Emléktúra - Steven Brill: Sodró lendület (dvd)

  • - ts -
  • 2005. június 30.

Zene

Ki a fene az a D. B. Cooper? Valljuk be őszintén, ritkán tesszük fel ezt a kérdést - még magunknak is.

Ki a fene az a D. B. Cooper? Valljuk be őszintén, ritkán tesszük fel ezt a kérdést - még magunknak is. Pedig lenne egy jó ötletem, hogy ki tudna kimerítő választ adni rá. Ha azt mondom, Treat Williams, a minimálisan elvárható informativitásnak eleget tettem: 1981-ben készült egy film, Roger Spotiswood rendezte, az volt a címe, hogy D. B. Cooper üldözése. Az említetten kívül az akkor már nagyon híres Robert Duvall és a különösen szemrevaló Kathryn Harrold (utána már csak véletlenül futhattunk össze vele, de inkább úgy se) domborított benne. Tök true story volt - meg egy kis ráadás. Nos, ez Cooper, az amerikai mitológia egyik mélységesen jellegzetes hérosza. Tolvaj ő is. 1971. november 24-én egy ejtőernyővel és a Northwest Airlines 200 ezer dollárjával ugrott ki a nevezett légitársaság 305-ös - az oregoni Portlandből Seattle-be tartó - járatáról. Azóta nyoma veszett, bár nem ritka szokás az Államokban e szavakkal itthagyni az árnyékvilágot: "I am Dan Cooper!" Vele persze odalett a szolidan meglehetős suska is, bár utóbb 5800 egység előkerült belőle, hogy hogyan, ne kérdezzék, az már jelen filmünk szíves közlése. Ám mielőtt rátérnénk, még egy szót a derék Danről. Tessék mondani, hogyan lehet valaki az amerikai mitológia megbecsült szereplője, ha egyszer úgy utálja a sült pulykát, hogy még a világból is ki lehet üldözni vele? Ha én filmesíteném meg D. B. Cooper üldözését, úgy kezdődne, hogy Államok-szerte kicsapódnának a sütőajtók, életre kelnének a piruló szárnyasok, és félelmetesen elindulnának Oregon felé. A magyarázat roppant egyszerű - és nem is én találtam ki. Nem figyelték a dátumot, hiba volt. A hálaadás ünnepe az Egyesült Államokban minden évben november negyedik csütörtöke (aki nem hiszi, kérdezze meg Vágvölgyi B. Andrást), ami tárgyévben 25-ére esett. Aki tehát szerdán kiugrott egy utasszállítóból, alighanem rühellte a pulykahúst. De lehetséges más megoldás is.

Mindez azonban egy cseppet sem von le Steven Brill filmjének értékeiből. Melyek viszont kevéssé számosak.

Három csákesz közül meghal a negyedik, kellene valamit csinálni a kedvéért. Mi sem egyszerűbb, találjuk meg D. B. Cooper lóvéját (mínusz 5800, ugye)! Fel a medvéktől, gyors folyású, nagy esésű hegyi folyóktól, rendőröktől (bizonyos amcsi moziszlengben ők is medvék), csajoktól és a teljesen hülyére maszkírozott Burt Reynoldstól sűrű Oregonba! Egyfelől mi dög meló lehetett Burtöt maszkírozni - alapjáraton is megjárta volna. Másfelől, ha én csinálom a balhét, hát áldozok például Treat Williams v. Robert Duvall honoráriumára, és belőlük csinálok hegyi debilt - azért. De a többi stimmel, sodró és vicces, mindgyakran vízbe esnek, áznak-fáznak a hősök, kinn vagyunk a jó természetben, kóla, csipsz - én is csíplek.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.