribot neve nem sokat jelent a legtöbb zenehallgató számára, pedig alighanem gyakran hallgatta, vagy ha nem, hát fogja, csak nem tud róla. Kilenc Elvis Costello-, több David Sylvian- és Sam Phillips-, valamint a legjobb Tom Waits- és Marianne Faithfull-albumokon szerepelt, de ha magyar vonatkozás kell, megemlíthetjük Bálint Esztert is, akit mi inkább a Florida, a paradicsom címû filmbõl ismerünk. Ribot egy igazi unterman - nem feltétlenül tolakszik az elõtérbe, de garantálja a minõséget. Akivel együttmûködik, annak érdemes utánanézni; én például így jutottam el Sam Phillipshez.

Marc Ribot neve nem sokat jelent a legtöbb zenehallgató számára, pedig alighanem gyakran hallgatta, vagy ha nem, hát fogja, csak nem tud róla. Kilenc Elvis Costello-, több David Sylvian- és Sam Phillips-, valamint a legjobb Tom Waits- és Marianne Faithfull-albumokon szerepelt, de ha magyar vonatkozás kell, megemlíthetjük Bálint Esztert is, akit mi inkább a Florida, a paradicsom címû filmbõl ismerünk. Ribot egy igazi unterman - nem feltétlenül tolakszik az elõtérbe, de garantálja a minõséget. Akivel együttmûködik, annak érdemes utánanézni; én például így jutottam el Sam Phillipshez.

Marc Ribot a hatvanas években Beatlesen, Rolling Stoneson és Jimi Hendrixen szocializálódott, de trombitán kezdett, s csak Franz Casseus - a család barátja - ösztönzésére fordult a gitár felé. A hetvenes évek végén költözött New Jerseybõl New Yorkba, ahol aztán súlyos hatást gyakorolt rá John Zorn, Eugene Chadbourne, Fred Frith és Sun Ra. Innen bon-takozik ki az életmûve, mely a dzsessztõl az alternatív rockon át a radikális zsidó zenei mozgalomig terjed. Kitûnnek belõle a John Zornnal közös ügyei, eddig húsz albummal. Olyan kiadványok, mint a Zevulun, a Gift vagy a Masada Guitars, melyben Ribot egyenrangú alkotótárs, illetve a legújabb projekt, az Electric Masada, amit az idei Mediawave-en élõben is hallgathattunk.

A saját neve alatt 1990-ben jelent meg az elsõ lemeze Rootless Cosmopolitan címmel, s ezt tizenegy követte azóta. Filmzenék, a Shrek nevû avantgárd dzsesszrock csapat felvételei, szerzõi lemezek és két latin kirándulás. Az utóbbiak érzéki finomságú dzsesszes albumok, s ezeken Ribot a maga dünnyögõs módján énekel is. Kedvencem, a Marc Ribot y Los Cubanos Positizos helytállna egy táncmulatságon.

A Saints címû szólóalbum 2001-ben jelent meg az Atlanticnál. A rejtõzködõ Ribot itt kitárulkozik, és kulcsokat ad a világához. Feldolgoz Albert Aylert, John Zornt, John Lurie-t, Leonard Bersteint, Beatlest, dzsesszstandardokat és tradicionálisokat. A zene tiszta, színekben és textúrákban gazdag, a gitár hol akusztikus, hol elektromos, de mindig személyes és elmélyült. Az anyag mélyén végig ott bujkál a blues, mégsem érezhetõ mûfaji kényszer. Meditációk egy szál gitárra, ahol nem a virtuozitás, hanem a dallam áll a középpontban.

Aztán Ribot visszatért Zorn Tzadik nevû kiadójához, és 2003-ban két albuma is kijött a Modern Composers sorozatban. A Scelsi Morning felvételei nálunk nem forgalmazott filmek zenéi, eklektikus anyagok, melyeket Ribot személyisége tart össze. Zajos, a Shrek-idõszakra emlékeztetõ dolgokon át a minimalista kamarazenéig terjed a skála, amit egyfajta távolságtartás, mondhatni, finom humor szõ át. Megemlítendõ a számos közremûködõ között Ned Rothenberg klarinétjátéka, finoman egyensúlyoz-va a vér avantgárd és az éteri könnyedség között. A folytatás, a Soundtracks, Vol. 2. úgyszintén nem egy könnyed anyag - ezen a neodixielandtõl a gurulós klezmerig sok minden elõfordul. De hogy egy különösen impresszív zeneszerzõ darabjai, ahhoz nem férhet kétség.

Mint ahogy ahhoz sem, hogy lassan Marc Ribot lesz a legfontosabb gitáros a placcon.

Czabán György

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?