koncert - SÖNDÖRGő 15

  • Kovács Bálint
  • 2010. december 9.

Zene

Aligha találna bármelyik zenekar jobb módot a születésnapja megünneplésére, mint most a 15 éves Söndörgő, amely tucatnyi meghívott zenészt és énekest, na meg egy teljes meghívott zenekart (a Vujicsics együttest) felvonultató gálakoncertet rendezett. A koncert ráadásul minden várakozásnál jobban sikerült: már rögtön a legelső percben, ahogy egy szerb dal dallamait elképesztő profizmussal pengették a tamburán, elértek a csúcspontra, aztán végig itt is maradt a színvonal. A Söndörgő - vagyis az Eredics fivérek (Áron, Dávid, Benjamin és Salamon) és Buzás Attila - vendégválogatása azért a lehető legjobb, mert mindegyikük egészen remek volt, s így a szokottnál jóval nagyobb létszámú közönség jó néhány tagja egészen biztos, hogy beszerez majd egy-két lemezt a meghívottaktól is.

Aligha találna bármelyik zenekar jobb módot a születésnapja megünneplésére, mint most a 15 éves Söndörgõ, amely tucatnyi meghívott zenészt és énekest, na meg egy teljes meghívott zenekart (a Vujicsics együttest) felvonultató gálakoncertet rendezett. A koncert ráadásul minden várakozásnál jobban sikerült: már rögtön a legelsõ percben, ahogy egy szerb dal dallamait elképesztõ profizmussal pengették a tamburán, elértek a csúcspontra, aztán végig itt is maradt a színvonal.

A Söndörgõ - vagyis az Eredics fivérek (Áron, Dávid, Benjamin és Salamon) és Buzás Attila - vendégválogatása azért a lehetõ legjobb, mert mindegyikük egészen remek volt, s így a szokottnál jóval nagyobb létszámú közönség jó néhány tagja egészen biztos, hogy beszerez majd egy-két lemezt a meghívottaktól is. Már amelyiktõl tud: Tompos Kátya színésznõ csak a Söndörgõ új albumának mindössze két számában hallgatható felvételrõl. Ennek ellenére legalább ugyanolyan jó énekes, mint kollégái: fájdalmasan lassú dalában a háttérbe húzódó, halk zenétõl csak még jobban érvényesült gyönyörû hangja. De rangsorolni tényleg képtelenség: Herczku Ágnes úgy énekelte el csocsekjét, hogy közben kissé karcosnak tûnt a hangja, de valahogy mégis a lágyság érzetét keltette; Szalóki Ági pedig úgy adta elõ a Rumelájt, hogy még ez a rengetegszer hallott dal is egészen eredetinek hatott. És fel lehetne még sorolni a legendás macedón Ferus Mustafov szaxofonjátékát, Versendi Kovács József tamburázását, Kovács Anti roma dalát - de a katarzist mégiscsak az jelentette, amikor a ráadásban mindenki együtt zenélt és énekelt, hogy alig fértek el a színpadon, a hangjuk meg a MûPa falai közt.

Lehet, hogy hangulatosabb a Söndörgõt egy kis klubban hallgatni - de hogy megérdemlik a Mûvészetek Palotáját is, arra nem kell ennél az esténél jobb bizonyíték.

Mûvészetek Palotája, november 30.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.