esemény - HÁZFOGLALÁS

  • Iványi Zsófia
  • 2010. december 9.

Zene

Péntek éjszaka van, a hőmérséklet valahol a nulla és a fagyhalál között ingadozik, a sor rémisztően hosszú, a türelmesen didergő várakozók bőszen bátorítják egymást, hogy bent minden jobb lesz. S bár az ajtó és a szigorú biztonságiak túloldalán ugyanolyan hideg van, mint az utcán, legalább a lelkünket melengetheti a tudat, hogy épp a jófejség legújabb csúcsteljesítményeként beharangozott házfoglaló buliban vagyunk.
Péntek éjszaka van, a hõmérséklet valahol a nulla és a fagyhalál között ingadozik, a sor rémisztõen hosszú, a türelmesen didergõ várakozók bõszen bátorítják egymást, hogy bent minden jobb lesz. S bár az ajtó és a szigorú biztonságiak túloldalán ugyanolyan hideg van, mint az utcán, legalább a lelkünket melengetheti a tudat, hogy épp a jófejség legújabb csúcsteljesítményeként beharangozott házfoglaló buliban vagyunk. Körbejárva barokkos túlzásnak tûnnek a Music Television honlapjára (is) felpakolt hirdetmény olyan kitételei, mint "a hazai squatterek (azaz házfoglalók) újabb mérföldkövet próbálnak letenni a jövõ nagy közösségi házának alapjába", fõleg, hogy a helyszín az udvaron felállított, rendkívül hangulatos mobilpiszoárt leszámítva alig különbözik a kismilliónyi pesti romkocsmától. Ez már csak azért is szomorú, mert a Csengery és a Dob utca sarkán egy ideje üresen álló bérházban lezavart egyszeri mulatság szervezõi kifejezetten ötletes médiakampánnyal ösztökélték bulizásra a jónépet, amiben a legsúlyosabb partifotók versenyeztetésétõl kezdve a kötelezõ jelleggel becsempészendõ lélekmelengetõig sok minden szerepet kapott. Mindez persze nem jelenti azt, hogy aki akarta, ne tudta volna jól érezni magát: sokak számára a múlt heti buli láthatóan maga volt a két emelet boldogság. A legelégedettebbnek tûnõ kollégák meglepõ módon nem a Love Room & Sex Hotel címkéjû szobák körül lófráltak (melyekben egyébként a koszlott padlószõnyegre dobott, nem kevésbé mocskos matrac biztosította az erotikával fûszerezett romantikus hangulatot), hanem a különféle zenei irányzatoknak hangot adó kisebb-nagyobb termekben ugrabugráltak lelkesen. Míg a Karaoke és a YouTube szobákban az egészségesnél nagyobb átéléssel elõadott lírai dallamoknak jutott a fõszerep, addig a Funk, az R'n'B, a Techno és a Hardcore részlegen akkora volt az egy négyzetméterre jutó nettó lazaság, hogy az egybegyûlteken túl kis híján a ház is szétesett.

A Csengery és a Dob utca sarkán

**

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.