Koncert

Asztalnál sem halna meg

Joshua Bell, a „hazatérő”

  • Csengery Kristóf
  • 2016. június 19.

Zene

„Ez az egyik legkedvesebb helyem a világon” – mondta a közönségnek zeneakadémiai szonátaestje végén, a második ráadás előtt a negyvenkilenc éves, amerikai hegedűvirtuóz.

Az ilyesmit persze nem kell okvetlenül elhinni, de valóban szerencsénk volt vele az utóbbi bő másfél évtized során. Járt Magyarországon többször, többféle minőségben: volt szimfonikus zenekari koncertek szólistavendége versenyművekben, adott szonátaestet Kocsis Zoltánnal, és olyan trióhangversenyen is közreműködött, amelyen a csellista Steven Isserlis és a zongoraművész Várjon Dénes volt a partnere. Ellátogatott Budapestre az Academy of St. Martin in the Fields élén – a legendás londoni kamarazenekarnak egy ideje ő a művészeti vezetője –, de még a Kaposfest Kamarazenei Fesztiválon is fellépett. Sokoldalúan ismerhettük meg tehát, s joggal vélhettük úgy, már mindent tudunk e férfiszépségnek beillő, megnyerő modorú, kamaszos külsejű sztárhegedűs zenei jellemvonásairól, most mégis olyan hangversenyt adott öt évvel fiatalabb zongorista partnere, Sam Haywood közreműködésével, amelyben minden korábbinál többet, jobbat, jelentősebbet nyújtott.

Három mű, három világ tárult elénk a tömör, de tartalmas műsorban: a barokk, a bécsi klasszika és a romantika vidéke. Igaz, Vitali híres Chaconne-ja a barokk műfaj ellenére csupa romantikus hevület – egy ideig tartotta is magát az a feltételezés, hogy utólagos hamisítvány –, úgyhogy e darab esetében aligha meglepő, ha a művész azzal a lendülettel, vehemenciával és hangzásigénnyel szólaltatja meg, amely egy 19. századi kompozíciónak dukál. Bell így is játszott, ám a nagy, dús hangot mégsem forszírozta, inkább karcsú, hajlékony tónust választott, a széles formaív azonban kifeszült tolmácsolásában és a mű előrehaladtával egy ökonomikus fokozás folyamata is impozánsan bontakozott ki vonója alatt. Finom distinkciónak érezhettük, hogy a művész, aki műsorának két másik számát kottából játszotta, ezt a darabot kívülről szólaltatta meg, jelezvén, hogy itt most nem kamarazenét, hanem kíséretes, virtuóz szólódarabot hallunk. Beethoven Kreutzer-szonátájának (A-dúr, op. 47) nyitótételében drámaiság, szenvedély, kontrasztgazdagság uralkodott, a variációs Adagiót a bensőséges hangvétel és a beszédszerűen szabad ritmusértelmezés uralta, míg a tarantellafináléban a mozgásenergia, a zene ellenállhatatlan szenvedélye vált Joshua Bell és a szuverén partnerként zongorázó Sam Haywood játékának meghatározó elemévé. És Gabriel Fauré 1877-ben bemutatott A-dúr szonátája (op. 13)? Itt a teljes mű négy tételét egységbe foglalta egyetlen tulajdonság: a zene nem szűnő sodrának, a dallamok egzaltált, romantikus áradásának érvényesítése. Joshua Bell sokpaszteles színárnyalattal, az indulatok ellenére is kifinomultan és érzékien közelített Fauré nyugtalan és sebezhető világához, betekintve a zene mélységeibe és érzékeltetve azokat a vonásokat is, amelyek ezt a művet César Franck kilenc évvel későbbi, azonos hangnemű szonátájával rokonítják.

Közismert az anekdota, amelyben a cigányprímást arról kérdezik, milyennek találja Yehudi Menuhin játékát. Szép, szép, de asztalnál meghalna, feleli a kávéházi muzsikus. A koncert végén a három ráadásban Joshua Bell egy, a korábbiakhoz képest újdonságként ható tájra nyitott ablakot. Brahms 1. magyar táncával, Fritz Kreisler Szerelmi öröm és Sarasate Cigánydalok című kompozíciójával a késő romantikus, virtuóz zsánerdarabok világába invitálta közönségét, elegáns, mutatós, att­rakciószerű, de mindig a jó ízlés keretei között maradó előadásával megmutatva, hogy „asztalnál sem halna meg”: otthonos a bravúros hangszerjáték területén is, amelyet korunk muzsikusai közül már nem mindenki óhajt meghódítani. A három darab három legendás hegedűst idézett meg: Kreisler és Sarasate a maga korának meghatározó hangszerjátékosa volt, a Brahms-tánc mögött pedig felsejlett egy harmadik óriás, Joseph Joachim alakja. Mint nemrég Lezsnyevát, a közönség Bellt is állva ünnepelte.

Zeneakadémia, május 11.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.