Könyv: Megállt az idõ (Retró-repró: A magyar kártyanaptár)

  • Miklósi Gábor
  • 2004. július 15.

Zene

Két megszállott gyûjtõ 15 évvel a rendszerváltás után az Állami Biztosítótól kapott és házilag átszabdosott, majd a bólogatós kutyus mellé a hátsó szélvédõre ragasztott casco matricára em-lékezve "csao sorozat" címen könyvsorozatot indított. A magyar kártyanaptárról szóló, most megjelent könyvet a tervek szerint hamarosan A magyar gyufacímke és A magyar lemezborító címû opusok követik.

Két megszállott gyûjtõ 15 évvel a rendszerváltás után az Állami Biztosítótól kapott és házilag átszabdosott, majd a bólogatós kutyus mellé a hátsó szélvédõre ragasztott casco matricára em-lékezve "csao sorozat" címen könyvsorozatot indított. A magyar kártyanaptárról szóló, most megjelent könyvet a tervek szerint hamarosan A magyar gyufacímke és A magyar lemezborító címû opusok követik. A mûvet könnyen el lehetne intézni azzal, hogy az nem más, mint a 70-es, 80-as évek iránti nosztalgia-divathullám legújabb hozadéka, a Retró-repró - A magyar kártyanaptár azonban ennél szerencsére sokkal több. Az alkotók, Gabo Rindo és Hollódi Gergely a gyûjtõk megszállott aprólékossága mellett éppen azzal az egyszerre kritikus, távolságtartó és mégis szeretetteljes iróniával nyúltak a kártyanaptárok mûfajához, ami miatt a Retró-reprót csak tátott szájjal nosztalgiázva, egyszerre vihogva és szörnyülködve lehet lapozgatni.

Most kiderült, hogy semmi sem tudja olyan hánytató intenzitással felidézni a romlott és ideológiáját veszített, a polgárait lenézõ, de tõlük mégis rettegõ, mindenkit elvtelen kompromisszumra kényszerítõ, de "cserébe" idióta konzum-kispolgárságra nevelõ késõi Kádár-rendszer kilátástalanságát és furcsa élhetõségét, mint a kártyanaptárok. Bárhol is nyitom fel a Retró-reprót, az oldalanként 8-9, tematikus rendbe gyûjtött naptár láttán rám tör a 80-as évek elejének fülledt belterjessége, miközben muszáj mégis vidáman nosztalgiázni az ezerszer látott bárgyú termék-és szolgáltatásreklámokon, cégismertetõkön, bugyuta felvilágosító és propagandaanyagokon.

A viszonylag kisszámú közvetlen állami megrendelõ mellett a kártyanaptárok zömét a vállalatok adták ki, hogy ezúton is hírt adjanak magukról és termékeikrõl. Egy-egy cég reklámjainak évenkénti változása plasztikusan illusztrálja, hogy a fogyasztói igények kielégítésére való törekvés hogyan mosta el mindinkább a kurzus eredetileg puritán ideológiai alapjait, másrészt pedig miként vált a kártyanaptár a pornótól eltiltott kádári (férfi-) alattvalók erotikus fotókhoz juttatásának médiumává. Mai szemmel a gyûjtemény épp a reklám és az erotika terén kínálja a legnagyobb meglepetést. A reklámfotókat, mivel hiányzik belõlük a mostani újsághirdetések és óriásplakátok agresszív rámenõssége, átlengi valami békebeli ártatlanság. Ugyanez vonatkozik az általában teljesen öncélúan a naptárokra tett, az évek múlásával mind lengébben öltözött, végül teljesen meztelen lányok látványának tökéletes erotikamentessé-gére is. Az ok persze nem a 80-as évek hamvasságában keresendõ, hanem abban, hogy a mindenhonnan ránk ömlõ erõs képi ingerek és a sok meztelenség miatt mi magunk veszítettük el "vizuális ártatlanságunkat".

Miközben a gondos szerzõk jóvoltából valódi idõutazásban lehet részünk, muszáj némi kritikával is illetni õket: a Retró-repró jelen formában alig több, mint egy jól válogatott katalógus. A 190 oldalas könyv az elõszót, a két leghíresebb modell (Bíró Ica és Pataki Ági) rövid portréját, valamint a mûfaj talán legnagyobb klasszikusát, az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács megrendelésére készült sorozatot rajzoló Balázs-Piri Balázs életútját leszámítva nem más, mint az 1960 és 1990 közötti magyar kártyanaptárak enciklopédikus, de semmiképpen nem kritikai gyûjteménye. Az anyag képileg (a fotók érdekessége mellett a grafikák igényessége gyakran emlékeztet a mûvészi plakátok fénykorára) és hangulatilag annyira erõs, hogy a mû ettõl még nem élvezhetetlen, de a monotónia mindenképpen zavaró, és ezen az sem változtat, hogy e hiányosságot az elõszóban az alkotók is elismerik. Megengedhettek volna maguknak jóval több szerkesztési szabadságot, szubjektivitást és kritikai élt: az oldalakat meg lehetett volna törni egy-egy húzósabb naptárkép kinagyításával, az egykori gyártókkal és a megrendelõkkel készített interjúkkal, de jót tett volna a könyvnek egy, a kártyanaptár mûfaját és korát, illetve a kettõ összefüggéseit kivesézõ tanulmány is. Mindezek ellenére a Retró-repró olyan hiányt pótol, melynek eddig a létezésérõl sem tudtunk.

Miklósi Gábor

Chelsea Kiadó, 2004, 190 oldal, 3150 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."