Én lenni gengszter - David Cronenberg: Eastern Promises - Gyilkos ígéretek (film)

  • - köves -
  • 2008. március 20.

Zene

London újkori nevezetességei közé immár nemcsak a Millennium Dome, de az idegenben gyökeret vert orosz maffiózó is hozzátartozik. Látványosságnak mindkettő megteszi, utóbbinak azonban megvan az a filmes szempontból nem elhanyagolható előnye, hogy ha kinyitja a száját, ízes orosz akcentussal bevont angol kifejezések szaladnak ki rajta, ha pedig leveszi az ingét, feltárul a híres orosz börtöntetoválások egész tárháza. Valami azt súgja, Cronenbergnek is először a tetoválásokon akadt meg a szeme, és csak ezután a bőrbe égetett rendfokozatokhoz tartozó karaktereken. Erre engednek következtetni a rendező régi vonzalmai, melyek középpontjában köztudottan az emberi testtel való sötét manipulációk állnak, de a sokat tárgyalt életmű ismerete sem kell ahhoz, hogy a vásznon csakhamar kiviruló gengsztervirtus gyanakvásra adjon okot.

London újkori nevezetességei közé immár nemcsak a Millennium Dome, de az idegenben gyökeret vert orosz maffiózó is hozzátartozik. Látványosságnak mindkettő megteszi, utóbbinak azonban megvan az a filmes szempontból nem elhanyagolható előnye, hogy ha kinyitja a száját, ízes orosz akcentussal bevont angol kifejezések szaladnak ki rajta, ha pedig leveszi az ingét, feltárul a híres orosz börtöntetoválások egész tárháza. Valami azt súgja, Cronenbergnek is először a tetoválásokon akadt meg a szeme, és csak ezután a bőrbe égetett rendfokozatokhoz tartozó karaktereken. Erre engednek következtetni a rendező régi vonzalmai, melyek középpontjában köztudottan az emberi testtel való sötét manipulációk állnak, de a sokat tárgyalt életmű ismerete sem kell ahhoz, hogy a vásznon csakhamar kiviruló gengsztervirtus gyanakvásra adjon okot.

Nem mintha a színre lépő alakok közül bárki is azon igyekezne, hogy eloszlassa a komolyan vehetőséggel szemben támadt kételyeket. A legkevésbé tán a főszerepet alakító Viggo Mortensen igyekszik az oszlatásban: olyan szótlan vehemenciával adja a gengszterek sofőrjét, mintha saját panoptikumi viaszbábujának elkészítéséhez pózolna. Olyan szórakoztató jelenség, és egyben olyan ismerős filmes rekvizitum ez a gazdái piszkos ügyeiben eljáró háztartási alkalmazott, hogy mellette még Armin Mueller-Stahlnak és Vincent Casselnek is nagyon kell igyekeznie, hogy alvilági minőségükben valami kunszttal feltűnjenek. Mueller-Stahl részéről kétségtelenül ilyennek számít a borscsleves keresztapai buzgalommal kivitelezett kevergetése, míg Casselnek marad az apához felnőni képtelen fiú vodkagőzös hőzöngése, és Mortensen fenekének alkalmankénti megpaskolása. Fenékügyben azonban van ennél lényegesebb fejlemény is: az például, hogy a látottakban, bár a Cronenberg híresen intellektuális márka, hiába is keresnénk a megszokott dupla-feneket. A mesét flottul elmesélik, a kulturális különbséget tisztességgel megmutatják, az orosz néplélek mélységeit sejtetni engedik. Abban sincs semmi rendkívüli, hisz egy Cronenberg-filmben mindennapos jelenségnek számít, hogy a külsérelmi nyomoknak és az átvágott artériáknak megkülönböztetett figyelmet szentel a kamera. A turistaosztályon ennyi jár: egyszeri étkezés, korrekt kiszolgálás. Egyedül a rabszolgává tett, megerőszakolt, teherbe ejtett, majd sorsára hagyott leányzó története lóg ki e szimpla, de olajozott gépezetből, mintha a felvillantott hontalanság és a menekültsors csupán lelkiismereti ürügynek kellett, hogy a fiúk maffiózósat játszhassanak.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.