Lemez

Elefánt: EL

  • Tóth Julcsi
  • 2019. november 30.

Zene

A 2011 óta működő zenekar negyedik albumára több slágergyanús dal is felkerült, de az EL a korábbiakhoz képest érettebb kitárulkozás. Kissé olyan, mintha egy impulzív, értelmiségi kör baráti beszélgetéseit hallgatnánk átgondolt sorokba szedve, jó sok nosztalgiával, de az eddigi albumok narratívájához képest kevésbé eredetieskedően, több önreflexióval.

A hangzás is változott, úgy tűnik, az eddigi underground hangvétel helyett poposabb, slágeresebb irányba indultak el. Például a lemezt beharangozó Ég veled című dalban, az Elefántra jellemző punkos gitározás a kilencvenes évek szintetizátorhangzásával egészül ki. Ugyancsak a tegnap köszön vissza – immár a ska jegyében – a Nem számít című számban, amelyet simán játszhatna a Prosectura is, és hallunk olyat is (Nincs harag), amikor nagy ívű, lírai zongorafutam keveredik a szintipoppal és a punk-rock zúzással. A lemez záródalának, a Órának a szövegét Murakami mágikus realizmusa ihlette, de a zongora és a dob játéka, valamint a kiállások is igen hatásosan támasztják alá a szövegíró-frontember, Szendrői Csaba mondanivalóját. Vagyis az idő múlását, ami egyébként nemcsak az utolsó számban jelenik meg, hanem a lemez egészét végigkíséri. Az EL az Elefánt eddigi talán legjobb, leg­érettebb – és korántsem régimódi – albuma, pedig a dalok java a 90-es évek végét, a 2000-es évek elejét idézi meg. Azokat az időket, amikor a zenekar tagjai még kissrácok voltak, és betárcsázós neten próbálták megfejteni az élet értelmét.

Launching Gorilla, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.