SZIGET 2016

„Éles, elektromos hangokkal”

Hiroaki Umeda koreográfus

  • rés a présen
  • 2016. szeptember 4.

Zene

rés a présen: Mióta kooperálsz magyar kortárs táncosokkal?

Hiroaki Umeda: A közös projekt ötlete a múlt év elején merült fel, a konkrét munka pedig most májusban kezdődött. A Trafó Kortárs Művészetek Házával és a Sziget Fesztivállal való szakmai együttműködés folytán a két szervezet együttműködést ajánlott, melyben öt magyar kortárs táncossal dolgozom együtt. A csapat 2015 augusztusában egy nyilvános válogatással alakult ki. A koprodukcióba a Pro Progressione Kft. és a SÍN Kulturális Központ is beszállt, utóbbi látja el a produkciós vezetési feladatokat.

rap: Miről szól ez a munka?

HU: Az előadás címe Drives, ezt a Sziget 0. napján, augusztus 10-én 23.00-kor mutatjuk be a Színház és Tánc Sátorban. Az előadás az emberi testek és a vizuális elemek mozgásának dinamikájával foglalkozik. Az öt, karakterben egymástól nagyon különböző táncos – Dányi Viktória, Frigy Ádám, Horváth Nóra, Nagy Emese, Varga Csaba – a koreográfus által kreált közös mozgásanyaggal dolgozik: egyszerre hoznak létre individuális és egységes mozgást. A koreográfiához a zenét én hozom létre, éles, elektromos hangokkal dolgozom. Az előadásnak fontos vizuális eleme lesz a vetítés, melyet magyarországi művészek hoznak létre – Hajdú Gáspár, Papp Gábor és Kovács Zoltán, a XORXOR csoport tagjai Nagy Ágostonnal kiegészülve. Az absztrakt geometrikus elemeket alkalmazó videóanyag, az elektronikus zene és a koreográfia együttese furcsán organikus teret hoz majd létre.

rap: Mi az a Kinetic Force Method?

HU: A Kinetic Method elnevezésű módszer a saját testemből indul ki – ez a test nem táncosnak indult. Viszonylag későn, 20 éves koromban kezdtem el táncolni. Mikor elkezdtem, a testem nehezen alkalmazkodott hozzá. A saját módszeremet kellett megtaláljam, ahelyett, hogy különböző tánctechnikák elsajátításába fogtam volna. A módszer nem tánctechnika, sokkal inkább mozgástechnikának mondanám. Úgy gondolom, hogy ezt a módszert nem csupán táncosok, hanem bárki elsajátíthatja.

rap: Mikor láthatjuk még a Sziget után a Drivest?

HU: Szeptember 15-én és 16-án lesz látható a Trafóban, együtt a Holistic Strata című szólómmal, amely járt már itt. Mindannyian kíváncsian várjuk, hogyan lesz kerek egész a Drives és a Holistic Strata egy estén – az öt táncos koreográfiája és a szólóprodukció, melyek hasonló mozgásnyelvet alkalmaznak különböző interpretációban.

rap: Rajtad kívül lesz még japán művész a Szigeten idén?

HU: Úgy tudom, idén az én produkcióm képviseli egyedült Japánt.

rap: Van, amit szívesen megnéznél magad is?

HU: A produkció után még maradok a Szigeten egy-két napot, és biztosan el fogok látogatni a világzenei színpadra, illetve igyekszem megtalálni a kísérleti zenei produkciókat.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.