Én lenni gengszter - David Cronenberg: Eastern Promises - Gyilkos ígéretek (film)

  • - köves -
  • 2008. március 20.

Zene

London újkori nevezetességei közé immár nemcsak a Millennium Dome, de az idegenben gyökeret vert orosz maffiózó is hozzátartozik. Látványosságnak mindkettő megteszi, utóbbinak azonban megvan az a filmes szempontból nem elhanyagolható előnye, hogy ha kinyitja a száját, ízes orosz akcentussal bevont angol kifejezések szaladnak ki rajta, ha pedig leveszi az ingét, feltárul a híres orosz börtöntetoválások egész tárháza. Valami azt súgja, Cronenbergnek is először a tetoválásokon akadt meg a szeme, és csak ezután a bőrbe égetett rendfokozatokhoz tartozó karaktereken. Erre engednek következtetni a rendező régi vonzalmai, melyek középpontjában köztudottan az emberi testtel való sötét manipulációk állnak, de a sokat tárgyalt életmű ismerete sem kell ahhoz, hogy a vásznon csakhamar kiviruló gengsztervirtus gyanakvásra adjon okot.

London újkori nevezetességei közé immár nemcsak a Millennium Dome, de az idegenben gyökeret vert orosz maffiózó is hozzátartozik. Látványosságnak mindkettő megteszi, utóbbinak azonban megvan az a filmes szempontból nem elhanyagolható előnye, hogy ha kinyitja a száját, ízes orosz akcentussal bevont angol kifejezések szaladnak ki rajta, ha pedig leveszi az ingét, feltárul a híres orosz börtöntetoválások egész tárháza. Valami azt súgja, Cronenbergnek is először a tetoválásokon akadt meg a szeme, és csak ezután a bőrbe égetett rendfokozatokhoz tartozó karaktereken. Erre engednek következtetni a rendező régi vonzalmai, melyek középpontjában köztudottan az emberi testtel való sötét manipulációk állnak, de a sokat tárgyalt életmű ismerete sem kell ahhoz, hogy a vásznon csakhamar kiviruló gengsztervirtus gyanakvásra adjon okot.

Nem mintha a színre lépő alakok közül bárki is azon igyekezne, hogy eloszlassa a komolyan vehetőséggel szemben támadt kételyeket. A legkevésbé tán a főszerepet alakító Viggo Mortensen igyekszik az oszlatásban: olyan szótlan vehemenciával adja a gengszterek sofőrjét, mintha saját panoptikumi viaszbábujának elkészítéséhez pózolna. Olyan szórakoztató jelenség, és egyben olyan ismerős filmes rekvizitum ez a gazdái piszkos ügyeiben eljáró háztartási alkalmazott, hogy mellette még Armin Mueller-Stahlnak és Vincent Casselnek is nagyon kell igyekeznie, hogy alvilági minőségükben valami kunszttal feltűnjenek. Mueller-Stahl részéről kétségtelenül ilyennek számít a borscsleves keresztapai buzgalommal kivitelezett kevergetése, míg Casselnek marad az apához felnőni képtelen fiú vodkagőzös hőzöngése, és Mortensen fenekének alkalmankénti megpaskolása. Fenékügyben azonban van ennél lényegesebb fejlemény is: az például, hogy a látottakban, bár a Cronenberg híresen intellektuális márka, hiába is keresnénk a megszokott dupla-feneket. A mesét flottul elmesélik, a kulturális különbséget tisztességgel megmutatják, az orosz néplélek mélységeit sejtetni engedik. Abban sincs semmi rendkívüli, hisz egy Cronenberg-filmben mindennapos jelenségnek számít, hogy a külsérelmi nyomoknak és az átvágott artériáknak megkülönböztetett figyelmet szentel a kamera. A turistaosztályon ennyi jár: egyszeri étkezés, korrekt kiszolgálás. Egyedül a rabszolgává tett, megerőszakolt, teherbe ejtett, majd sorsára hagyott leányzó története lóg ki e szimpla, de olajozott gépezetből, mintha a felvillantott hontalanság és a menekültsors csupán lelkiismereti ürügynek kellett, hogy a fiúk maffiózósat játszhassanak.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.