Előcharnock - Nigel Charnock: Frank (táncszínház)

  • Sisso
  • 2006. február 2.

Zene

A brit DV8 Companyről már többször szó esett ebben a lapban, legutóbb (Magyar Narancs, 2005. december 8.), amikor a több mint húszéves diaszpóratársulat egyik alapító tagja járt nálunk a Just for Show című darabbal.

A brit DV8 Companyről már többször szó esett ebben a lapban, legutóbb (Magyar Narancs, 2005. december 8.), amikor a több mint húszéves diaszpóratársulat egyik alapító tagja járt nálunk a Just for Show című darabbal. A Lloyd Newson rendezte előadás meglehetősen profi volt, olyan, mint az igazán jó popzene. Gondoljunk csak a Monthy Pythonra vagy a Chumbawamba-jelenségre, arra, hogyan indultak ezek a csapatok az undergroundból, és hogyan lett belőlük fogyasztói kultúra, illetve nemzeti exportcikk. A DV8-et is elérte mostanra a "kommercializálódás" folyamata, amelyben sérül ugyan az eredeti, lázadó gondolat, viszont az érték megmarad, és még csak az az érzés sem fenyegeti a közönséget, hogy hülyének nézték.

Más ez a foglalt ház

A DV8 egy foglalt házban kezdte és a másság toleranciáját követelte meglehetősen provokatívan és önve-szélyesen, ma pedig, bár magvas gondolatokra alapul, kifejezetten szép és könnyen emészthető. Nigel Charnock, az egyik alapító meg közben szakadár lett, és bár társulatigazgató (Helsinki Dance Company), leginkább a szólókarrierje érdekli, elmagányosodott, talán éppen amiatt, mert alkatilag alkalmatlan a széles körben való fogyaszthatóságra. A valamit valamiért cserébe nála a bölcsek köve, így az ötvenen túl is maradt, aki volt: a lázadó kölyök, minden különösebb erőfeszítés nélkül.

A Frank című előadása tarolt: szakadatlan improvizáció és pofátlan provokáció egy nagyon pontosan felépített szerkezetre. Alapvető filozófiai kérdésekre (pl: mi végre hoznak minket a világra) keresi a választ a kortárs tánc, a stand up comedy, a dráma és a musical eszközeivel. Hogy a megismételhetetlenség érzése se maradjon el, tanulmányozta a magyar történelmet, így személyesen is kaphattunk a fejünkre: "Persze, csak néhány százezer zsidót küldtetek a halálba, és köztük volt a nagyapám is, de ez ne zavarjon senkit, én már együtt tudok élni vele." Kicsit szomorú, zavart csend, mosolyogni sem mert senki, néhányan gondolkoztak, hogy kimenjenek-e, aztán csak egyetlen szó hangzott el más témában, és máris kitört a felszabadult nevetés. Charnock így közlekedik a pengeélen. Aztán a hírességek következtek, azokat is jól megdolgozta. A Michael Jackson-jelenségre például egy fergeteges jelenetben húzta rá a vizes lepedőt, miközben azonnal reflektált a saját előadására is. Egy-egy fárasztó etap végén levezetésként mesélt, és hogy "könnyebb legyen úrrá lenni a lámpalázán", kortárstánc-mozdulatokat végzett, jelezve, hogy ő ehhez rettenetesen ért (valóban), de tulajdonképpen nem érdekli. Végül, ahogy a nagy könyvben meg van írva, kitette a szívét a színpad közepére és jól megtaposta, amit a közönség szeretetteljes ovációval fogadott, így ez az este sem volt hiába.

Hogy Charnock zseni, az egyértelmű, de büszke vagyok a közönségre, mert ahhoz, hogy ezt a műfajt valaki élvezni tudja, és az önismereti órát antidepresszánsként vagy afrodiziákumként értelmezze, meg kell szabadulnia az előítéleteitől, tudnia kell szeretnie önmagát, szüksége van némi humorérzékre és nagyon sok komolyságra.

Az előadás után váltottam néhány szót vele. Ahogy sejtettem, nincs jóban a régi DV8-alapító társakkal. "Nem járok színházba, nem nézek kortárs táncot, annyira unalmas, meg egyébként is mindig dolgozom."

Trafó, január 25.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.