Eljött a pillanat (Balázs Elemér Quintet: Always That Moment)

  • 2000. október 5.

Zene

Amagyar könnyűzenének hatalmas arcai voltak, illetve vannak, gondoljunk csak Szenes Ivánra, Fényes Szabolcsra, Bágya Andrásra, Horváth Jenőre vagy Mihály Istvánra, akiknek a dalai itt most újraértelmeződnek. Mehetnénk tovább az őszi falevelektől egészen a Casablancáig, szóval kibányászandó kincs van elég. Csak hát ugye az ellenkultúrán, az őszinte rockzenén, aztán meg mindenféle avantgárdon szocializálódott generációnk rizsás hányást kapott az eredeti daloktól, és azok vendéglátós fénymásolataitól, arról nem is beszélve, hogy ebben a régióban egy magára adó művésznek minimum a sors alapvető kérdéseivel illik foglalkozni.
Amagyar könnyűzenének hatalmas arcai voltak, illetve vannak, gondoljunk csak Szenes Ivánra, Fényes Szabolcsra, Bágya Andrásra, Horváth Jenőre vagy Mihály Istvánra, akiknek a dalai itt most újraértelmeződnek. Mehetnénk tovább az őszi falevelektől egészen a Casablancáig, szóval kibányászandó kincs van elég. Csak hát ugye az ellenkultúrán, az őszinte rockzenén, aztán meg mindenféle avantgárdon szocializálódott generációnk rizsás hányást kapott az eredeti daloktól, és azok vendéglátós fénymásolataitól, arról nem is beszélve, hogy ebben a régióban egy magára adó művésznek minimum a sors alapvető kérdéseivel illik foglalkozni.

A sokat szidott posztmodern meg az idő vasfoga megágyazott a sallangok lehántásának, és eljött az a pillanat, amikor minden áttétel nélkül feldolgozhatók a témák, dúdolhatók, színezhetők, immár nincs más jelentésük, csak önmaguk. Ezzel megszületőben van a magyar sztenderd, amelyik van olyan jó, mint akármelyik. Nem lepődnék meg, ha ezek a dalok át tudnának törni, ha jeles külföldi zenészek korongjain is találkoznánk velük. Itt hívnám föl az Országimázs Központ szíves figyelmét ezeknek az anyagoknak a nemzetközi promotálására, dolgozzanak azon, hogy az egész világon Szenes Iván slágereit fütyörésszék a népek.

A Balázs Elemér Quintet Always That Moment címen most megjelent albuma a magyar közelmúlt tánczenéjét ültette át a mainstream jazz közegébe. Érdekes lenne összehasonlítani a Grencsó Kollektíva Rejtély című, hasonló tematikájú anyagával, de ez érintettségem miatt nem az én tisztem. Balázs Elemér kiváló zenészekkel vette magát körül, a zenekarvezető dobol, Egri János bőgőzik, Juhász Gábor gitározik, Tűzkő Csaba, aki hosszú, önkéntes száműzetésből tért vissza, tenorozik, és számomra nagy meglepetésként szerepel Dresch Mihály, aki tenoron, szopránon és kavalon játszik. A ritmusszekció korrekt, nem türemkedik az előtérbe, a két fúvós meg szép, nagy ívű szólókat fúj a laza, tematikus anyag köré. A hangszerelés nem túl invenciózus, a hangzás egy kicsinyt túl van polírozva, nincs semmi túlértelmezés, mondhatnám, a jazzel van elfedve az eredeti nyál.

Jó minőségű, oldott hangulatú zene, amely elkerüli a nosztalgia csapdáit, és lehetőséget nyújt két kiváló fúvós jutalomjátékára, szóval minden adott a sikerhez, de legalább a számok címeit kiírhatták volna magyarul is.

Czabán György Körfűrész

BMC, 2000

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.