esemény - PLACCC 2009

  • - dck -
  • 2009. október 15.

Zene

A "Művészet máshogy, máshol" szlogen keretében idén másodszor megrendezett fesztivál szimpatikus elképzelése ellenére nem igazán érte el a célját. Mindannyian szeretnénk, ha városunk otthonos lenne, ha az elitművészetből kiinduló, felülről kifundált kezdeményezések vagy a kedélyjavítás céljából elhelyezett vicces-kedves utcai látványosságok helyett olyan akciókkal találkozhatnánk, amelyek bevonnak bennünket a köztér aktív és művészi alakításába.
A "Mûvészet máshogy, máshol" szlogen keretében idén másodszor megrendezett fesztivál szimpatikus elképzelése ellenére nem igazán érte el a célját. Mindannyian szeretnénk, ha városunk otthonos lenne, ha az elitmûvészetbõl kiinduló, felülrõl kifundált kezdeményezések vagy a kedélyjavítás céljából elhelyezett vicces-kedves utcai látványosságok helyett olyan akciókkal találkozhatnánk, amelyek bevonnak bennünket a köztér aktív és mûvészi alakításába. Az eseményt reklámozó, kanapét és közlekedési lámpát formázó, mérsékelten szellemes fiktív utcaneveket felsoroló térkép éppen ilyen, a városlakókat megmozgató programokat ígért.

Ne legyenek azonban illúzióink: igen kevés ember vállalkozik arra, hogy mûanyag rekeszekbõl ülõbútort állítson össze, vagy befessen egy betonkeverõ autót. Amennyiben azonban a nézést aktív cselekedetnek tekintjük, a jó szándékú projekt keretében találkozhattunk néhány szép színesre befestett, használaton kívüli pincebejáróval - a legtöbb valamilyen ismeretlen okból Vasarely mester op artos stílusát imitálta. Továbbá megcsodálhattuk volna a Blahán bemutatott szmogreduktor-állomást, amely a balatoni alga oxigéndúsító tulajdonságát demonstrálta - ha helyénvalónak éreztük volna, hogy a környezetszennyezés problémájával éppen a napi ételadagért sorban álló, elesett embertársaink közvetlen közelében kell szembesülnünk.

A Mikszáth tér környékének boltosait viszont érdekelte a projekt: az Élõ Galéria keretében a tulajdonosok és bérlõk mesélték el az adott szórakozóhely vagy üzlethelyiség történetét. A koszlott házfalakra applikált szövegek nyomán jelenné vált a múlt: Krúdy Gyula sétái, Zappa koncertje a Tilos az Á-ban, a cukrászdában habos kakaót rendelõ Margaret Thatcher. Suttogtak a házak, megelevenedett a velünk élõ, láthatatlan történelem. Kicsit otthonos lett a hely, és volt is mit nézni meg olvasgatni. A semminél ez is több.

Józsefváros, október 2-11.

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.