Lemez

Eichinger Tibor–Stefan Varga: Brothers in Art

Zene

A magyar gyökerekkel rendelkező, de magyarul nem beszélő német gitáros és a németes hangzású névvel született magyar gitáros (szinte véletlen) egymásra találásából Eichinger Tibor pályájának eddigi legkoherensebb narratívája bontakozott ki. Eichinger rockos neveltetésű jazzgitáros, aki elsősorban saját nevét viselő kvartettjével vívott ki elismerést, de zenélt az Amorf Ördögökben és részt vett a Krétakör egyik előadásában meg Szomjas György és Szőke András filmjeiben. Bő egy évtizede ültek le először gitározni Stefan Vargával, aki jazz- és klasszikus gitárt is tanult, dolgozott szólóban, rock- és jazzegyüttesekkel, színházi és filmes környezetben. Tandemjük olyan erős, hogy ugyan nevet adtak a bőgős és a dobos (Megyaszay István, Madai Zsolt) csatlakozásával kialakult kvartettnek (Zozo együttes), de most ezt a kvartettlemezt megint kettejük nevén adták ki egy független német cégnél.

Nem szétválasztva halljuk őket a két csatornán, mert nem a bravúrozás fontos, hanem a zenei sztori elbeszélése. Ötletdús, játékos, dallamközpontú zene sátrát húzták fel, amelyet egyszerre pányváztak le jazzbe, rockba, bluesba, folkba és még sokféle földbe. Úgy tűnik, mégis megáztak néhányszor, mert az eső és a víz visszatérő téma a saját kompozíciók címében. A Regenlied szerintem rossz számozással került a lemezre, hiszen csak egyfolytában zuhogó eső hallatszik a következő számban, ami viszont a címe szerint a pesti éjszakai életet zenésíti meg. De ha szerintük Pesten túl sokat esik, azt is elhiszem nekik, olyan meggyőző, koherens, derűs és lendületes az egész lemez.

Jazzsick Records, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.