Interjú

„A periférián evickélünk”

Gyáni Levente énekes, gitáros

Zene

A Karabély együttessel zenélte végig a kilencvenes éveket, de sokan a 2013-ban készült Forradalom van a mi utcánkban című dalát ismerik, amelyet szólóban adott elő a Dunán evezve. A Halk együttest 2016-ban alapította, nemrég jelent meg tripla lemezük, a Szellemvasút, amelyen egy rádiójáték is helyet kapott.

Magyar Narancs: Amikor kilenc évvel ezelőtt interjút készítettünk veled (lásd: „Csoda, hogy nem esik szét”, Magyar Narancs, 2014. július 29.), elsősorban kerékpárszerelőként ismertünk meg. Megvan még a műhelyed?

Gyáni Levente: Nincs. Már jóval a Covid előtt bezártunk, amikor az új tulajdonos elkezdte kiüríteni a Tilos Rádiónak is otthont adó Mária utcai Heinrich-udvart. Inkább misszió volt, mint üzlet. Most alkalmi munkáim vannak, ami szembejön, azt elvégzem. Gipszkartonozást, festést és hasonlókat csinálok.

MN: Tíz évvel ezelőtt egymagad énekeltél kifejezetten kormányellenes dalokat egy kenuban evezve.

GYL: Minden évben szervezünk egy vízitúrát Zebegénynél Maurics Andrásra emlékezve (a Karabély együttes basszusgitárosa 2011-ben halt meg – L. T.), és amikor 2013-ban összegyűltünk, akkor született a videó, amelyet a kormány nyugdíjpénztáreinstandja ihletett. Ez lett a Forradalom van a mi utcánkban, később felkapta az ellenzéki sajtó, majd volt egy menetelése a YouTube-on, bár akkor egy kicsit csalódott voltam, hogy csak 50 ezren nézték meg.

MN: Miért nem lett belőle zenekari produkció?

GYL: Ez inkább performance volt. Megcsináltam a folytatást, de a harmadik után abbamaradt. De volt egy instrumentális bandánk is akkoriban, a Nagyvillany, amelyet Bujdosó János gitárossal és Molnár Gábor dobossal csináltunk. Később Szőnyi András is csatlakozott billentyűsként, de amikor elkezdtünk szöveges irányba menni, túl sok kérdés merült fel a megvalósítást illetően, úgyhogy felbomlott a csapat. A Halkot Molnár Gáborral és a basszusgitáros Erdős Tamással (Anselmo Crew, Detroiti Cigányok, Paparazzi – a szerk.) alapítottuk meg 2016-ban. Némi keresgélés után Kiss András billentyűssel (Rakéta, Kula – a szerk.) lett teljes a zenekar, majd ezután született meg a Tiszta szpíddel című lemezünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.