Együtt a család - Tosca: J.A.C. (lemez)

  • - minek -
  • 2005. június 30.

Zene

A Tosca a bécsi klasszikus downtempoiskola egyik legismertebb és népszerűbb vadhajtása, bár a kollaboráció egykoron alighanem csak alkalminak indult...

A Tosca a bécsi klasszikus downtempoiskola egyik legismertebb és népszerűbb vadhajtása, bár a kollaboráció egykoron alighanem csak alkalminak indult: Rupert Huber és a K&D duóból megismert Richard Dorfmeister tán csak egyetlen azóta klasszicizálódott kompozíció, a hipnotikus Fuck Dub kedvéért állt össze még 1996-ban, ám azóta nincs megállás: sorra kerülnek ki az albumok a kezük alól. Miután eddig egyikük sem nélkülözte a biográfiai referenciákat, így most is meg kell említenünk: a lemez címe három fiúnév rövidítése: Joshua, Arthur és Conrad a két alkotó gyermekeinek neve, akik a legutóbbi album elkészülte óta látták meg a napvilágot. A boldog családapák, akik mostanában kísérőzenészekkel kiegészítve élőben is fellépnek, elkészítettek egy olyan albumot, melyet a gyermekeknél alighanem erősebben inspiráltak a kedves mamák. A J.A.C. egy kifejezetten szexi, gusztusos, ízletes és jól fogyasztható album lett - ráadásul kellemesen eklektikus is ahhoz, hogy ne unja meg az ember egykönnyen. Ráadásul a számok egy része észrevehetően felgyorsult a korábbiakhoz képest, ami ideges korunkban se éppen utolsó szempont - aki bugizni akar, annak ezentúl nem kell feltétlenül kicserélni a lemezt a lejátszóban.

Az albumnyitó Rondo Acapricio finom, ismert zenei hangulatokból építkező hagyományos, mondhatni konzervatív Tosca-darab - de már a második számnál (Heidi Brühl) fordul egyet a csavar: az egyiptomi származású francia énekesnő Samia Farah elképesztő hangjára írt finom szvinges ballada valósággal felforrósítja a levegőt, s a seprűződob hangjára megindulnak a táncos lábak is. A következő számot már a nu-soul-legenda Earl Zinger s az ex-Galliano-vokalista Valerie Etienne énekelte fel, a Supperrob ennek megfelelően tökéletesen táncolható jazz-funk-house tánczene. A tréfás című John Lee Huber még ennél is dögösebb funk-diszkó, hozzá a seattle-i illetőségű Walkabouts-énekes Chris Eckman mágikus kántálásával. Az alkotók nem tartóztatják meg magukat akkor sem, ha játszani kell egy kicsit a hallgatóval: elébb jön a Pyjama úgyszólván szokványos nu-jazz tánczenéje, majd rá a rafináltan megcsavart rhythm&bluesból építkező The Big Sleep, mely szinte már a klasszikus Lynch-filmzenéket idézi. A Damentag kétségtelenül a lemez legnagyobb slágere: gátlástalanul dekadens, taposós diszkó, hozzá archív szintieffektek, funkygitár meg az ex-Rockers Hi-Fi-vokalista Farda P összetéveszthetetlen morgása. Azután lassan lecsitulnak a kedélyek, s fokozatosan chill outba vált a lemez - az utolsó négy-öt szám leginkább a kora délutáni szendergéshez készült alkalmatos soundtrack, de arra tökéletes. Nem kell megijedni: az új Tosca-lemez egy igen erős minialbum - kiegészítve néhány, amúgy rendkívül finom és igényes töltelékszámmal -, amíg ennyi a lekvár a buktában, addig lesz mit kinyalnunk belőle.

G-Stone/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.