Elsőrangú gyogyik - Placebo: Meds (lemez)

  • - szami -
  • 2006. március 16.

Zene

Amennyiben bárki azt gondolja, hogy egy placebo nem képes orvosságok hatását is feledtetve gyógyítani, máris felejtse el, hogy ez a lemez megjelent! Hasztalan próbálná, úgysem értené meg, hogy a kilencvenes évek végének Angliájában a britpop és a grunge gyökereinek nedveiből táplálkozó Placebo (mely maga is egy sor problémával küzdött az elmúlt években) miért és hogyan akar bárkit is kezelés alá vonni.

Amennyiben bárki azt gondolja, hogy egy placebo nem képes orvosságok hatását is feledtetve gyógyítani, máris felejtse el, hogy ez a lemez megjelent! Hasztalan próbálná, úgysem értené meg, hogy a kilencvenes évek végének Angliájában a britpop és a grunge gyökereinek nedveiből táplálko-zó Placebo (mely maga is egy sor problémával küzdött az elmúlt években) miért és hogyan akar bárkit is kezelés alá vonni.

Brian Molko, Stewe Hewitt és Stefan Olsdal tavaly május óta keverte Londonban az ötödik stúdiólemezhez szükségesnek vélt különböző pszichodéliákat. Alapanyagként adott volt Molko védjegyszerűen összetéveszthetetlen énekhangja és az előző négy album (Placebo, Without You I'm Nothing, Black Market Music, Sleeping With A Ghost) által kitaposott út. Adalékként ehhez "csupán" néhány csipetnyi kellett a korai Massive Attackből és a méregerős Smashing Pumpkinsból, valamint néhány alap-vegyületnyi az indusztriális Nine Inch Nailsből és a rockosabb DM-ből. Ebből fortyogta ki magát a selymesen finomra hangolt projekt - nem utolsósorban a francia Dimitri Tikovoi méregkeverésének köszönhetően, aki producerként korábban már több sikeres Placebo-kísérleten hagyta ott a keze nyomát.

Vélhetően a Meds egyetlen darabja sem lesz majd olyan feltűnő és botrányosan provokatív, mint anno a Pure Morning, a Special K vagy a Slave To The Wage volt, de a 13 tételből álló új tracklista egy eddig soha el nem talált egységes zenei világot teremtett. S ezzel a banda újra megerősíthette két éve foszladozó mítoszát. A Meds ugyanis sokkal inkább "tipikusan" Placebo-lemez, mint mondjuk a 2004-ben kiadott Once More With Feeling válogatás volt, amit a párizsi koncert DVD-je kipukkanni készülő bandaként képesített meg.

Igaz ugyan, hogy a korábbiaknál kevesebb szintis elektronikát használt, ellenben több és mániákusabb gitárt, s az is feltűnő, hogy az új dalszövegek a korábbiaktól szűkebbre vett íveken haladnak, ezáltal azonban minden fokuszáltabbnak tűnik. A hosszú stúdiómunkában arra is volt idő, hogy a tempóváltásokat is patikamérlegen adagolják: a Space Monkey darkosan víz alá nyomó hangulatát például az a Follow The Cops Back Home követi, melynek traktusain az album és hallgatója kimászhat a szenvedély, a ziláltság és a függőség elemeiből épített kis szigetre.

A Placebo új lemeze letisztult, nincs rajta felesleges hang vagy stíluskarc, és még csak kínosan hosszúra sem nyújtóznak a dalai. Igaz, egyetlen szenzációt sem tartalmaz, de több szám, így a címadó Meds, a Post Blue vagy az erősen new wave-es beütésű Song To Say Goodbye bármelyik "best of" válogatásra felfér majd.

A kritikusok legfeljebb azon találhatnak fogást, hogy "mindöszsze" 48 perc lett az összidő. Ami pedig a gyógyítást illeti: a Meds leginkább azoknak ajánlott, akiknek a borítón látható, kissé anorexiás csaj tudathasító mozdulatáról Brad Anderson Gépészének és David Lynch Útvesztőbenjének tömény pszichózisa ugrik be elsőre.

EMI, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.