Nyolc kis kritika

  • Narancs
  • 2006. március 16.

Zene

Nyolc kis kritika

MOZART: LA CLEMENZA DI TITO A Titus kegyelmét, amely A varázsfuvola "sötét párjaként", azzal egy idõben keletkezett, ma a felvilágosodás végjátékaként, az eszmenélküliség reprezentatív darabjaként értékelik. A nõsülni kívánó római császár afféle felettes énként a szereplõk helyett oldja meg személyes életproblémáikat. A központi kérdés a hatalom, a szerelem és a barátság bonyolult konglomerátuma. A zavaros érzelmi viszonyok összeesküvésbe, gyújtogatásba, halálos ítéletbe s a végén általános megbocsátásba torkollanak, az uralkodó - a mû egyik méltatója szerint - "penetráns jósága" miatt. Újabb elemzõk, köztük karmesterek nem opera seriának, hanem a romantika elõfutárának tekintik a pompás darabot, rámutatva a szerzõ számos zenei újítására. A James Levine vezényelte Bécsi Filharmonikusok megfelelnek a fülhallás legkényesebb igényeinek, a közelmúlt egyik jeles operarendezõje, Jean-Pierre Ponnelle filmadaptációja pedig a szem kívánalmainak. A fel-vételek 1980-ban zajlottak az ókori Róma híresebb épületromjait használva föl díszletként, Mozart-korabeli jelmezekben, tartalmas feszültséget teremtve a lehanyatlott múlt és a nagyságot imitáló utókor között. Az elõadás legjobb hangja Tatiana Troyanos, a szerelem vagy lojalitás dilemmáját kezelni képtelen Sextus szerepében. A másik "nadrágszereplõ" a hû Anniust korrektül éneklõ Anne Howells. Carol Neblett erõs mellhangokkal fúriává, Eric Tappy forgó szemekkel némileg hisztérikus és kissé finomkodó kvázizsarnokká teszi a becsvágyó Vitelliát, illetve Titus császárt. A külsõ helyszínek és a belsõ lelkiállapotok tökéletesen fedik egymást. Nagyon szép, de mai szemmel - sajnos - kissé már avítt elõadás.

- káté -

Deutsche Grammophon, Universal

*****

Ember Mária: Naplónak indult Az életmûsorozat elsõ kötete köztes mûfajú darab, a napló és a kulcsregény határán ingázó emlékezõ próza. Az 1991. augusztusi, Gorbacsov elleni kommunista puccs másnapjáról való az elsõ bejegyzés; Janájevék akciója egy 1964-es esetet idézett fel Ember Máriában, Hruscsov leváltását, amelynek a híre pillanatok alatt fölbolygatta magánéletüket. Az öt idõsíkon futó privát visszaemlékezés szereplõi - az 1956 után bebörtönzött férj, a zaklatott életmód miatt hat és fél évesen is bepisilõ fiú, a mindinkább megváltozó és eltávolodó barátok, a rendõr- és kihallgató tisztek - kivétel nélkül azonosítható (és többségükben egykori közéleti) személyiségek, ám a napló nem csak ezért érdekfeszítõ olvasmány. A Kádár-kor kezdeti kemény, majd a hatvanas évek közepétõl puhuló diktatúráját a többség nyilván másként élte meg, mint például Ember Mária családja. A Naplónak indult legnagyobb erénye épp az, hogy mindenki számára átélhetõen jeleníti meg e világ fenyegetõ légkörét. Távol áll tõle a heroizálás vagy a valahai fõvárosi ellenzéki értelmiségre oly gyakran jellemzõ szubkulturális belterjesség. Ember Mária könyve semmirõl nem akar meggyõzni senkit, pusztán rögzíti, s amennyire lehetséges, értelmezi a vele történteket. Ám a higgadt megfigyelés és a személyesség kettõsége olyasfajta hitelességet kölcsönöz írásának, ami képes elhitetni: ami megesett vele, az mindannyiunk közös történetének a része.

B. I.

noran, 2005, 128 oldal, 1990 Ft

*****

Téboly A legzseniálisabb ötletek közismerten a filmgyári büfékben születnek. A Téboly keletkezéstörténete például az MGM étkezdéjéhez fûzõdik, széles büfékörökben köztudott ugyanis, hogy az ismert író-producer (a késõbbiekben pedig rendezõként sem utolsó) Joseph L. Mankiewiczet éppen itt, az ebédlõasztalok árnyékában érte a megvilágosodás, amibõl aztán a kis híján meglincselt kisember története megszületett. Az amerikai rögvalóságból táplálkozó kisvárosi horror jól illett a Búcsúlevél kapcsán múlt héten már méltatott Fritz Lang rendezõi profiljához, hiszen a frissen emigrált filmrendezõ öt évvel korábban Berlin teljes alvilágát szabadította Peter Lorre fejvesztve menekülõ gyerekgyilkosára. Bár az elsõ amerikai produkcióját vezénylõ Lang német szigorúsággal s gyakori ebédszünet-megvonással büntette a Tébolyon dolgozó alattvalóit, a gondosan dokumentált kínlódás 1936-ra meghozta gyümölcsét. Az amerikai álom e szokatlanul kiábrándult változatában Spencer Tracy egyetlen bûne, hogy rossz idõben s rossz helyen majszol sósmogyorót. A törvénytisztelõ kisembert emberrablónak nézik, bekasznizzák, a börtönt pedig a csõcselék nagykönyvében foglaltak szerint a felbõszült helybéliek felégetik. Ha rajtuk múlna, Spencer is a romok közt végezné, a forgatókönyvíró azonban úgy intézte, hogy hõsünk bosszút állhasson. Innentõl valójában hamisítatlan hollywoodi hókuszpókusz az egész, a tömeghisztéria hagymázas képei, a lincselést cirkuszi látványosságként élvezõ kisgyerekes anya és a gyilkos dühöt sugárzó arcok látványa azonban hetven évvel a premier után sem kevesebb mint vérlázító.

- köves -

Warner Home Video

*****

Wagner: Parsifal Az egyelõre még nyitott kérdés, vajon a Mindenhatónak, a nyugati civilizáció több évezredes föltartóztathatat-lan fejlõdésének vagy pusztán a té-kozló vakszerencsének legyünk-e hálásak ezért, az mindenesetre hétszentség, hogy a Mezzo TV (leánykori nevén Muzzik) létezése fölbecsülhetetlen ajándék számunkra. Valósággal dõl a zene a most tízesztendõs francia adóból: szombat esténként például komplett operaelõadások ömlenek elénk, ha a kultúrszomjtól elgyötörtetve odakapcsolunk. Legutóbb Wagner Parsifalját szórták a 2004-es baden-badeni fesztiválról, föltehetõleg közmegelégedésre.

Mert noha oktondi evidenciaként elõrebocsátható, hogy Baden-Baden nem Bayreuth, azért a zenei meg a színpadi kivitelezés a leg-kevésbé sem hagyott maga után kívánnivalót. Ez nem is különösebben meglepõ, hiszen a megszentelt szerepeket olyan elementáris énekes színészek formázták, mint Waltraud Meier vagy Thomas Hampson, a karmesteri pultnál pedig a kiváló Kent Nagano teljesített szolgálatot. Nagano érzékelhetõen kevés hajlandóságot mutatott arra, hogy a Parsifalt, ezt a szinkretista elemekkel földúsított messiástörténetet a szokás szerinti zenés úrfelmutatásként adja közönsége elé. Ehelyett inkább telivér, komótosságában is lüktetõ operát dirigált, s döntését - néhány szeszélyesebb tempóválasztástól eltekintve - nem volt okunk kifogásolni.

Operaínséges idõket élünk, hát csak becsüljük meg a kínálkozó lehetõséget! A nagypénteket megelõzõ hetekben többször is alkalmunk nyílik még rá, hogy - megváltást keresve - elcsípjük a Mezzo mûsorán ezt a négyórás tömény csodát.

László Ferenc

Mezzo TV, március 11.

*****

Schiff András Beethoven- estjének - ha nagyon szarkasztikusan akarunk fogalmazni - a legér-dekesebb része a mûsorfüzet volt: az interjúban a pianista bámulatos ésszel és tudással fejtegeti nézeteit a szonáták interpretációs problémáiról. És a legszebb emlékként a második ráadás maradt, Haydn f-moll variációi, melyet Strém Kálmán emlékének ajánlott a mûvész. Schiff döntése, hogy idõrendben játssza a Beethoven-szonátákat, vitatható, és ezzel együtt talán az is, hogy ekként az alkatától eltérõ vagy azzal alig korrespondeáló darabokat is elõ-adja. Ám ha valaki ellenérvként azt mondja: egy ilyen kvalitású mûvésznek el kell játszania minden Beethoven-szonátát, akkor fejet kell hajtanunk. Másrészt persze szinte bizonyos, hogy a pianista temperamentumától távol áll a mûsor egyik fõ száma, az Appassionata szonáta. Schiff érdekes dolgokat mond a darabról, de ebbõl alig hallottunk valamit. Az elsõ tétel manuális problémáit még megemlíteni is vicces, hiszen ki nem üt mellé az Appassionatában? De ha lejátszódik a nagy dráma, akkor ez senkit nem érdekel. A koncerten viszont a szenvedély kitörései helyett inkább csak retorikus csapkodást hallottunk, melyért kevéssé kárpótolt a második tétel finom intimitása. A harmadik tételt Schiff roppant visszafogottan játszotta; a tradícióban megszokott téboly helyett itt dalolt a hangszer, szépen, megkapóan. De a kóda elementáris kitörését nem lehet megspórolni, és Schiff itt sem robbant, ráadásul egész este túl sok pedált használt, ez olykor meglehetõsen maszatos hangzást eredményezett.

A második rész elsõ száma (Fisz-dúr szonáta, op. 78) a lehetõ legvarázslatosabban indult, de aztán ez is kihamvadt; Schiff nem bizonyult elég szuggesztív elõadónak ezen az estén. A "Les Adieux" szonáta (op. 81/a) megint a dráma hiányát hozta, a viszontlátás-búcsú dramaturgiája nem élt. Élt viszont sok más, például a harmadik tétel lassú kódája. És emlékezetes marad a második tétel elégikus szomorúsága is.

- csont -

Nemzeti Hangversenyterem, március 12.

***

Ördögûzõ: Dominium és Kezdet Szinte azonos szcenárióval rögtön kettõt forgattak belõleÉ Nem sok példa van arra, hogy ugyanazt a filmet kétféleképpen is felvennék, itt mégsem a Devla keze van a dologban, hanem a Taxi-sofõr forgatókönyvét is jegyzõ Paul Schraderé. Sokszor bizonyított már, így a legendás horrorfilm elõzményeinek megrendezését nyugodt lélekkel bízták rá a hollywoodi hatalmasságok. A Dominiumon már a tesztvetítések alatt átok ült; a tempója nem elég feszes, a látvány nem sokkol eléggé, a szereplõk már az aktus elõtt úgy néznek ki, mint az eredeti végén szörnyethalt Merrin atya. A hatalmasok látták, hogy tízmilliókat tapsoltak el, kézzelfogható eredmény meg sehol. A fõszereplõt kivéve kirúgták az egész stábot, picikét átszabták a forgatókönyvet, csak hogy ugyanazokon a helyszíneken az akciódús eposzairól hírhedt Renny Harlin rendezésében leforgathassák a Kezdetet (ha úgy tetszik, Ördögûzõ 0 vagy 4/1/2). Renny paktumot köthetett Luciferrel, mert végül takaros mûvet rittyentett a semmibõl, legalábbis a Dominiumhoz viszonyítva. Ez csakis a két állandó fõszereplõnek köszönhetõ: Stellan Skarsgardnak és az Ördögnek (emitt popsztárba, amott doktornõbe telepszik). Ám a Dominium mégis félelmetesebb. Nem látszik rajta, hogy pénzbõl készült, nincsenek benne aktori erõfeszítések, és a misztikumot csak messzirõl kerülgeti. A félresikerült elsõfilmes próbálkozásnak tûnõ alkotásban azok a jelenetek érvényesülnek igazán, melyeket átemelt a következõ verzió. A haláltól az egészet csak egy alapos ördögûzés menthetné meg.

Balázs Áron

Warner Home Video

*

Szabó Miklós: A keleti kelták. A késõ vaskor a Kárpát-medencében címû könyvét olvasva többek között megtudhatjuk, hogy a Dusov-Münsingen fázisnak semmi köze az elektromossághoz, és hogy a "magyar kardstílus" sem valamiféle vívási technikaként értelmezendõ. A nemzetközileg elismert régészprofesszor új könyve az 1971-ben, a Corvina Kiadó Hereditas sorozatában megjelent, A kelták nyomában Magyarországon címû ismeretterjesztõ munkájának jelentõsen átdolgozott és kibõvített kiadása. Az tetszetõs külsejû könyv három részre oszlik: az elsõben a kelták történelmét tárgyalja, a második címe: Életmód, nyelv, vallás, míg a harmadik a mûvészettel foglalkozik.

Nem csak azoknak ajánlott a könyv, akik nem tudták, hogy a történeti kelták anyagi kultúrája az i. e. VIII. században alakult ki a kora vaskori Hallstatt-kultúrából, és hogy régészetileg az i. e. V. század közepétõl figyelhetõ meg ez az egységesnek mondható kultúra (La Téne kultúra), amely a svájci Neuch‰tel-tó melletti település után kapta a nevét, vagy hogy a kelták az i. e. IV. század elsõ felében kerültek a latin és görög szerzõk látókörébe, mert ekkor indul meg a kelta vándorlás. Azok számára is hasznos lehet, akik mindezt már tudják.

A kötet fõleg a pannóniai kelta törzsek (azalusok, boiusok, eraviscusok stb.) régészeti kultúráját tárgyalja a legfrissebb kutatási eredmények és a legújabb szakirodalom alapján, bõ képanyaggal, amelyet a Kárpát-medence kelta lelõhelyeinek teljességre törekvõ katalógusa egészít ki.

Pallag Zoltán

L'Harmattan Kiadó, 2005, 211 oldal, 2600 Ft

*****

Befejezetlen élet Ha pincérnõként illegeti magát, a házastársi pofonok rendre megtalálják szerencsétlen Jennifer Lopezt. Szegény fejét rendesen gyepálják most is, gályázhatott eleget a sminkosztály, míg sikerült elcsúfítani a milliódolláros pofit. A dramaturgiailag indokolt véraláfutások láttán nem vitás, hõsnõnknek lépnie kell. Bõrönddel az egyik kézben, koraérett gyereklánnyal a másikban a menekülõ anya vidékre tart, a grizzly medvék és a Robert Redford nevû magánzó földjére. A vén cowboy és a nehéz életû anya személyében a mogorva após és a kékre-zöldre vert meny igyekeznek felszámolni ellentéteiket és leszámolni egy régmúlt tragédia emlékével, melyben az apa a fiát, az asszony a férjét vesztette el. A kríziskezelésben a hamisítatlan falusi levegõ és a házi koszt legalább akkora segítségükre van, mint a félbénultan is bölcselkedésen kapott Morgan Freeman, valamint Bart, a film legautentikusabb alakítását nyújtó grizzly. Szerencsétlen szerzet távolról sem holmi mezei vadállat, hanem egy négylábú, láncra vert szimbólum. Az alkotók szíves közlése szerint õ lenne a mindenkiben ott lakozó félelmek megtestesítõje, s mint ilyen, közös jelenetei a zord apóssal fokozott mentálhigiénés jelentõséggel bírnak. Mondanunk sem kell, a vadnyugati környezet és Redford jelenléte a mûfaj és a sztár korábbi közös nagy pillanatait idézik, az öreg cowboy és a medve azonban nem kifejezetten az az attrakció, amelyet szívesen kapcsolunk össze a Sundance kölyök emlékével. Szépen megöregedni bizony legalább olyan nehéz, mint szembenézni a bennünk lakozó nagymedvével.

- köves -

A Mokép bemutatója

** +fél

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.