én tényleg tudtam (Prodigy presents The Dirtchamber Sessions volume one)

  • Bogibreak
  • 1999. április 1.

Zene

"El akarom kerülni, hogy olyan zenét csináljak, amit várnak tõlem. Az utolsó albumunkon párszor már beleestem ebbe a csapdába" - mondja Liam Howlett, vagyis maga a Prodigy. Ha többre nem is futotta, ez mindenesetre sikerült. A Prodigy két sorlemeze közötti szünetben Liam visszakanyarodott a kezdetekhez, és összerakott egy elég sajátos old-school mixalbumot. De ne szépítsük, a lemezen hallható Sex Pistols- "gyalázás" hallatán az õspunkok már gyülekezõt fújtak, hogy Howlett orrából és fülébõl kiszaggassák a karikákat.

Mielõtt belemennénk a történelmi rap vs punk konfliktusba, idõzzünk kicsit a kellemes, dallamos Dirtchamber címnél. Liam állítólag nem tudta, hogy egy hardcore homokosmagazin nyomán nevezte el a lemezét. Persze megeshet, hogy tényleg nem ismerte a Szenny-szoba, Mocsok-kamra címen futó újságot, ugyan azt elismeri: "Egy turnéállomáson az elsõ dolog, amit ellenõrzünk, hogy van-e pornócsatorna a hotelszobában. Néha meg ismert pornósztárok neve alatt jelentkezünk be."

Na igen, a hírhedt Prodigy. A kis Howlett mindig csak ezt az egyetlen szót firkálta a késõbbi bandatagoknak készített válogatásokra. Meg kell hagyni, ügyes kis szó, egyaránt utalhat csodagyerekre és torzszülöttre. Mára e névvel Liam a színtér egyik leggazdagabb producere lett, az a tipikus apró termetû irányítójátékos-fajta. "Szerencsés vagyok, mert a zenekarból én tudok egyedül elbújni a hangszereim mögé, így nem ismernek fel túl gyakran az utcán. (...) A platinalemezeimet odaadtam a faternak. Nincs szükségem olyan tárgyakra, amelyek arra emlékeztetnek, hogy ki vagyok."

Howlett szívesen fikázza a Pete Tong-féle sztár DJ-ket. A zenekarosdival ugyan más utat választott, de hát egykor õ is a lemezjátszók mögött kezdte. "Az volt a különbség köztem és a többi DJ között, hogy én tényleg tudtam mixelni." A magát túlkvalifikált club DJ-nek tartó Liam most a Dirtchamberrel izomból ment neki a dance-szcénának. Nagyon baszta már a csõrét, hogy a kommersz korongosok annyi szar számot megengedhetnek maguknak az old-school szettjeikben. Szerinte a hallgatóság éppoly coolnak szeretne mutatkozni, mint a lemezlovas, ezért tesz úgy, mintha minden mûködne. "A többség így sose fogja megtudni, mi is valójában az old school." Az egész revivalt egy nagy fosnak nevezi, ami csak a Run DMC-slágereknél leragadt fuksz-csörgetõknek való.

"Én a hip-hopból jöttem, errõl szól a mixem. Teszek rá, ha nem tetszik a dance-rajongóknak, majd bejön a b-boyoknak." Ami végül is rendben, hanem a számtalan "öreg" rappert félretéve, vessünk egy pillantást a további elõadókra. A Chemical Brothers, Propellerheads, Fatboy Slim, Coldcut-féle mai táncoltatók érthetõen kaptak helyet, viszont a Charlatans, Jane´s Addiction, KLF, Pistols, Primal Scream, Barry White, JB´s, Jimmy Castor nevek láttán kicsit megütközik a jóérzésû ember. Brit pop, posztpunk, pszichedelikus gitárzene, nyál soul- és funkkövületek.

A Prodigy-rajongók nagyobb részének ez a lista bizonyára túl eklektikus, bár lehetnek hozzám hasonló elvetemültek, akiknek egy L. L. Cool J vagy egy Meat Beat Manifesto egyformán érdekes lehet. A válogatás számainak 90 százalékával tulajdonképpen nincs is semmi baj. Külön-külön megállják a helyüket, és szerkesztõjük viszonylag kifinomult ízlésérõl tanúskodnak. Liam még a countryban is talál jó breakeket, egy-egy ilyen kitekintés ritka, de hálás pillanata az albumnak (Babe Ruth: The Mexican). Különben meg ötvenegy percben körülbelül ugyanennyi szám, "cut and drop" stílusban, ami leginkább nyers, éles váltásokat és a mai fogalmaik szerinti mixelés szinte teljes mellõzését jelenti. "A hallgató akár a darabokból összeragasztott szalagot is odaképzelheti."

A szándékkal ellentétben mégis energiaszegénynek tûnik a kollázs, túl gyorsan folyik át rajtunk. Rohadtul utálom ezt a konklúziót, hiszen az ismerõs DJ-ken épp az olyan próbálkozásokat kértem eddig számon, amelyek megkísérlik, hogy mindent mindennel... No de sebaj, még csak a vol. 1 volt.

Bogibreak

XL Records/HMK, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.