Eljött a pillanat (Balázs Elemér Quintet: Always That Moment)

  • 2000. október 5.

Zene

Amagyar könnyűzenének hatalmas arcai voltak, illetve vannak, gondoljunk csak Szenes Ivánra, Fényes Szabolcsra, Bágya Andrásra, Horváth Jenőre vagy Mihály Istvánra, akiknek a dalai itt most újraértelmeződnek. Mehetnénk tovább az őszi falevelektől egészen a Casablancáig, szóval kibányászandó kincs van elég. Csak hát ugye az ellenkultúrán, az őszinte rockzenén, aztán meg mindenféle avantgárdon szocializálódott generációnk rizsás hányást kapott az eredeti daloktól, és azok vendéglátós fénymásolataitól, arról nem is beszélve, hogy ebben a régióban egy magára adó művésznek minimum a sors alapvető kérdéseivel illik foglalkozni.
Amagyar könnyűzenének hatalmas arcai voltak, illetve vannak, gondoljunk csak Szenes Ivánra, Fényes Szabolcsra, Bágya Andrásra, Horváth Jenőre vagy Mihály Istvánra, akiknek a dalai itt most újraértelmeződnek. Mehetnénk tovább az őszi falevelektől egészen a Casablancáig, szóval kibányászandó kincs van elég. Csak hát ugye az ellenkultúrán, az őszinte rockzenén, aztán meg mindenféle avantgárdon szocializálódott generációnk rizsás hányást kapott az eredeti daloktól, és azok vendéglátós fénymásolataitól, arról nem is beszélve, hogy ebben a régióban egy magára adó művésznek minimum a sors alapvető kérdéseivel illik foglalkozni.

A sokat szidott posztmodern meg az idő vasfoga megágyazott a sallangok lehántásának, és eljött az a pillanat, amikor minden áttétel nélkül feldolgozhatók a témák, dúdolhatók, színezhetők, immár nincs más jelentésük, csak önmaguk. Ezzel megszületőben van a magyar sztenderd, amelyik van olyan jó, mint akármelyik. Nem lepődnék meg, ha ezek a dalok át tudnának törni, ha jeles külföldi zenészek korongjain is találkoznánk velük. Itt hívnám föl az Országimázs Központ szíves figyelmét ezeknek az anyagoknak a nemzetközi promotálására, dolgozzanak azon, hogy az egész világon Szenes Iván slágereit fütyörésszék a népek.

A Balázs Elemér Quintet Always That Moment címen most megjelent albuma a magyar közelmúlt tánczenéjét ültette át a mainstream jazz közegébe. Érdekes lenne összehasonlítani a Grencsó Kollektíva Rejtély című, hasonló tematikájú anyagával, de ez érintettségem miatt nem az én tisztem. Balázs Elemér kiváló zenészekkel vette magát körül, a zenekarvezető dobol, Egri János bőgőzik, Juhász Gábor gitározik, Tűzkő Csaba, aki hosszú, önkéntes száműzetésből tért vissza, tenorozik, és számomra nagy meglepetésként szerepel Dresch Mihály, aki tenoron, szopránon és kavalon játszik. A ritmusszekció korrekt, nem türemkedik az előtérbe, a két fúvós meg szép, nagy ívű szólókat fúj a laza, tematikus anyag köré. A hangszerelés nem túl invenciózus, a hangzás egy kicsinyt túl van polírozva, nincs semmi túlértelmezés, mondhatnám, a jazzel van elfedve az eredeti nyál.

Jó minőségű, oldott hangulatú zene, amely elkerüli a nosztalgia csapdáit, és lehetőséget nyújt két kiváló fúvós jutalomjátékára, szóval minden adott a sikerhez, de legalább a számok címeit kiírhatták volna magyarul is.

Czabán György Körfűrész

BMC, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.