Nyújtott kanyar - Koncept koncepció, szemelvények. 54 művész Maurer Dóra válogatásában (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2008. március 20.

Zene

A végtelen számú évtizedforduló között az egyik legkedvesebb és legtartalmasabb az 1960-70 közötti váltás; a köz- és személyes történelem felhabzásának ritka erős ideje volt.

A végtelen számú évtizedforduló között az egyik legkedvesebb és legtartalmasabb az 1960-70 közötti váltás; a köz- és személyes történelem felhabzásának ritka erős ideje volt.

1969-ben New Yorkban például megrendezték az első koncept kiállítást. Híre azonnal nagy izgalmat váltott ki Magyarországon is. Egyrészt, mert az első művészeti módszer volt, melyről - bizonyos értelemben, ha teoretikusan nem is, de a praxis szintjén talán joggal - magyarországi "felhasználói" úgy gondolták-gondolhatták, hogy az amerikai megjelenéssel egy időben fedezték fel ők maguk is. "1969 elején - idézi fel a korszakot Konkoly Gyula - csináltam egy óriási ecsetet meg egy kicsit, egy óriás telefont, és a nyáron, a második Armory-show-n (vagyis az 1969-es Iparterv-kiállításon - H. I.) tökölődve kitaláltam az art conceptuelt. És Szentjóby is kitalálta. Benne voltunk a világidőben, és azonos okok azonos következtetései egyidejűleg jelentkeztek. Jó rég nem fordult elő ilyen a székesfővárosban!"

Másrészt azért, mert lévén a koncept művészet szikáran eszköztelen, pontosan megfelelt a rossz anyagi körülmények között élő kelet-közép-európai művészek számára. Szobrászok, festők, sőt textiltervezők, például Attalai Gábor tették félre (némelyek végleg) eszközeiket, és szövegeket írtak, fotókat készítettek a koncept art szellemében. Attalai nagy lelkesedéssel állította: "A Land, Project és Koncept Art megszabadít minket minden anyagi kötöttségtől. Demokratizálja a kifejezési formákat, egyenrangúvá teszi az anyagokat, csökkenti az alkotó financiális nehézségeit, és nem szolgál semmilyen stílus illúziójával."

A koncept art elvileg, szándékát tekintve tisztán fogalmi művészet. Célja egyrészt az volt, hogy föltárja a művészetfogalom új aspektusait, másrészt szembesítse a vele "érintkezőt" olyan alapvető tényekkel, mint az idő, tér, mozgás, környezet. A lényegét, célját és eszközeit illetően szoros rokonságot mutatott a filozófiai nominalizmussal és realizmussal, vagy legalábbis mély hatást kapott tőlük. Fontos és talán leggyakrabban használt eljárása az azonosítás volt, melynek során elsősorban tautologikus eszközökkel igyekezett rendezni a fogalmak világát, mintegy váratlan inventáriumot szerkesztve. Megjelenési formája a gondolat, melyet a koncept art akarata szerint esztétikai mutatókkal nem jellemezhető közvetítő eszközök, mint a fotók, filmek, leírások, szövegek továbbítottak a befogadóhoz, ám az eszközök megléte nem volt feltétele a koncept artnak.

Ilyen értelemben a koncept arthoz tartozónak tekinthető minden olyan művészi produktum, amelynek koncepcionális, gondolati alkotóeleme az elsődleges, és ami, nem függve a fizikai megvalósulástól, fölérendelődött az anyagi buroknak.

A koncept art egyszerre volt konstruktív és destruktív abban az értelemben, hogy megkísérelt megfogalmazni egy, a hatvanas években - már akkor is! - kaotikusnak látott-láttatott, politikai-gazdasági-kulturális és minden egyéb szempontból hullásnak indult világ számára valamifajta racionalizálható, egyszerre fogalmi és képi természetű választ; vademecumot akart adni egy (azóta tudjuk) pre-kultúrpesszimista tünetre. Hogy Magyarországon, még mielőtt a koncept art itt megjelent volna, mi várta, mi vágyta feltűnését, arra talán elég egy közvetett példa. A hatvanas évek közepétől majd tíz évig alig íródott a felelősségről felelősen töprengő esszé, melyben ne szerepelt volna a fájdalmas és eredeti kontextusából (természetesen) kiszakított Ady-sóhaj: "Minden egész eltörött", s ennek az egésznek visszaszerkesztése, újrakonstruálása lett azután feladattá műfajról műfajra, politikai és morális indulatról indulatra másként és másként, de mindenesetre oly módon, hogy abba a koncept is különösebb fájdalom nélkül beilleszkedhetett, funkciót találhatott.

Amúgy meg nem feledhetjük: a hatvanas-hetvenes évek fordulójának köz- vagy politikatörténete rendkívül és riasztóan gazdag: a vietnami és a közel-keleti háborúk, a kínai kulturális forradalom, s vele párhuzamosan a maoizmus és az újtrockizmus terjedése, a párizsi és a prágai események, majd a csehszlovákiai megszállás, a posztindusztriális, fogyasztói társadalom fogalmának megjelenése és gyakorlatának hatásai, az "elidegenedés" fogalma és ténye, a hippi-mozgalom, a rockzene, a kábítószer kultúraformáló hatása, s ezekkel együtt a magyar gazdasági szerkezet reformjának kezdete és szinte azonnali kudarca, a magyarországi kulturális konszolidáció menete példátlan kihívás volt.

Mindez, azt hiszem, különösen igaz azokra a konceptuális vagy konceptuális elvű munkákra - az egyik véglet Bak Imre tautologikus sorozata, a másik Maurer Dóra szeriális leltárai és mozgás-fázis dokumentációja -, melyek gyökerei nemcsak az azonosság, hanem a bizonyosság iránti vágyból, pontosabban a rész és az egész dialektikus és törhetetlen viszonyának elemzésének vágyából táplálkoztak. Elkészültükben valószínűleg nemcsak a káosztól való irtózás, hanem a gyakorlatiasság (a korszak kemény varázspálcája a strukturalizmus volt!) és az egyszerűség mellett az indulattalanság kihívása (analógiája az amor vacui) is nagy szerepet játszott.

A koncept art lényegét, máig ható erejét és feltételezésem szerint sokak vonzódását hozzá még egy - most természetesen kifejtetlenül maradó - ok is magyarázza. "Az ember beleszületik egy nyelvi világba - mondja Jádi Ferenc neuropszichológus -, és ezáltal avilág elképzelhetővé válik. Egy kutya, egy kanál vagy egy fűszál- avilág- elgondolhatóságáért önmagunk mássá válásával fizetünk. Ez az egyik út. Amásik ennek afelismerése, és nyomában egy visszafelé vezető út kialakítása- ezzel foglalkozik aművészet; azzal, hogy miként lehet aszóvilágból (aszempontból) aképvilágba (a látáshoz) visszatérni. Nyilvánvaló, hogy afolyamat csak anem tudás felismerésén, akáprázatból való felocsúdás és avakság elismerésén keresztül mehet végbe. (É)

Azt hiszem, a koncept art épp ezt az utat, vagyis parabolisztikus járatot járta-járja többször is végig, oda-vissza, hogy azután a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján a trend - ha a lényeget nem is, de a látszatot mindenképpen - megváltoztassa, s a fogalmakat újra megkeverje.

Szépművészeti Múzeum Vasarely Múzeuma, május 4-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.