Lemez

Eichinger Tibor–Stefan Varga: Brothers in Art

Zene

A magyar gyökerekkel rendelkező, de magyarul nem beszélő német gitáros és a németes hangzású névvel született magyar gitáros (szinte véletlen) egymásra találásából Eichinger Tibor pályájának eddigi legkoherensebb narratívája bontakozott ki. Eichinger rockos neveltetésű jazzgitáros, aki elsősorban saját nevét viselő kvartettjével vívott ki elismerést, de zenélt az Amorf Ördögökben és részt vett a Krétakör egyik előadásában meg Szomjas György és Szőke András filmjeiben. Bő egy évtizede ültek le először gitározni Stefan Vargával, aki jazz- és klasszikus gitárt is tanult, dolgozott szólóban, rock- és jazzegyüttesekkel, színházi és filmes környezetben. Tandemjük olyan erős, hogy ugyan nevet adtak a bőgős és a dobos (Megyaszay István, Madai Zsolt) csatlakozásával kialakult kvartettnek (Zozo együttes), de most ezt a kvartettlemezt megint kettejük nevén adták ki egy független német cégnél.

Nem szétválasztva halljuk őket a két csatornán, mert nem a bravúrozás fontos, hanem a zenei sztori elbeszélése. Ötletdús, játékos, dallamközpontú zene sátrát húzták fel, amelyet egyszerre pányváztak le jazzbe, rockba, bluesba, folkba és még sokféle földbe. Úgy tűnik, mégis megáztak néhányszor, mert az eső és a víz visszatérő téma a saját kompozíciók címében. A Regenlied szerintem rossz számozással került a lemezre, hiszen csak egyfolytában zuhogó eső hallatszik a következő számban, ami viszont a címe szerint a pesti éjszakai életet zenésíti meg. De ha szerintük Pesten túl sokat esik, azt is elhiszem nekik, olyan meggyőző, koherens, derűs és lendületes az egész lemez.

Jazzsick Records, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.