Emléktúra - Steven Brill: Sodró lendület (dvd)

  • - ts -
  • 2005. június 30.

Zene

Ki a fene az a D. B. Cooper? Valljuk be őszintén, ritkán tesszük fel ezt a kérdést - még magunknak is.

Ki a fene az a D. B. Cooper? Valljuk be őszintén, ritkán tesszük fel ezt a kérdést - még magunknak is. Pedig lenne egy jó ötletem, hogy ki tudna kimerítő választ adni rá. Ha azt mondom, Treat Williams, a minimálisan elvárható informativitásnak eleget tettem: 1981-ben készült egy film, Roger Spotiswood rendezte, az volt a címe, hogy D. B. Cooper üldözése. Az említetten kívül az akkor már nagyon híres Robert Duvall és a különösen szemrevaló Kathryn Harrold (utána már csak véletlenül futhattunk össze vele, de inkább úgy se) domborított benne. Tök true story volt - meg egy kis ráadás. Nos, ez Cooper, az amerikai mitológia egyik mélységesen jellegzetes hérosza. Tolvaj ő is. 1971. november 24-én egy ejtőernyővel és a Northwest Airlines 200 ezer dollárjával ugrott ki a nevezett légitársaság 305-ös - az oregoni Portlandből Seattle-be tartó - járatáról. Azóta nyoma veszett, bár nem ritka szokás az Államokban e szavakkal itthagyni az árnyékvilágot: "I am Dan Cooper!" Vele persze odalett a szolidan meglehetős suska is, bár utóbb 5800 egység előkerült belőle, hogy hogyan, ne kérdezzék, az már jelen filmünk szíves közlése. Ám mielőtt rátérnénk, még egy szót a derék Danről. Tessék mondani, hogyan lehet valaki az amerikai mitológia megbecsült szereplője, ha egyszer úgy utálja a sült pulykát, hogy még a világból is ki lehet üldözni vele? Ha én filmesíteném meg D. B. Cooper üldözését, úgy kezdődne, hogy Államok-szerte kicsapódnának a sütőajtók, életre kelnének a piruló szárnyasok, és félelmetesen elindulnának Oregon felé. A magyarázat roppant egyszerű - és nem is én találtam ki. Nem figyelték a dátumot, hiba volt. A hálaadás ünnepe az Egyesült Államokban minden évben november negyedik csütörtöke (aki nem hiszi, kérdezze meg Vágvölgyi B. Andrást), ami tárgyévben 25-ére esett. Aki tehát szerdán kiugrott egy utasszállítóból, alighanem rühellte a pulykahúst. De lehetséges más megoldás is.

Mindez azonban egy cseppet sem von le Steven Brill filmjének értékeiből. Melyek viszont kevéssé számosak.

Három csákesz közül meghal a negyedik, kellene valamit csinálni a kedvéért. Mi sem egyszerűbb, találjuk meg D. B. Cooper lóvéját (mínusz 5800, ugye)! Fel a medvéktől, gyors folyású, nagy esésű hegyi folyóktól, rendőröktől (bizonyos amcsi moziszlengben ők is medvék), csajoktól és a teljesen hülyére maszkírozott Burt Reynoldstól sűrű Oregonba! Egyfelől mi dög meló lehetett Burtöt maszkírozni - alapjáraton is megjárta volna. Másfelől, ha én csinálom a balhét, hát áldozok például Treat Williams v. Robert Duvall honoráriumára, és belőlük csinálok hegyi debilt - azért. De a többi stimmel, sodró és vicces, mindgyakran vízbe esnek, áznak-fáznak a hősök, kinn vagyunk a jó természetben, kóla, csipsz - én is csíplek.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.