Esőtánc - Tomahawk: Anonymous (lemez)

  • Harci Andor
  • 2007. június 28.

Zene

Mike Pattont azért szerettük mindig, mert nem teljesen normális: pár fog azokon a bizonyos fogaskerekeken kilóg, leesett, rozsdás.
Számos egykori, illetve ma is egzisztáló projektje (Mr. Bungle, Fantomas és társaik) közül egyedül a Tomahawk maradt távol a kísérletezéstől: ezzel a zenekarával emberünk két vehemens, húzós gitáralbumot alkotott meg eddig, rajtuk néhány zseniális darabbal (részemről a Birdsong például megkerülhetetlen). De ez a "tradicionalizmus" immár múlt idő.

Mert kiásták a csatabárdot, és úgy döntöttek, hogy nevükhöz híven összeraknak egy 43 perces esőtáncot. Az Anonymousra nem lehet nagyívű jelzőket alkalmazni. Egyszerűen csak jó, elegáns, hallgatható, finoman párosul benne az észak-amerikai indián népzene az invenciózus effektekkel és ütemhangokkal. Annyi vele a baj, hogy ez nem Tomahawk-anyag. Bármelyik Patton-projekt albuma lehetett volna inkább, s akkor ez a zenekar megmaradhatott volna annak, aminek szerettük. Ha Duane Denison gitáros nem szerelmesedik bele az őslakos kultúrába, talán megint kaphattunk volna egy tökös metállemezt.

Ettől függetlenül ki lehet emelni pár kompozíciót, még úgy is, hogy nagyjából az összes ugyanazzal a nehezen dekódolható ütemezéssel és prozódiával dolgozik. A Mescal Rite első része akár Fantomas is lehetne - Patton megtalálta legfrivolabb, legidiótább hangfekvését, a szám maga meg betépett sámánok boldog viháncolását idézi; a Red Fox masszív vadásztánc, néhány jól elhelyezett ipari elemmel, fojtott hangon előadott refrénnel; végül bármelyik westernfilm kulcsjelenetébe beleférne az Omaha Dance, a maga archaikus pátoszával meg az Amon Tobint idéző puttyogó magasakkal.

Egy biztos: ha nagyon sokáig nem esik az eső, beteszem a lejátszóba, és várom a hatást. Előfordult már, hogy volt.

Ipecac/Neon Music, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.