A tények mögött - A pillanatból élek - Friedmann Endre életműve (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2006. március 16.

Zene

"Tiszteletadás a Nemzeti Múzeumnál": felfénylenek a lépcsőfokok, az előtérben négy fiatal - az esemény négy mellékszereplője - várakozik az eléjük helyezett koszorúk mögött. Ünneplő nadrág és alj, fehér ing, nyakkendő - hogyha a kép színes volna, KISZ-vörösnek látnánk alighanem.

"Tiszteletadás a Nemzeti Múzeumnál": felfénylenek a lépcsőfokok, az előtérben négy fiatal - az esemény négy mellékszereplője - várakozik az eléjük helyezett koszorúk mögött. Ünneplő nadrág és alj, fehér ing, nyakkendő - hogyha a kép színes volna, KISZ-vörösnek látnánk alighanem. Zavartak inkább, mintsem izgatottak, öröm semmiképp sem olvasható ki kényszeredetten laza testtartásukból. Március 15. van minden bizonnyal, békés tavaszi csend. Szomorkás magányukat a háttér komor oszlopainak szürkeségébe mosódó ünnepi szónokkal osztják meg: hiába látjuk előtte a mikrofont, kezében a papírt, a szavai tompán belevesznek a gyengécske napsütésbe. Mivel azonban ebben az országban élünk, belelátjuk az 1965-ben készült kép csendjébe a másik oldalt, azt is, amit nem mutat: a fegyelmezett tömeget a kivezényelt diákokkal, néhány spontán csatlakozóval, az odébb terelt gyanús elemekkel és a civil ruhájuk ellenére is biztonsággal fölismerhető, minden bizonnyal nagy számban jelen lévő biztonságiakkal, akik megkönnyebbülten jelenthetik majd hamarosan: rendbontás nem történt. Túlélte a rendszer ezt az ünnepnapot is. És a látványt ez teszi végtelenül szomorúvá: mindaz, ami nem látható, amit viszont tudunk. Az ünnepélyes hazugság bús üressége felől néz-ve még a háttérből behajló kopár faágak is mintha a remény nélküli mozdulatlanság tényére figyelmeztetnének, ahogy bezárják a képet.

Hogy a jó fotónak (mint minden jónak) mögöttese van, az közhely, de jólesik újból és újból megörülni neki. És a jólesésre bőven van mód ezen a kiállításon. Belép az ember az első terembe, és néhány kép után aggódni kezd, előresiet és előrekukkant, vajon elég sok van-e még, nehogy idő előtt az egészen túlszaladjon. Izgulni szerencsére nem kell, válogatni is lehet kedvtelve, a külföldön készült fotóriporteri munkákat szemlélhetjük könnyítetten is. (Vietnamban, az amerikai kivonulás évében, a moszkvai Vörös téren, Japánban, a havannai Világifjúsági Találkozón - mit össze nem lelkesedett az efféle eseményekért a jobbféle emberek közül is nem egy: na ja, a szoctáboron kívüli résztvevők valódi lelkesedése hitelesítette az álságot.) Nem mintha ezeknek a képeknek az ereje kétséges volna, de ha már az elmélyültség, a mély tapasztalás érzése egyszer előtört, jó benneragadni a közeliben-hazaiban.

Aztán meg az albumot lapozom, az élmények összefolynak. Van, ami innen hiányzik, pedig a kiállításon még megvolt (és alighanem benne van a másik kötetben, a korábban kiadott Emberek címűben - Városháza Kiadó, 2005), kalauzos, jegeses, szenesemberes, van, ami meg itt tűnik fel, a hógolyózók például.

"Hócsata", ez a címe, és ez rendben is van, de még inkább rendben volna, ha - az albumban legalább - szerepelne a helyszín, a helyzet pontosabb megjelölése is, hiszen amit látunk, az ebbe ágyazódik bele, ebből nyeri többértelműségét vagy éppen a humorát. A két szembeforduló kép közül az elsőn egy meglett kucsmás férfi fickósan rosszalkodó tekintettel hajítja el éppen a hógolyót, másik kezében már ott a következő, kiskabátján meg a kapott találatok fehérlő nyoma. A másikon meg fogatlan kacagású néni tárja a kezét várakozva-védekezve, esetlen boldogságban a ritka örömtől, nem is sejtve, hogy hátul kötött fejkendője félrecsúszott, még egy mozdulat és a földre esik, lesz majd nagy restellkedés, kuncogás. Időbe telik, mire feltűnik a környezet is: itt mintha új iskola, ott emeletes kockaház, lakótelepfélén volnánk tehát, a két idős ember meg idegen itt, idegen mindig, kivéve ebben a pillanat-ban, amikor ki tudja, hol, gyerek-kori nagy havazások homályos emlékvilágában ébredtek föl váratlanul és feledve mindent. Ezt, mindezt egyszerre kellett észrevenni vagy megérezni legalább, ez volt a fotóriporteri feladat. Hibátlanul, nagyszerűen teljesítve.

Vannak aztán a "szép" képek, a ritmusosak vagy sejtelmesek, a mindennapi dolgok költőiségének, mondhatni, kötelező kűrjei. Aztán portrék, elmélyültek, néha árnyalatnyit mulatságosak, ahogy az előrehajló, vízbe lépő aktszobor már-már a szobrász feje tetején támaszkodik meg, mielőtt elbillenne. Balettjelenetek, ezeknek is az esetlenségek adják az ízt, színfalak mögötti meztelen testek fáradtsága, elengedettsége, mindebben meg az őszinte, póztalan ottlét, ami az ernyedt várakozást valami nemesen tiszta emelkedettséggel vonja be. Helyzetek, alkalmak, ahová a fotóriportert kiküldik, ahol tolakszik, pozíciót keres. Aztán a dísztribün előkelőségeinek a képe az újságban jelenik meg, ha az aktuális cenzúra engedi, a dísztribün előtt egyforma uszkárt sétáltató két férfié meg az életmű része lesz.

Ezek a fotók mutatják meg igazán, hogy mit tud Friedmann Endre. Tanyasi iskolások elfogódottsága, fiatal szövőnők fojtott virgonckodása, szerelmesek egymásba mélyedő elszótlanodása. Utasok elcsigázottan vagy mulatozásba feledkezve, miként a falusi esküvő hellyel-közzel még népviseletes vendégserege, ahogy emelkedik a dévaj hangulat. Pillanatok, helyzetek: nemrég még mindennaposak voltak, de úgy, olyan gesztusokkal és tekintetekkel többé már nem lehetségesek. A múlt, ahogy mégis- csak kiemelkedik önnön tényszerűségének, mindegy, milyen összefüggéseinek felszíni formái közül. Ami belőle megmarad: a saját törékeny egyszeriségünk.

Mai Manó Ház, Bp. VI., Nagymező u. 20. Nyitva március 19-ig. Az azonos című albumot a Folpress Kiadó adta ki, ára: 6900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.