Koncert

Asztalnál sem halna meg

Joshua Bell, a „hazatérő”

  • Csengery Kristóf
  • 2016. június 19.

Zene

„Ez az egyik legkedvesebb helyem a világon” – mondta a közönségnek zeneakadémiai szonátaestje végén, a második ráadás előtt a negyvenkilenc éves, amerikai hegedűvirtuóz.

Az ilyesmit persze nem kell okvetlenül elhinni, de valóban szerencsénk volt vele az utóbbi bő másfél évtized során. Járt Magyarországon többször, többféle minőségben: volt szimfonikus zenekari koncertek szólistavendége versenyművekben, adott szonátaestet Kocsis Zoltánnal, és olyan trióhangversenyen is közreműködött, amelyen a csellista Steven Isserlis és a zongoraművész Várjon Dénes volt a partnere. Ellátogatott Budapestre az Academy of St. Martin in the Fields élén – a legendás londoni kamarazenekarnak egy ideje ő a művészeti vezetője –, de még a Kaposfest Kamarazenei Fesztiválon is fellépett. Sokoldalúan ismerhettük meg tehát, s joggal vélhettük úgy, már mindent tudunk e férfiszépségnek beillő, megnyerő modorú, kamaszos külsejű sztárhegedűs zenei jellemvonásairól, most mégis olyan hangversenyt adott öt évvel fiatalabb zongorista partnere, Sam Haywood közreműködésével, amelyben minden korábbinál többet, jobbat, jelentősebbet nyújtott.

Három mű, három világ tárult elénk a tömör, de tartalmas műsorban: a barokk, a bécsi klasszika és a romantika vidéke. Igaz, Vitali híres Chaconne-ja a barokk műfaj ellenére csupa romantikus hevület – egy ideig tartotta is magát az a feltételezés, hogy utólagos hamisítvány –, úgyhogy e darab esetében aligha meglepő, ha a művész azzal a lendülettel, vehemenciával és hangzásigénnyel szólaltatja meg, amely egy 19. századi kompozíciónak dukál. Bell így is játszott, ám a nagy, dús hangot mégsem forszírozta, inkább karcsú, hajlékony tónust választott, a széles formaív azonban kifeszült tolmácsolásában és a mű előrehaladtával egy ökonomikus fokozás folyamata is impozánsan bontakozott ki vonója alatt. Finom distinkciónak érezhettük, hogy a művész, aki műsorának két másik számát kottából játszotta, ezt a darabot kívülről szólaltatta meg, jelezvén, hogy itt most nem kamarazenét, hanem kíséretes, virtuóz szólódarabot hallunk. Beethoven Kreutzer-szonátájának (A-dúr, op. 47) nyitótételében drámaiság, szenvedély, kontrasztgazdagság uralkodott, a variációs Adagiót a bensőséges hangvétel és a beszédszerűen szabad ritmusértelmezés uralta, míg a tarantellafináléban a mozgásenergia, a zene ellenállhatatlan szenvedélye vált Joshua Bell és a szuverén partnerként zongorázó Sam Haywood játékának meghatározó elemévé. És Gabriel Fauré 1877-ben bemutatott A-dúr szonátája (op. 13)? Itt a teljes mű négy tételét egységbe foglalta egyetlen tulajdonság: a zene nem szűnő sodrának, a dallamok egzaltált, romantikus áradásának érvényesítése. Joshua Bell sokpaszteles színárnyalattal, az indulatok ellenére is kifinomultan és érzékien közelített Fauré nyugtalan és sebezhető világához, betekintve a zene mélységeibe és érzékeltetve azokat a vonásokat is, amelyek ezt a művet César Franck kilenc évvel későbbi, azonos hangnemű szonátájával rokonítják.

Közismert az anekdota, amelyben a cigányprímást arról kérdezik, milyennek találja Yehudi Menuhin játékát. Szép, szép, de asztalnál meghalna, feleli a kávéházi muzsikus. A koncert végén a három ráadásban Joshua Bell egy, a korábbiakhoz képest újdonságként ható tájra nyitott ablakot. Brahms 1. magyar táncával, Fritz Kreisler Szerelmi öröm és Sarasate Cigánydalok című kompozíciójával a késő romantikus, virtuóz zsánerdarabok világába invitálta közönségét, elegáns, mutatós, att­rakciószerű, de mindig a jó ízlés keretei között maradó előadásával megmutatva, hogy „asztalnál sem halna meg”: otthonos a bravúros hangszerjáték területén is, amelyet korunk muzsikusai közül már nem mindenki óhajt meghódítani. A három darab három legendás hegedűst idézett meg: Kreisler és Sarasate a maga korának meghatározó hangszerjátékosa volt, a Brahms-tánc mögött pedig felsejlett egy harmadik óriás, Joseph Joachim alakja. Mint nemrég Lezsnyevát, a közönség Bellt is állva ünnepelte.

Zeneakadémia, május 11.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.