Élet és múzeum - Tiziano portréja (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2006. június 29.

Zene

Tiziano Vecellio az egyetemes művészettörténet egyik legjelentősebb és legismertebb alakja. Művészetének értékét soha nem vitatták, festményei mindig is kivételes becsben álltak.

Tiziano Vecellio az egyetemes művészettörténet egyik legjelentősebb és legismertebb alakja. Művészetének értékét soha nem vitatták, festményei mindig is kivételes becsben álltak. Megrendelői az ötszáz évvel ezelőtti Európa leghatalmasabb urai voltak, s a mester - tehetsége és szorgalma segítsé-gével - minden igényt kielégített. Műveivel kiérdemelte és meg is kapta a kor szinte valamennyi kitüntetését, díját, címét és rangját, amit művész csak megszerezhetett. Ám hogy mindezt elérje, nem volt szüksége kompromisszumokra, munkáinak eredetiségével, erejével mindig meg tudta győzni megrendelőit saját igazáról. Szemléletének és festőtechnikájának élete végéig tartó frissessége, de megújításai, melyekre művésznemzedékek még évszázadok múlva, például az impresszionisták is őszinte nagyrabecsüléssel hivatkoztak, máig elbűvölik a festészet szerelmeseit.

"" boldog mester, végtelen derűnek / Mély mestere, kit álmok száza késztet, / Hogy a színek játékát vígan űzzed / És kinek egy az élet és művészet, // " boldog festő, bársony és selyem lett / Minden kezedben, tiszta és meleg fény / S közel száz éved tündökölve tellett / S legtöbb bíbort leltél épp naplementén, // " Tizián, egy el-fáradt tanítvány / Ki szinte fényt imád s nem senki hitvány, / Félős irigyen gondol rád szegényke // Csak néhány tiszta könny a gyöngye, éke" - írta a 20. század elején a szerencsétlen sorsú magyar költő, a szőkeség iránt oly mélyen elkötelezett Juhász Gyula Tizián című versében, melynek még részletéből is kikövetkeztethető amaz el nem múló áhítat, melyet a nagy mester páratlan alkotásai és dús életének eseményei kiválthattak valaha a nézőből.

És így lehetünk-vagyunk ezzel most mi is.

Tiziano Vecellio az egyetemes művészettörténet egyik első festője, aki - ha folytonosan elégedetlenkedett is - munkájából, vagyis a festészetből

pompásan megélt,

családját, "háza népét" képes volt eltartani, megtakarításai, befektetései révén pedig jelentékenyen gyarapította vagyonát. Hosszú élete során kialakított és megőrzött egy ma nagypolgárinak nevezhető életformát és erkölcsöt, mely utóbbinak az alapját a tehetségbe vetett öntudatos magabízás, az egyéni autonómiába, az emberi intellektusba és önérzetbe vetett hit, valamint a pénz iránti olthatatlan, szeretetteli vágy jelentette.

Ezzel így lehetnénk-volnánk most mi is.

Tiziano Vecelliónak a Szépművészeti Múzeumban látható, a Pitti-palotából ide hozott s a mi múzeumunk korabeli arcképeivel körített, ismeretlen férfit ábrázoló festménye a művész egyik legszebb portréja. A szakirodalom ugyan meglehetősen keveset bíbelődik vele, talán mert nemigen tudták eddig azonosítani a modellt, de tagadhatatlan, hogy a képmás jelentős mű, pontosan tanúskodik alkotója briliáns technikájáról és pszichológiai érzékéről. A festmény szép. És sugall valamit a már mondott hitről, vagyis az individuum autonomitásának fontosságáról.

Mindaz azonban, ami a képpel és körülötte történt Magyarországon, szöges ellentétben áll ezzel, vagyis az alkotó elme önérzetének tiszteletével, tökéletes azsúrban van viszont a pénz, a bevétel, a reklám, a promóció érvényének mély és már-már végzetes félreértésével. Mert azért az már mégiscsak riasztó, ami a kép idehozatala, ittléte és rafináltnak akart, de rettenetesen ügyetlen kiajánlása során megtapasztalható volt.

A kínoskodás azzal kezdődött, amikor a múzeumi píár a festmény értékének jelzésére a biztosítási összeg beláthatatlanul magas, rekordillatú mértékével igyekezett az erre oly érzékeny sajtó kedvében járni, mondván,

a két summa

egyenes arányban áll egymással. Ez persze nem igaz, de nem kétségbeejtően nagy baj. Úgy folytatódott, hogy televízós stábokat fogadtak, mutatnák-e meg, micsoda hajcihőt kerítenek az olaszok a kép szállítása, kicsomagolása s helyére próbálása köré (még cérnakesztyűt is húztak a fetisiszták!), közvetve-közvetlenül jelezve egyrészt, hogy mintha az ilyesmi errefelé szokatlan lenne, s valószínűleg nem is lesz belőle gyakorlat, másrészt - mint a Pitti szakembereivel készíttetett interjúk fordításából megtudtuk - arrafelé is csak a kivételezett művekkel bánnak így. Természetesen ez sem igaz, saját tapasztalatból tudom, hogy a német múzeumok például a huszadik századi magyar grafikákat is épp így kezelik. De ez sem nagy dráma. S következett a mű szakmai értékelése - alámerülve. A kép mellé rendelt muzeológus több ízben elmondta, nem tudjuk, kit ábrázol a festmény, de nem azt az ifjú angolt, akire eddig tippel-tek, hanem egy másik férfit. Ám az mind semmi, a lényeg, hogy annyira szép (jóképű!?), hogy a múzeum munkatársnői le-leszöknek egy-egy pillanatra, hogy megfürdőzhessenek az ismeretlen szürke szemé-nek fényében. Jó, nem pontosan így mondta, de végül is csak kiszólt a hírműsorok női nézőinek, s csippentett egyet a szemével, amúgy genderesen. Végül: a múzeum szellemi teljesítményként dokumentálja, hogy Tiziano festménye mellé Giorgione-, Dürer-, Sebastiano del Piombo-, Tintoretto-képeket akaszt át a saját állandó kiállításáról, mondván, ezek "szituálják" a mesterművet. Körítik, s talán értelmezik is, ez ugyan igaz lehet, de az installálás mögött nem intellektuális akarat, hanem a gyűjtemény természete, leltárkönyve nyugszik mint vé-letlen és fizikai esély.

Mindez - külön-külön - még talán nem is lenne nagy baj, de együtt, s azzal, hogy a múzeum úgy igyekszik műbarát nagyközönséget verbuválni, hogy a cél érdekében alaposan félreértelmezi, felhiszterizálja az információ és a reklám, a művészet és a média viszonyát, már hiba.

Kinek "egy az élet és művészet"? Tizianónak, Juhász Gyula szerint. Meg a promotőröknek.

Hajdu István

Szépművészeti Múzeum, július 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.