Lemez

Elefánt: EL

  • Tóth Julcsi
  • 2019. november 30.

Zene

A 2011 óta működő zenekar negyedik albumára több slágergyanús dal is felkerült, de az EL a korábbiakhoz képest érettebb kitárulkozás. Kissé olyan, mintha egy impulzív, értelmiségi kör baráti beszélgetéseit hallgatnánk átgondolt sorokba szedve, jó sok nosztalgiával, de az eddigi albumok narratívájához képest kevésbé eredetieskedően, több önreflexióval.

A hangzás is változott, úgy tűnik, az eddigi underground hangvétel helyett poposabb, slágeresebb irányba indultak el. Például a lemezt beharangozó Ég veled című dalban, az Elefántra jellemző punkos gitározás a kilencvenes évek szintetizátorhangzásával egészül ki. Ugyancsak a tegnap köszön vissza – immár a ska jegyében – a Nem számít című számban, amelyet simán játszhatna a Prosectura is, és hallunk olyat is (Nincs harag), amikor nagy ívű, lírai zongorafutam keveredik a szintipoppal és a punk-rock zúzással. A lemez záródalának, a Órának a szövegét Murakami mágikus realizmusa ihlette, de a zongora és a dob játéka, valamint a kiállások is igen hatásosan támasztják alá a szövegíró-frontember, Szendrői Csaba mondanivalóját. Vagyis az idő múlását, ami egyébként nemcsak az utolsó számban jelenik meg, hanem a lemez egészét végigkíséri. Az EL az Elefánt eddigi talán legjobb, leg­érettebb – és korántsem régimódi – albuma, pedig a dalok java a 90-es évek végét, a 2000-es évek elejét idézi meg. Azokat az időket, amikor a zenekar tagjai még kissrácok voltak, és betárcsázós neten próbálták megfejteni az élet értelmét.

Launching Gorilla, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.