Eljött a pillanat (Balázs Elemér Quintet: Always That Moment)

  • 2000. október 5.

Zene

Amagyar könnyűzenének hatalmas arcai voltak, illetve vannak, gondoljunk csak Szenes Ivánra, Fényes Szabolcsra, Bágya Andrásra, Horváth Jenőre vagy Mihály Istvánra, akiknek a dalai itt most újraértelmeződnek. Mehetnénk tovább az őszi falevelektől egészen a Casablancáig, szóval kibányászandó kincs van elég. Csak hát ugye az ellenkultúrán, az őszinte rockzenén, aztán meg mindenféle avantgárdon szocializálódott generációnk rizsás hányást kapott az eredeti daloktól, és azok vendéglátós fénymásolataitól, arról nem is beszélve, hogy ebben a régióban egy magára adó művésznek minimum a sors alapvető kérdéseivel illik foglalkozni.
Amagyar könnyűzenének hatalmas arcai voltak, illetve vannak, gondoljunk csak Szenes Ivánra, Fényes Szabolcsra, Bágya Andrásra, Horváth Jenőre vagy Mihály Istvánra, akiknek a dalai itt most újraértelmeződnek. Mehetnénk tovább az őszi falevelektől egészen a Casablancáig, szóval kibányászandó kincs van elég. Csak hát ugye az ellenkultúrán, az őszinte rockzenén, aztán meg mindenféle avantgárdon szocializálódott generációnk rizsás hányást kapott az eredeti daloktól, és azok vendéglátós fénymásolataitól, arról nem is beszélve, hogy ebben a régióban egy magára adó művésznek minimum a sors alapvető kérdéseivel illik foglalkozni.

A sokat szidott posztmodern meg az idő vasfoga megágyazott a sallangok lehántásának, és eljött az a pillanat, amikor minden áttétel nélkül feldolgozhatók a témák, dúdolhatók, színezhetők, immár nincs más jelentésük, csak önmaguk. Ezzel megszületőben van a magyar sztenderd, amelyik van olyan jó, mint akármelyik. Nem lepődnék meg, ha ezek a dalok át tudnának törni, ha jeles külföldi zenészek korongjain is találkoznánk velük. Itt hívnám föl az Országimázs Központ szíves figyelmét ezeknek az anyagoknak a nemzetközi promotálására, dolgozzanak azon, hogy az egész világon Szenes Iván slágereit fütyörésszék a népek.

A Balázs Elemér Quintet Always That Moment címen most megjelent albuma a magyar közelmúlt tánczenéjét ültette át a mainstream jazz közegébe. Érdekes lenne összehasonlítani a Grencsó Kollektíva Rejtély című, hasonló tematikájú anyagával, de ez érintettségem miatt nem az én tisztem. Balázs Elemér kiváló zenészekkel vette magát körül, a zenekarvezető dobol, Egri János bőgőzik, Juhász Gábor gitározik, Tűzkő Csaba, aki hosszú, önkéntes száműzetésből tért vissza, tenorozik, és számomra nagy meglepetésként szerepel Dresch Mihály, aki tenoron, szopránon és kavalon játszik. A ritmusszekció korrekt, nem türemkedik az előtérbe, a két fúvós meg szép, nagy ívű szólókat fúj a laza, tematikus anyag köré. A hangszerelés nem túl invenciózus, a hangzás egy kicsinyt túl van polírozva, nincs semmi túlértelmezés, mondhatnám, a jazzel van elfedve az eredeti nyál.

Jó minőségű, oldott hangulatú zene, amely elkerüli a nosztalgia csapdáit, és lehetőséget nyújt két kiváló fúvós jutalomjátékára, szóval minden adott a sikerhez, de legalább a számok címeit kiírhatták volna magyarul is.

Czabán György Körfűrész

BMC, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Múzeum Hatvanpusztán

Egy-két ezer ember tüntetett Hatvanpusztán szombat délután. A rendszert biztosan nem döntik meg ezzel, de legalább szívtak egy kis friss levegőt. De mennyi legyen a belépő a jövőre megnyitó Korrupció Múzeumba?

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak.