Interjú

„Ehhez bátorság kell”

Várallyay Petra hegedűs, jazz-zongorista, zeneszerző

Zene

Számára a munka az első kottafejtől a koncert utolsó hangjáig tart, és nem bérel magának szobát a zene elefántcsonttornyában. Május 9-én a Magyar Zene Házában hallhatjuk saját szerzői estjét, ahol vonósnégyesre és vonószenekarra írt műveinek ősbemutatója mellett egy Mozart-hegedűversennyel is fellép.

Magyar Narancs: Csupa olyan darabot hallunk a szerzői esteden, amelyeket a komolyzene kategóriájába sorolhatunk, holott épp azzal tűnsz ki, hogy a jazz különböző ágaiban is otthon vagy.

Várallyay Petra: Ez valóban egy komolyzeneibb műsor lesz a többi aktuális projektemhez képest, Mozart-hegedűversenyt pedig lassan tizenöt éve nem játszottam koncerten. Most éreztem úgy, hogy itt az ideje egy bő évtizednyi, főként improvizatív zenei közegben eltöltött idő után újra kapcsolódni ehhez a darabhoz, és új kadenciákat írni hozzá. Ezek a kadenciák, bár érzelmi töltetükben és mondanivalóban nagyon is kapcsolódnak a Mozart-műhöz, zenei világukban sokkal inkább az est két ősbemutatójához hasonlítanak, ezáltal hidat képeznek a darabok között. Az is igaz, hogy klasszikus zenészekkel állok majd a színpadon, teljesen akusztikusan fogunk megszólalni, és a formációk, amelyekre írtam, hagyományosan a komolyzenében használatosak. De ez ne tévesszen meg senkit, ettől függetlenül alapvetően a saját zenei világomat hozom; lesz benne improvizáció, world jazz és prog-rock, néha még headbengelni is lehet majd rájuk.

MN: A koncerten előadóként is fellépsz, de ha jól sejtem, ritkán fordul elő, hogy a közönség sorai­ban ülve hallgatod egy-egy művedet.

VP: Ez így van, és nekem nehezebb is úgy, mert olyankor csak a próbafolyamat során átadott eszközökkel tudom segíteni az előadókat a színpadon. Van, hogy vérbeli klasszikus zenészek játsszák a szerzeményeimet, ilyenkor nagyon inspirál a zenei és technikai felkészültségük és a kíváncsiságuk. Hatalmas élmény átélni, ahogy egy idő után felszabadulnak a sok évtizedes tiltások alól, és bátran ellene mennek a hagyományos hangszerhasználat szabályainak, ha a darab azt kívánja. A Jazzation a capella együttesnek írt dalok már kicsit más kategória, velük lassan tíz éve dolgozom együtt, így általában már a közönség soraiban ülve sem izgulok koncert közben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.