Lemez

Gustave Tiger: Chaste And Mystic Tribadry

  • - greff -
  • 2016. június 19.

Zene

Poszt- vagy protopunk? London és Manchester, vagy New York és Detroit? Sydney! Vagy mégis inkább Berlin és Düsseldorf? Akit érdekel a műfaj, és egy kicsit is ad magára, életé­ben legalább egyszer folytatott már késhegyig menő vitát ezekről a döntő jelentőségű kérdésekről. A Gustave Tiger viszont nem teszi le a garast sehová – vagy mondjuk inkább úgy, hogy mindenhová leteszi. A budapesti zenekar grandiózus kísérletet folytat, hogy egyszerre öleljen fel és borítson a hallgatóra minden tudást, amely a Fun House és a This Nation’s Saving Grace között felhalmozódott, beleértve a gótikus és indusztriális kitérőket is. Vegyük ehhez hozzá azt az egyszerre megsüvegelendő és fájdalmasan rátarti tulajdonságot, miszerint a zenekar tagjai szabad idejükben legfőképp az Országos Széchényi Könyvtár csemegéit szeretik magukba passzírozni (bizonyítékkép íme néhány számcím: Calliope Visiting Muelhausen, Lord of Arcturus, Zenobia’s Last Look Upon Palmyra), és máris valami embertelen káoszt képzelhetünk magunk elé. Ez azonban a valóságban nem így van. Vagy csak részben van így, mindenesetre erősebb pillanataiban a Gustave Tiger (saját és lopott) ötletektől, erőtől és frissességtől túlcsorduló számokat képes összerakni. A zenekar főleg akkor van elemében, amikor fájdalmasan szoros kereteket szab magának: a Prielle, a Mermaid és a Zenobia… például összesen nem tesz ki 2 percet sem, de ezek a színpompás villanások így is a tudatunkba égnek. Másutt egy kiállításmegnyitó önelégült bölcsészeit hallani inkább – a lemez azonban még ilyenkor sem untat.

Tom-Tom Records, 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.