én tényleg tudtam (Prodigy presents The Dirtchamber Sessions volume one)

  • Bogibreak
  • 1999. április 1.

Zene

"El akarom kerülni, hogy olyan zenét csináljak, amit várnak tõlem. Az utolsó albumunkon párszor már beleestem ebbe a csapdába" - mondja Liam Howlett, vagyis maga a Prodigy. Ha többre nem is futotta, ez mindenesetre sikerült. A Prodigy két sorlemeze közötti szünetben Liam visszakanyarodott a kezdetekhez, és összerakott egy elég sajátos old-school mixalbumot. De ne szépítsük, a lemezen hallható Sex Pistols- "gyalázás" hallatán az õspunkok már gyülekezõt fújtak, hogy Howlett orrából és fülébõl kiszaggassák a karikákat.

Mielõtt belemennénk a történelmi rap vs punk konfliktusba, idõzzünk kicsit a kellemes, dallamos Dirtchamber címnél. Liam állítólag nem tudta, hogy egy hardcore homokosmagazin nyomán nevezte el a lemezét. Persze megeshet, hogy tényleg nem ismerte a Szenny-szoba, Mocsok-kamra címen futó újságot, ugyan azt elismeri: "Egy turnéállomáson az elsõ dolog, amit ellenõrzünk, hogy van-e pornócsatorna a hotelszobában. Néha meg ismert pornósztárok neve alatt jelentkezünk be."

Na igen, a hírhedt Prodigy. A kis Howlett mindig csak ezt az egyetlen szót firkálta a késõbbi bandatagoknak készített válogatásokra. Meg kell hagyni, ügyes kis szó, egyaránt utalhat csodagyerekre és torzszülöttre. Mára e névvel Liam a színtér egyik leggazdagabb producere lett, az a tipikus apró termetû irányítójátékos-fajta. "Szerencsés vagyok, mert a zenekarból én tudok egyedül elbújni a hangszereim mögé, így nem ismernek fel túl gyakran az utcán. (...) A platinalemezeimet odaadtam a faternak. Nincs szükségem olyan tárgyakra, amelyek arra emlékeztetnek, hogy ki vagyok."

Howlett szívesen fikázza a Pete Tong-féle sztár DJ-ket. A zenekarosdival ugyan más utat választott, de hát egykor õ is a lemezjátszók mögött kezdte. "Az volt a különbség köztem és a többi DJ között, hogy én tényleg tudtam mixelni." A magát túlkvalifikált club DJ-nek tartó Liam most a Dirtchamberrel izomból ment neki a dance-szcénának. Nagyon baszta már a csõrét, hogy a kommersz korongosok annyi szar számot megengedhetnek maguknak az old-school szettjeikben. Szerinte a hallgatóság éppoly coolnak szeretne mutatkozni, mint a lemezlovas, ezért tesz úgy, mintha minden mûködne. "A többség így sose fogja megtudni, mi is valójában az old school." Az egész revivalt egy nagy fosnak nevezi, ami csak a Run DMC-slágereknél leragadt fuksz-csörgetõknek való.

"Én a hip-hopból jöttem, errõl szól a mixem. Teszek rá, ha nem tetszik a dance-rajongóknak, majd bejön a b-boyoknak." Ami végül is rendben, hanem a számtalan "öreg" rappert félretéve, vessünk egy pillantást a további elõadókra. A Chemical Brothers, Propellerheads, Fatboy Slim, Coldcut-féle mai táncoltatók érthetõen kaptak helyet, viszont a Charlatans, Jane´s Addiction, KLF, Pistols, Primal Scream, Barry White, JB´s, Jimmy Castor nevek láttán kicsit megütközik a jóérzésû ember. Brit pop, posztpunk, pszichedelikus gitárzene, nyál soul- és funkkövületek.

A Prodigy-rajongók nagyobb részének ez a lista bizonyára túl eklektikus, bár lehetnek hozzám hasonló elvetemültek, akiknek egy L. L. Cool J vagy egy Meat Beat Manifesto egyformán érdekes lehet. A válogatás számainak 90 százalékával tulajdonképpen nincs is semmi baj. Külön-külön megállják a helyüket, és szerkesztõjük viszonylag kifinomult ízlésérõl tanúskodnak. Liam még a countryban is talál jó breakeket, egy-egy ilyen kitekintés ritka, de hálás pillanata az albumnak (Babe Ruth: The Mexican). Különben meg ötvenegy percben körülbelül ugyanennyi szám, "cut and drop" stílusban, ami leginkább nyers, éles váltásokat és a mai fogalmaik szerinti mixelés szinte teljes mellõzését jelenti. "A hallgató akár a darabokból összeragasztott szalagot is odaképzelheti."

A szándékkal ellentétben mégis energiaszegénynek tûnik a kollázs, túl gyorsan folyik át rajtunk. Rohadtul utálom ezt a konklúziót, hiszen az ismerõs DJ-ken épp az olyan próbálkozásokat kértem eddig számon, amelyek megkísérlik, hogy mindent mindennel... No de sebaj, még csak a vol. 1 volt.

Bogibreak

XL Records/HMK, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.