Emléktúra - Steven Brill: Sodró lendület (dvd)

  • - ts -
  • 2005. június 30.

Zene

Ki a fene az a D. B. Cooper? Valljuk be őszintén, ritkán tesszük fel ezt a kérdést - még magunknak is.

Ki a fene az a D. B. Cooper? Valljuk be őszintén, ritkán tesszük fel ezt a kérdést - még magunknak is. Pedig lenne egy jó ötletem, hogy ki tudna kimerítő választ adni rá. Ha azt mondom, Treat Williams, a minimálisan elvárható informativitásnak eleget tettem: 1981-ben készült egy film, Roger Spotiswood rendezte, az volt a címe, hogy D. B. Cooper üldözése. Az említetten kívül az akkor már nagyon híres Robert Duvall és a különösen szemrevaló Kathryn Harrold (utána már csak véletlenül futhattunk össze vele, de inkább úgy se) domborított benne. Tök true story volt - meg egy kis ráadás. Nos, ez Cooper, az amerikai mitológia egyik mélységesen jellegzetes hérosza. Tolvaj ő is. 1971. november 24-én egy ejtőernyővel és a Northwest Airlines 200 ezer dollárjával ugrott ki a nevezett légitársaság 305-ös - az oregoni Portlandből Seattle-be tartó - járatáról. Azóta nyoma veszett, bár nem ritka szokás az Államokban e szavakkal itthagyni az árnyékvilágot: "I am Dan Cooper!" Vele persze odalett a szolidan meglehetős suska is, bár utóbb 5800 egység előkerült belőle, hogy hogyan, ne kérdezzék, az már jelen filmünk szíves közlése. Ám mielőtt rátérnénk, még egy szót a derék Danről. Tessék mondani, hogyan lehet valaki az amerikai mitológia megbecsült szereplője, ha egyszer úgy utálja a sült pulykát, hogy még a világból is ki lehet üldözni vele? Ha én filmesíteném meg D. B. Cooper üldözését, úgy kezdődne, hogy Államok-szerte kicsapódnának a sütőajtók, életre kelnének a piruló szárnyasok, és félelmetesen elindulnának Oregon felé. A magyarázat roppant egyszerű - és nem is én találtam ki. Nem figyelték a dátumot, hiba volt. A hálaadás ünnepe az Egyesült Államokban minden évben november negyedik csütörtöke (aki nem hiszi, kérdezze meg Vágvölgyi B. Andrást), ami tárgyévben 25-ére esett. Aki tehát szerdán kiugrott egy utasszállítóból, alighanem rühellte a pulykahúst. De lehetséges más megoldás is.

Mindez azonban egy cseppet sem von le Steven Brill filmjének értékeiből. Melyek viszont kevéssé számosak.

Három csákesz közül meghal a negyedik, kellene valamit csinálni a kedvéért. Mi sem egyszerűbb, találjuk meg D. B. Cooper lóvéját (mínusz 5800, ugye)! Fel a medvéktől, gyors folyású, nagy esésű hegyi folyóktól, rendőröktől (bizonyos amcsi moziszlengben ők is medvék), csajoktól és a teljesen hülyére maszkírozott Burt Reynoldstól sűrű Oregonba! Egyfelől mi dög meló lehetett Burtöt maszkírozni - alapjáraton is megjárta volna. Másfelől, ha én csinálom a balhét, hát áldozok például Treat Williams v. Robert Duvall honoráriumára, és belőlük csinálok hegyi debilt - azért. De a többi stimmel, sodró és vicces, mindgyakran vízbe esnek, áznak-fáznak a hősök, kinn vagyunk a jó természetben, kóla, csipsz - én is csíplek.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.