esemény - HÁZFOGLALÁS

  • Iványi Zsófia
  • 2010. december 9.

Zene

Péntek éjszaka van, a hőmérséklet valahol a nulla és a fagyhalál között ingadozik, a sor rémisztően hosszú, a türelmesen didergő várakozók bőszen bátorítják egymást, hogy bent minden jobb lesz. S bár az ajtó és a szigorú biztonságiak túloldalán ugyanolyan hideg van, mint az utcán, legalább a lelkünket melengetheti a tudat, hogy épp a jófejség legújabb csúcsteljesítményeként beharangozott házfoglaló buliban vagyunk.
Péntek éjszaka van, a hõmérséklet valahol a nulla és a fagyhalál között ingadozik, a sor rémisztõen hosszú, a türelmesen didergõ várakozók bõszen bátorítják egymást, hogy bent minden jobb lesz. S bár az ajtó és a szigorú biztonságiak túloldalán ugyanolyan hideg van, mint az utcán, legalább a lelkünket melengetheti a tudat, hogy épp a jófejség legújabb csúcsteljesítményeként beharangozott házfoglaló buliban vagyunk. Körbejárva barokkos túlzásnak tûnnek a Music Television honlapjára (is) felpakolt hirdetmény olyan kitételei, mint "a hazai squatterek (azaz házfoglalók) újabb mérföldkövet próbálnak letenni a jövõ nagy közösségi házának alapjába", fõleg, hogy a helyszín az udvaron felállított, rendkívül hangulatos mobilpiszoárt leszámítva alig különbözik a kismilliónyi pesti romkocsmától. Ez már csak azért is szomorú, mert a Csengery és a Dob utca sarkán egy ideje üresen álló bérházban lezavart egyszeri mulatság szervezõi kifejezetten ötletes médiakampánnyal ösztökélték bulizásra a jónépet, amiben a legsúlyosabb partifotók versenyeztetésétõl kezdve a kötelezõ jelleggel becsempészendõ lélekmelengetõig sok minden szerepet kapott. Mindez persze nem jelenti azt, hogy aki akarta, ne tudta volna jól érezni magát: sokak számára a múlt heti buli láthatóan maga volt a két emelet boldogság. A legelégedettebbnek tûnõ kollégák meglepõ módon nem a Love Room & Sex Hotel címkéjû szobák körül lófráltak (melyekben egyébként a koszlott padlószõnyegre dobott, nem kevésbé mocskos matrac biztosította az erotikával fûszerezett romantikus hangulatot), hanem a különféle zenei irányzatoknak hangot adó kisebb-nagyobb termekben ugrabugráltak lelkesen. Míg a Karaoke és a YouTube szobákban az egészségesnél nagyobb átéléssel elõadott lírai dallamoknak jutott a fõszerep, addig a Funk, az R'n'B, a Techno és a Hardcore részlegen akkora volt az egy négyzetméterre jutó nettó lazaság, hogy az egybegyûlteken túl kis híján a ház is szétesett.

A Csengery és a Dob utca sarkán

**

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.