Nyújtott kanyar - Koncept koncepció, szemelvények. 54 művész Maurer Dóra válogatásában (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2008. március 20.

Zene

A végtelen számú évtizedforduló között az egyik legkedvesebb és legtartalmasabb az 1960-70 közötti váltás; a köz- és személyes történelem felhabzásának ritka erős ideje volt.

A végtelen számú évtizedforduló között az egyik legkedvesebb és legtartalmasabb az 1960-70 közötti váltás; a köz- és személyes történelem felhabzásának ritka erős ideje volt.

1969-ben New Yorkban például megrendezték az első koncept kiállítást. Híre azonnal nagy izgalmat váltott ki Magyarországon is. Egyrészt, mert az első művészeti módszer volt, melyről - bizonyos értelemben, ha teoretikusan nem is, de a praxis szintjén talán joggal - magyarországi "felhasználói" úgy gondolták-gondolhatták, hogy az amerikai megjelenéssel egy időben fedezték fel ők maguk is. "1969 elején - idézi fel a korszakot Konkoly Gyula - csináltam egy óriási ecsetet meg egy kicsit, egy óriás telefont, és a nyáron, a második Armory-show-n (vagyis az 1969-es Iparterv-kiállításon - H. I.) tökölődve kitaláltam az art conceptuelt. És Szentjóby is kitalálta. Benne voltunk a világidőben, és azonos okok azonos következtetései egyidejűleg jelentkeztek. Jó rég nem fordult elő ilyen a székesfővárosban!"

Másrészt azért, mert lévén a koncept művészet szikáran eszköztelen, pontosan megfelelt a rossz anyagi körülmények között élő kelet-közép-európai művészek számára. Szobrászok, festők, sőt textiltervezők, például Attalai Gábor tették félre (némelyek végleg) eszközeiket, és szövegeket írtak, fotókat készítettek a koncept art szellemében. Attalai nagy lelkesedéssel állította: "A Land, Project és Koncept Art megszabadít minket minden anyagi kötöttségtől. Demokratizálja a kifejezési formákat, egyenrangúvá teszi az anyagokat, csökkenti az alkotó financiális nehézségeit, és nem szolgál semmilyen stílus illúziójával."

A koncept art elvileg, szándékát tekintve tisztán fogalmi művészet. Célja egyrészt az volt, hogy föltárja a művészetfogalom új aspektusait, másrészt szembesítse a vele "érintkezőt" olyan alapvető tényekkel, mint az idő, tér, mozgás, környezet. A lényegét, célját és eszközeit illetően szoros rokonságot mutatott a filozófiai nominalizmussal és realizmussal, vagy legalábbis mély hatást kapott tőlük. Fontos és talán leggyakrabban használt eljárása az azonosítás volt, melynek során elsősorban tautologikus eszközökkel igyekezett rendezni a fogalmak világát, mintegy váratlan inventáriumot szerkesztve. Megjelenési formája a gondolat, melyet a koncept art akarata szerint esztétikai mutatókkal nem jellemezhető közvetítő eszközök, mint a fotók, filmek, leírások, szövegek továbbítottak a befogadóhoz, ám az eszközök megléte nem volt feltétele a koncept artnak.

Ilyen értelemben a koncept arthoz tartozónak tekinthető minden olyan művészi produktum, amelynek koncepcionális, gondolati alkotóeleme az elsődleges, és ami, nem függve a fizikai megvalósulástól, fölérendelődött az anyagi buroknak.

A koncept art egyszerre volt konstruktív és destruktív abban az értelemben, hogy megkísérelt megfogalmazni egy, a hatvanas években - már akkor is! - kaotikusnak látott-láttatott, politikai-gazdasági-kulturális és minden egyéb szempontból hullásnak indult világ számára valamifajta racionalizálható, egyszerre fogalmi és képi természetű választ; vademecumot akart adni egy (azóta tudjuk) pre-kultúrpesszimista tünetre. Hogy Magyarországon, még mielőtt a koncept art itt megjelent volna, mi várta, mi vágyta feltűnését, arra talán elég egy közvetett példa. A hatvanas évek közepétől majd tíz évig alig íródott a felelősségről felelősen töprengő esszé, melyben ne szerepelt volna a fájdalmas és eredeti kontextusából (természetesen) kiszakított Ady-sóhaj: "Minden egész eltörött", s ennek az egésznek visszaszerkesztése, újrakonstruálása lett azután feladattá műfajról műfajra, politikai és morális indulatról indulatra másként és másként, de mindenesetre oly módon, hogy abba a koncept is különösebb fájdalom nélkül beilleszkedhetett, funkciót találhatott.

Amúgy meg nem feledhetjük: a hatvanas-hetvenes évek fordulójának köz- vagy politikatörténete rendkívül és riasztóan gazdag: a vietnami és a közel-keleti háborúk, a kínai kulturális forradalom, s vele párhuzamosan a maoizmus és az újtrockizmus terjedése, a párizsi és a prágai események, majd a csehszlovákiai megszállás, a posztindusztriális, fogyasztói társadalom fogalmának megjelenése és gyakorlatának hatásai, az "elidegenedés" fogalma és ténye, a hippi-mozgalom, a rockzene, a kábítószer kultúraformáló hatása, s ezekkel együtt a magyar gazdasági szerkezet reformjának kezdete és szinte azonnali kudarca, a magyarországi kulturális konszolidáció menete példátlan kihívás volt.

Mindez, azt hiszem, különösen igaz azokra a konceptuális vagy konceptuális elvű munkákra - az egyik véglet Bak Imre tautologikus sorozata, a másik Maurer Dóra szeriális leltárai és mozgás-fázis dokumentációja -, melyek gyökerei nemcsak az azonosság, hanem a bizonyosság iránti vágyból, pontosabban a rész és az egész dialektikus és törhetetlen viszonyának elemzésének vágyából táplálkoztak. Elkészültükben valószínűleg nemcsak a káosztól való irtózás, hanem a gyakorlatiasság (a korszak kemény varázspálcája a strukturalizmus volt!) és az egyszerűség mellett az indulattalanság kihívása (analógiája az amor vacui) is nagy szerepet játszott.

A koncept art lényegét, máig ható erejét és feltételezésem szerint sokak vonzódását hozzá még egy - most természetesen kifejtetlenül maradó - ok is magyarázza. "Az ember beleszületik egy nyelvi világba - mondja Jádi Ferenc neuropszichológus -, és ezáltal avilág elképzelhetővé válik. Egy kutya, egy kanál vagy egy fűszál- avilág- elgondolhatóságáért önmagunk mássá válásával fizetünk. Ez az egyik út. Amásik ennek afelismerése, és nyomában egy visszafelé vezető út kialakítása- ezzel foglalkozik aművészet; azzal, hogy miként lehet aszóvilágból (aszempontból) aképvilágba (a látáshoz) visszatérni. Nyilvánvaló, hogy afolyamat csak anem tudás felismerésén, akáprázatból való felocsúdás és avakság elismerésén keresztül mehet végbe. (É)

Azt hiszem, a koncept art épp ezt az utat, vagyis parabolisztikus járatot járta-járja többször is végig, oda-vissza, hogy azután a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján a trend - ha a lényeget nem is, de a látszatot mindenképpen - megváltoztassa, s a fogalmakat újra megkeverje.

Szépművészeti Múzeum Vasarely Múzeuma, május 4-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.