SZIGET 2016

„Éles, elektromos hangokkal”

Hiroaki Umeda koreográfus

  • rés a présen
  • 2016. szeptember 4.

Zene

rés a présen: Mióta kooperálsz magyar kortárs táncosokkal?

Hiroaki Umeda: A közös projekt ötlete a múlt év elején merült fel, a konkrét munka pedig most májusban kezdődött. A Trafó Kortárs Művészetek Házával és a Sziget Fesztivállal való szakmai együttműködés folytán a két szervezet együttműködést ajánlott, melyben öt magyar kortárs táncossal dolgozom együtt. A csapat 2015 augusztusában egy nyilvános válogatással alakult ki. A koprodukcióba a Pro Progressione Kft. és a SÍN Kulturális Központ is beszállt, utóbbi látja el a produkciós vezetési feladatokat.

rap: Miről szól ez a munka?

HU: Az előadás címe Drives, ezt a Sziget 0. napján, augusztus 10-én 23.00-kor mutatjuk be a Színház és Tánc Sátorban. Az előadás az emberi testek és a vizuális elemek mozgásának dinamikájával foglalkozik. Az öt, karakterben egymástól nagyon különböző táncos – Dányi Viktória, Frigy Ádám, Horváth Nóra, Nagy Emese, Varga Csaba – a koreográfus által kreált közös mozgásanyaggal dolgozik: egyszerre hoznak létre individuális és egységes mozgást. A koreográfiához a zenét én hozom létre, éles, elektromos hangokkal dolgozom. Az előadásnak fontos vizuális eleme lesz a vetítés, melyet magyarországi művészek hoznak létre – Hajdú Gáspár, Papp Gábor és Kovács Zoltán, a XORXOR csoport tagjai Nagy Ágostonnal kiegészülve. Az absztrakt geometrikus elemeket alkalmazó videóanyag, az elektronikus zene és a koreográfia együttese furcsán organikus teret hoz majd létre.

rap: Mi az a Kinetic Force Method?

HU: A Kinetic Method elnevezésű módszer a saját testemből indul ki – ez a test nem táncosnak indult. Viszonylag későn, 20 éves koromban kezdtem el táncolni. Mikor elkezdtem, a testem nehezen alkalmazkodott hozzá. A saját módszeremet kellett megtaláljam, ahelyett, hogy különböző tánctechnikák elsajátításába fogtam volna. A módszer nem tánctechnika, sokkal inkább mozgástechnikának mondanám. Úgy gondolom, hogy ezt a módszert nem csupán táncosok, hanem bárki elsajátíthatja.

rap: Mikor láthatjuk még a Sziget után a Drivest?

HU: Szeptember 15-én és 16-án lesz látható a Trafóban, együtt a Holistic Strata című szólómmal, amely járt már itt. Mindannyian kíváncsian várjuk, hogyan lesz kerek egész a Drives és a Holistic Strata egy estén – az öt táncos koreográfiája és a szólóprodukció, melyek hasonló mozgásnyelvet alkalmaznak különböző interpretációban.

rap: Rajtad kívül lesz még japán művész a Szigeten idén?

HU: Úgy tudom, idén az én produkcióm képviseli egyedült Japánt.

rap: Van, amit szívesen megnéznél magad is?

HU: A produkció után még maradok a Szigeten egy-két napot, és biztosan el fogok látogatni a világzenei színpadra, illetve igyekszem megtalálni a kísérleti zenei produkciókat.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?