SZIGET 2016

„Éles, elektromos hangokkal”

Hiroaki Umeda koreográfus

  • rés a présen
  • 2016. szeptember 4.

Zene

rés a présen: Mióta kooperálsz magyar kortárs táncosokkal?

Hiroaki Umeda: A közös projekt ötlete a múlt év elején merült fel, a konkrét munka pedig most májusban kezdődött. A Trafó Kortárs Művészetek Házával és a Sziget Fesztivállal való szakmai együttműködés folytán a két szervezet együttműködést ajánlott, melyben öt magyar kortárs táncossal dolgozom együtt. A csapat 2015 augusztusában egy nyilvános válogatással alakult ki. A koprodukcióba a Pro Progressione Kft. és a SÍN Kulturális Központ is beszállt, utóbbi látja el a produkciós vezetési feladatokat.

rap: Miről szól ez a munka?

HU: Az előadás címe Drives, ezt a Sziget 0. napján, augusztus 10-én 23.00-kor mutatjuk be a Színház és Tánc Sátorban. Az előadás az emberi testek és a vizuális elemek mozgásának dinamikájával foglalkozik. Az öt, karakterben egymástól nagyon különböző táncos – Dányi Viktória, Frigy Ádám, Horváth Nóra, Nagy Emese, Varga Csaba – a koreográfus által kreált közös mozgásanyaggal dolgozik: egyszerre hoznak létre individuális és egységes mozgást. A koreográfiához a zenét én hozom létre, éles, elektromos hangokkal dolgozom. Az előadásnak fontos vizuális eleme lesz a vetítés, melyet magyarországi művészek hoznak létre – Hajdú Gáspár, Papp Gábor és Kovács Zoltán, a XORXOR csoport tagjai Nagy Ágostonnal kiegészülve. Az absztrakt geometrikus elemeket alkalmazó videóanyag, az elektronikus zene és a koreográfia együttese furcsán organikus teret hoz majd létre.

rap: Mi az a Kinetic Force Method?

HU: A Kinetic Method elnevezésű módszer a saját testemből indul ki – ez a test nem táncosnak indult. Viszonylag későn, 20 éves koromban kezdtem el táncolni. Mikor elkezdtem, a testem nehezen alkalmazkodott hozzá. A saját módszeremet kellett megtaláljam, ahelyett, hogy különböző tánctechnikák elsajátításába fogtam volna. A módszer nem tánctechnika, sokkal inkább mozgástechnikának mondanám. Úgy gondolom, hogy ezt a módszert nem csupán táncosok, hanem bárki elsajátíthatja.

rap: Mikor láthatjuk még a Sziget után a Drivest?

HU: Szeptember 15-én és 16-án lesz látható a Trafóban, együtt a Holistic Strata című szólómmal, amely járt már itt. Mindannyian kíváncsian várjuk, hogyan lesz kerek egész a Drives és a Holistic Strata egy estén – az öt táncos koreográfiája és a szólóprodukció, melyek hasonló mozgásnyelvet alkalmaznak különböző interpretációban.

rap: Rajtad kívül lesz még japán művész a Szigeten idén?

HU: Úgy tudom, idén az én produkcióm képviseli egyedült Japánt.

rap: Van, amit szívesen megnéznél magad is?

HU: A produkció után még maradok a Szigeten egy-két napot, és biztosan el fogok látogatni a világzenei színpadra, illetve igyekszem megtalálni a kísérleti zenei produkciókat.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.