mi a kotta?

El kéne indulni

  • mi a kotta
  • 2016. augusztus 14.

Zene

A múlt héten Bergamo nagy szülöttéről, Donizettiről esett szó e hasábokon, s a véletlen úgy hozta, hogy ezen a héten is emlegethetünk egy zeneszerzőt a nevezett lombard település híres fiai közül. Pietro Locatelli, a barokk kismester és hegedűvirtuóz ez a komponista, aki persze már (csoda)kamaszkorában elpályázott szülővárosából: előbb Rómában, aztán itáliai és német városok egész sorában, s végül Amszterdamban bámultatva zeneszerzői és előadói jártasságát. Rómában, ahol zeneszerető kardinálisok foglalkoztatták a fiatal muzsikust, Locatelli éppen elkerülte a nála 10 évvel idősebb Händelt, akinek olasz éveit böngészve amúgy nagyrészt ugyanazokat a bíboros-áldozárokat lelhetjük pártolóinak sorában. Ha Rómában nem is találkozhatott egymással Händel és a szerteágazó érdeklődésű, szenvedelmes könyvgyűjtő Locatelli, hát az Anima Musicae Kamarazenekar hétfő esti hangversenyén most mindkettejüktől felhangzik majd egy-egy concerto grosso (Óbudai Társaskör, július 18., nyolc óra). Lesz itt még aztán Grieg és Mendelssohn, s Lakatos György szólójával a fúvósok iránt oly előzékeny Hidas Frigyes Fagottversenye is megszólal majd, jeléül a néha nem is olyan hálátlan kortársi utókor érdeklődésének.

Egyebekben itt kell hagyni a budapesti vircsaftot, s elmenni, mondjuk, Martonvásárra, ahol a Nemzeti Filharmonikusok az ilyenkor szokásos nyári kitelepülős koncertjeikkel várják a nyomukba eredő közönséget. A Brunszvik-kastély parkjában értelemszerűen és kizárólagosan Beethoven a főszereplő: a sorban első szombati hangversenyen az V. szimfónia és az Egmont-kísérőzene jut majd a vezénylő Kovács János pálcája alá (július 16., hét óra). Lamoral, Egmont grófja, Gavere hercege, Purmerend, Hoogwoud, Aartswoud, Fiennes, Zottegem és Armen­tières en Auxy ura (képünkön) spanyol királyi helytartóból és protestánsüldöző harcos katolikusból vált – igazi tragikus balekként – a németalföldi szabadságküzdelem legendás mártírjává, s a történelmi emlékezet e szemre meglepő, ámde igazából olyannyira jellegzetes hajtűkanyarját Goethe szomorújátéka és Beethoven ehhez komponált kísérőzenéje (élén a nevezetes Egmont-nyitány tételével) valósággal fölmagasztosította. A kísérőzene szop­rán­áriáit Fodor Gabriella, míg a történet megértéséhez szükséges narrátori megszólalásokat Kovács István hangján halljuk majd.

Míg filharmonikusai Martonvásárra csábítanak minket, addig Kocsis Zoltán egy másik kastély, a fertődi úrlak, a „magyar Versália” felé vonzza majd a közönséget. Az itteni Marionettszínházban ugyanis a Budapesti Vonósokkal ad koncertet Kocsis Zoltán és fia, Kocsis Krisztián (július 15., hét óra). Apa és fia Mozart Esz-dúr kétzongorás versenyművében együtt is játszik majd, de a programon emellett ott szerepel egy másik Mozart-zongoraverseny, egy Bach-szvit, valamint egy olyan szimfónia is, amely ha nem is Fertőd-Eszterházához, de az Esterházy hercegi udvarhoz igencsak szorosan kötődik: a derék Joseph Haydn másodkarnagy úr „Filozófus” melléknevű Esz-dúr szimfóniája az 1764-es esztendőből.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.