A tények mögött - A pillanatból élek - Friedmann Endre életműve (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2006. március 16.

Zene

"Tiszteletadás a Nemzeti Múzeumnál": felfénylenek a lépcsőfokok, az előtérben négy fiatal - az esemény négy mellékszereplője - várakozik az eléjük helyezett koszorúk mögött. Ünneplő nadrág és alj, fehér ing, nyakkendő - hogyha a kép színes volna, KISZ-vörösnek látnánk alighanem.

"Tiszteletadás a Nemzeti Múzeumnál": felfénylenek a lépcsőfokok, az előtérben négy fiatal - az esemény négy mellékszereplője - várakozik az eléjük helyezett koszorúk mögött. Ünneplő nadrág és alj, fehér ing, nyakkendő - hogyha a kép színes volna, KISZ-vörösnek látnánk alighanem. Zavartak inkább, mintsem izgatottak, öröm semmiképp sem olvasható ki kényszeredetten laza testtartásukból. Március 15. van minden bizonnyal, békés tavaszi csend. Szomorkás magányukat a háttér komor oszlopainak szürkeségébe mosódó ünnepi szónokkal osztják meg: hiába látjuk előtte a mikrofont, kezében a papírt, a szavai tompán belevesznek a gyengécske napsütésbe. Mivel azonban ebben az országban élünk, belelátjuk az 1965-ben készült kép csendjébe a másik oldalt, azt is, amit nem mutat: a fegyelmezett tömeget a kivezényelt diákokkal, néhány spontán csatlakozóval, az odébb terelt gyanús elemekkel és a civil ruhájuk ellenére is biztonsággal fölismerhető, minden bizonnyal nagy számban jelen lévő biztonságiakkal, akik megkönnyebbülten jelenthetik majd hamarosan: rendbontás nem történt. Túlélte a rendszer ezt az ünnepnapot is. És a látványt ez teszi végtelenül szomorúvá: mindaz, ami nem látható, amit viszont tudunk. Az ünnepélyes hazugság bús üressége felől néz-ve még a háttérből behajló kopár faágak is mintha a remény nélküli mozdulatlanság tényére figyelmeztetnének, ahogy bezárják a képet.

Hogy a jó fotónak (mint minden jónak) mögöttese van, az közhely, de jólesik újból és újból megörülni neki. És a jólesésre bőven van mód ezen a kiállításon. Belép az ember az első terembe, és néhány kép után aggódni kezd, előresiet és előrekukkant, vajon elég sok van-e még, nehogy idő előtt az egészen túlszaladjon. Izgulni szerencsére nem kell, válogatni is lehet kedvtelve, a külföldön készült fotóriporteri munkákat szemlélhetjük könnyítetten is. (Vietnamban, az amerikai kivonulás évében, a moszkvai Vörös téren, Japánban, a havannai Világifjúsági Találkozón - mit össze nem lelkesedett az efféle eseményekért a jobbféle emberek közül is nem egy: na ja, a szoctáboron kívüli résztvevők valódi lelkesedése hitelesítette az álságot.) Nem mintha ezeknek a képeknek az ereje kétséges volna, de ha már az elmélyültség, a mély tapasztalás érzése egyszer előtört, jó benneragadni a közeliben-hazaiban.

Aztán meg az albumot lapozom, az élmények összefolynak. Van, ami innen hiányzik, pedig a kiállításon még megvolt (és alighanem benne van a másik kötetben, a korábban kiadott Emberek címűben - Városháza Kiadó, 2005), kalauzos, jegeses, szenesemberes, van, ami meg itt tűnik fel, a hógolyózók például.

"Hócsata", ez a címe, és ez rendben is van, de még inkább rendben volna, ha - az albumban legalább - szerepelne a helyszín, a helyzet pontosabb megjelölése is, hiszen amit látunk, az ebbe ágyazódik bele, ebből nyeri többértelműségét vagy éppen a humorát. A két szembeforduló kép közül az elsőn egy meglett kucsmás férfi fickósan rosszalkodó tekintettel hajítja el éppen a hógolyót, másik kezében már ott a következő, kiskabátján meg a kapott találatok fehérlő nyoma. A másikon meg fogatlan kacagású néni tárja a kezét várakozva-védekezve, esetlen boldogságban a ritka örömtől, nem is sejtve, hogy hátul kötött fejkendője félrecsúszott, még egy mozdulat és a földre esik, lesz majd nagy restellkedés, kuncogás. Időbe telik, mire feltűnik a környezet is: itt mintha új iskola, ott emeletes kockaház, lakótelepfélén volnánk tehát, a két idős ember meg idegen itt, idegen mindig, kivéve ebben a pillanat-ban, amikor ki tudja, hol, gyerek-kori nagy havazások homályos emlékvilágában ébredtek föl váratlanul és feledve mindent. Ezt, mindezt egyszerre kellett észrevenni vagy megérezni legalább, ez volt a fotóriporteri feladat. Hibátlanul, nagyszerűen teljesítve.

Vannak aztán a "szép" képek, a ritmusosak vagy sejtelmesek, a mindennapi dolgok költőiségének, mondhatni, kötelező kűrjei. Aztán portrék, elmélyültek, néha árnyalatnyit mulatságosak, ahogy az előrehajló, vízbe lépő aktszobor már-már a szobrász feje tetején támaszkodik meg, mielőtt elbillenne. Balettjelenetek, ezeknek is az esetlenségek adják az ízt, színfalak mögötti meztelen testek fáradtsága, elengedettsége, mindebben meg az őszinte, póztalan ottlét, ami az ernyedt várakozást valami nemesen tiszta emelkedettséggel vonja be. Helyzetek, alkalmak, ahová a fotóriportert kiküldik, ahol tolakszik, pozíciót keres. Aztán a dísztribün előkelőségeinek a képe az újságban jelenik meg, ha az aktuális cenzúra engedi, a dísztribün előtt egyforma uszkárt sétáltató két férfié meg az életmű része lesz.

Ezek a fotók mutatják meg igazán, hogy mit tud Friedmann Endre. Tanyasi iskolások elfogódottsága, fiatal szövőnők fojtott virgonckodása, szerelmesek egymásba mélyedő elszótlanodása. Utasok elcsigázottan vagy mulatozásba feledkezve, miként a falusi esküvő hellyel-közzel még népviseletes vendégserege, ahogy emelkedik a dévaj hangulat. Pillanatok, helyzetek: nemrég még mindennaposak voltak, de úgy, olyan gesztusokkal és tekintetekkel többé már nem lehetségesek. A múlt, ahogy mégis- csak kiemelkedik önnön tényszerűségének, mindegy, milyen összefüggéseinek felszíni formái közül. Ami belőle megmarad: a saját törékeny egyszeriségünk.

Mai Manó Ház, Bp. VI., Nagymező u. 20. Nyitva március 19-ig. Az azonos című albumot a Folpress Kiadó adta ki, ára: 6900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.