Lemez

Németh Róbert: Kib….tt végtelen űr

  • - minek -
  • 2019. november 30.

Zene

A több zenekarból (Heaven Street Seven, Pegazusok Nem Léteznek) ismerős Németh Róbert 2016 után újabb izgalmas szólólemezt adott ki, amelyet csak ajánlani tudunk. Nagyon jó dalokat írt, amelyek apránként engednek bebocsátást a titkok és a személyesség birodalmába. A szövegekben űr, tér és idő, klímakatasztrófa, környezetszennyezés – mintha a lapok tudományos rovata ihlette volna a szerzeményeket, persze vastag irónián átszűrve, elvégre itt a kozmikus folyamatok egyszerre adnak kontextust és allegóriát mindahhoz, ami vele és „ott belül” megtörténik. Ráadásul jó előadó, az orgánuma is megvan a produkcióhoz, ehhez pedig dukál egy remek hangzás is, ami engedi megszólalni az üdítően változatos zeneanyagot. Az Egy sosem volt lány című nyitószámban jól összerakott, hangulatos elektronika keretezi Németh keserédes-nosztalgikus hangját, de a lemez nagyrészt jóféle, hol csilingelős, hol zúzós gitárzene, afféle izgalmas poptörténeti kalandozás például egy jól elhelyezett Bowie-parafrázissal. Mindebben kulcsszerepe van a remek kísérő zenekarnak is, amelyben közreműködik többek között a gitáros Szalay Péter, a dobos Lázár Ágoston, a szinte mindenen játszó Lázár Domokos, az album egyik producereként is fungáló Takács Zoltán Jappán, illetve a régi zenésztárs Bihari Balázs is. A lemezen elszórt szinte filmzenés betéteknek is (El Prat, Erős rengés [#2]) megvan a maguk helye, hogy azután olyan dalok jöjjenek, mint a Világvége vagy a Még egy este.

Klinik, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.