rés a présen

Egyszerűek voltunk

Neményi Zsolt dobos, grafikus, író

  • rés a présen
  • 2018. február 11.

Zene

rés a présen: Webgrafikusként dolgozol, három zenekarban játszol, és írsz is. Mi a prioritás?

Neményi Zsolt: Váltakoznak a szerepek, mikor mi a fontosabb éppen. Az íráson kívül talán a zenét is, de a grafikai munkákat mindenképpen munkának tekintem, mivel ritkán van alkalmam arra, hogy valóban olyan anyag kerüljön ki a kezeim közül, amit én is érdemesnek tartanék arra. Ez a munkás, azaz én és a megrendelő vizuális nézetkülönbségei miatt alakul legtöbbször így. Már megszoktam. Ezért az igazán szabadon kezelhető munkákat nem is számítom a munkák közé, azokat örömmel, hobbiszinten végzem. A zenéről meg nincs mit mondani; egyszerűen szeretek játszani.

rap: Mitől volt jó az ős-Csókolom? Miért tértél vissza a zenekarba?

NZS: Részemről nem a zenekar nevétől, az biztos. Nem bírtam megszokni évekig. Aztán maradt, míg végül most már szinte brandként működik. A Csókolomnak Ujj Zsuzsi volt a lelke, a zenei részének meg Tóth Zoli, a Spenót. A legkorábbi felállásban 1992-ben pedig Zalka Imre fotográfus is benne volt. Ahogy Zsuzsi fotói, úgy érett be a Csókolom is, puszta önmegvalósítás, mindenféle manír nélkül. Egyszerűek voltunk, talán ezért. Aztán kiszálltam ebből a „bizniszből” jó tizenöt évre. Pár évvel ezelőtt hívott fel Zoli, hogy nem játszanék-e megint velük. Talán egy hónapot gondolkodtam, és igent mondtam. Meguntam, hogy csak az ujjaimmal dobolhatok az asztalon.

rap: A Puszi zenekar már tulajdonképpen nagyüzem. Mi a titka?

NZS: Elég heterogén csapat – Tóth Spenót Zoltán, Géresi László, TG Lupin és Ditrói-Tóth Szabolcs –, sokan, sokféle stílust képviselünk, nagy a repertoárunk, hosszú bulikat is le tudunk nyomni, szóval fáradhatatlan koncertzenekar vagyunk. A szervezés és az egész zenekari menedzs­ment Spenót hátán nyugszik, mindent ő intéz, ő a motor. Mi meg jó zenészek vagyunk, akik élvezik, ha játszhatnak. Vannak vendégzenészeink is, énekesek, akikkel minden korábban játszott számunk is másképp szól, más feladat. Jordán Adéllal legalább egy éven keresztül folyamatosan koncerteztünk. A mostani, már hagyománnyá vált karácsonyi koncertünkön pedig a félelmetesen jó hangú Tasnádi Bence színésszel léptünk fel az Instantban, és szédületes bulit csináltunk.

rap: Dobolsz más csapatokban is?

NZS: A Dodes-ka-den Group az, amit mindenképp megemlítenék, mert nagyon fontos, jó zenekarnak tartom, már csak az irodalmi értékű szövegei miatt is, amelyeket a gitáros Gámentzy Eduárd és az énekes Török Tony ír. Nem vagyok otthon a stílusok világában, de talán az urbán folk-pop valamelyik ágához tartozhat. Az állandó tagcserék miatt egy éve nem koncertezünk, csak teszteljük az új embe­reket, akik közül eddig egy sem vált be, de a weboldalunkon vagy a zenekar Facebook-oldalán úgyis látható lesz, ha a közeljövőben újraindulnak a koncertek. Szólógitárost keresünk…

rap: Mikor koncertezel legközelebb?

NZS: Most pihenünk az ünnepek után, és január 27-én az Astoria melletti Fészekben a Puszi Classic Originallal lépünk fel először, aztán majd nyilván folyamatosan.

rap: Lesz új köteted? Hány volt eddig?

NZS: Az első az Eszkimó vers, eszkimó próza volt, 1997-ben jelent meg a Seneca kiadónál, aztán 2002-ben a Fekete könyv a Fekete Sas Kiadónál. Hosszú szünet után most ismét pihen egy kötetnyi szöveg a Pesti Kalligram kiadónál, hogy eldőljön a sorsa. Én is várom.

rap: Szerinted mi tudja legyőzni a sötétséget?

NZS: Csak politikai alapon tudok viszonyulni ilyen barbár kérdésekhez, mert azokat érzem a bőrömön. Alapvetően szkeptikus alkat vagyok, és nemforradalmár (sic!). Viszont tiszta erőből csináljuk, most már egyre többen a Nyomtass te is!-t, és képes-arculati viszonylatban a Viszlát, kétharmad! című oldalt és mozgalmat is próbálom erősíteni.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.