Könyv: Megállt az idõ (Retró-repró: A magyar kártyanaptár)

  • Miklósi Gábor
  • 2004. július 15.

Zene

Két megszállott gyûjtõ 15 évvel a rendszerváltás után az Állami Biztosítótól kapott és házilag átszabdosott, majd a bólogatós kutyus mellé a hátsó szélvédõre ragasztott casco matricára em-lékezve "csao sorozat" címen könyvsorozatot indított. A magyar kártyanaptárról szóló, most megjelent könyvet a tervek szerint hamarosan A magyar gyufacímke és A magyar lemezborító címû opusok követik.

Két megszállott gyûjtõ 15 évvel a rendszerváltás után az Állami Biztosítótól kapott és házilag átszabdosott, majd a bólogatós kutyus mellé a hátsó szélvédõre ragasztott casco matricára em-lékezve "csao sorozat" címen könyvsorozatot indított. A magyar kártyanaptárról szóló, most megjelent könyvet a tervek szerint hamarosan A magyar gyufacímke és A magyar lemezborító címû opusok követik. A mûvet könnyen el lehetne intézni azzal, hogy az nem más, mint a 70-es, 80-as évek iránti nosztalgia-divathullám legújabb hozadéka, a Retró-repró - A magyar kártyanaptár azonban ennél szerencsére sokkal több. Az alkotók, Gabo Rindo és Hollódi Gergely a gyûjtõk megszállott aprólékossága mellett éppen azzal az egyszerre kritikus, távolságtartó és mégis szeretetteljes iróniával nyúltak a kártyanaptárok mûfajához, ami miatt a Retró-reprót csak tátott szájjal nosztalgiázva, egyszerre vihogva és szörnyülködve lehet lapozgatni.

Most kiderült, hogy semmi sem tudja olyan hánytató intenzitással felidézni a romlott és ideológiáját veszített, a polgárait lenézõ, de tõlük mégis rettegõ, mindenkit elvtelen kompromisszumra kényszerítõ, de "cserébe" idióta konzum-kispolgárságra nevelõ késõi Kádár-rendszer kilátástalanságát és furcsa élhetõségét, mint a kártyanaptárok. Bárhol is nyitom fel a Retró-reprót, az oldalanként 8-9, tematikus rendbe gyûjtött naptár láttán rám tör a 80-as évek elejének fülledt belterjessége, miközben muszáj mégis vidáman nosztalgiázni az ezerszer látott bárgyú termék-és szolgáltatásreklámokon, cégismertetõkön, bugyuta felvilágosító és propagandaanyagokon.

A viszonylag kisszámú közvetlen állami megrendelõ mellett a kártyanaptárok zömét a vállalatok adták ki, hogy ezúton is hírt adjanak magukról és termékeikrõl. Egy-egy cég reklámjainak évenkénti változása plasztikusan illusztrálja, hogy a fogyasztói igények kielégítésére való törekvés hogyan mosta el mindinkább a kurzus eredetileg puritán ideológiai alapjait, másrészt pedig miként vált a kártyanaptár a pornótól eltiltott kádári (férfi-) alattvalók erotikus fotókhoz juttatásának médiumává. Mai szemmel a gyûjtemény épp a reklám és az erotika terén kínálja a legnagyobb meglepetést. A reklámfotókat, mivel hiányzik belõlük a mostani újsághirdetések és óriásplakátok agresszív rámenõssége, átlengi valami békebeli ártatlanság. Ugyanez vonatkozik az általában teljesen öncélúan a naptárokra tett, az évek múlásával mind lengébben öltözött, végül teljesen meztelen lányok látványának tökéletes erotikamentessé-gére is. Az ok persze nem a 80-as évek hamvasságában keresendõ, hanem abban, hogy a mindenhonnan ránk ömlõ erõs képi ingerek és a sok meztelenség miatt mi magunk veszítettük el "vizuális ártatlanságunkat".

Miközben a gondos szerzõk jóvoltából valódi idõutazásban lehet részünk, muszáj némi kritikával is illetni õket: a Retró-repró jelen formában alig több, mint egy jól válogatott katalógus. A 190 oldalas könyv az elõszót, a két leghíresebb modell (Bíró Ica és Pataki Ági) rövid portréját, valamint a mûfaj talán legnagyobb klasszikusát, az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács megrendelésére készült sorozatot rajzoló Balázs-Piri Balázs életútját leszámítva nem más, mint az 1960 és 1990 közötti magyar kártyanaptárak enciklopédikus, de semmiképpen nem kritikai gyûjteménye. Az anyag képileg (a fotók érdekessége mellett a grafikák igényessége gyakran emlékeztet a mûvészi plakátok fénykorára) és hangulatilag annyira erõs, hogy a mû ettõl még nem élvezhetetlen, de a monotónia mindenképpen zavaró, és ezen az sem változtat, hogy e hiányosságot az elõszóban az alkotók is elismerik. Megengedhettek volna maguknak jóval több szerkesztési szabadságot, szubjektivitást és kritikai élt: az oldalakat meg lehetett volna törni egy-egy húzósabb naptárkép kinagyításával, az egykori gyártókkal és a megrendelõkkel készített interjúkkal, de jót tett volna a könyvnek egy, a kártyanaptár mûfaját és korát, illetve a kettõ összefüggéseit kivesézõ tanulmány is. Mindezek ellenére a Retró-repró olyan hiányt pótol, melynek eddig a létezésérõl sem tudtunk.

Miklósi Gábor

Chelsea Kiadó, 2004, 190 oldal, 3150 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”