Esőtánc - Tomahawk: Anonymous (lemez)

  • Harci Andor
  • 2007. június 28.

Zene

Mike Pattont azért szerettük mindig, mert nem teljesen normális: pár fog azokon a bizonyos fogaskerekeken kilóg, leesett, rozsdás.
Számos egykori, illetve ma is egzisztáló projektje (Mr. Bungle, Fantomas és társaik) közül egyedül a Tomahawk maradt távol a kísérletezéstől: ezzel a zenekarával emberünk két vehemens, húzós gitáralbumot alkotott meg eddig, rajtuk néhány zseniális darabbal (részemről a Birdsong például megkerülhetetlen). De ez a "tradicionalizmus" immár múlt idő.

Mert kiásták a csatabárdot, és úgy döntöttek, hogy nevükhöz híven összeraknak egy 43 perces esőtáncot. Az Anonymousra nem lehet nagyívű jelzőket alkalmazni. Egyszerűen csak jó, elegáns, hallgatható, finoman párosul benne az észak-amerikai indián népzene az invenciózus effektekkel és ütemhangokkal. Annyi vele a baj, hogy ez nem Tomahawk-anyag. Bármelyik Patton-projekt albuma lehetett volna inkább, s akkor ez a zenekar megmaradhatott volna annak, aminek szerettük. Ha Duane Denison gitáros nem szerelmesedik bele az őslakos kultúrába, talán megint kaphattunk volna egy tökös metállemezt.

Ettől függetlenül ki lehet emelni pár kompozíciót, még úgy is, hogy nagyjából az összes ugyanazzal a nehezen dekódolható ütemezéssel és prozódiával dolgozik. A Mescal Rite első része akár Fantomas is lehetne - Patton megtalálta legfrivolabb, legidiótább hangfekvését, a szám maga meg betépett sámánok boldog viháncolását idézi; a Red Fox masszív vadásztánc, néhány jól elhelyezett ipari elemmel, fojtott hangon előadott refrénnel; végül bármelyik westernfilm kulcsjelenetébe beleférne az Omaha Dance, a maga archaikus pátoszával meg az Amon Tobint idéző puttyogó magasakkal.

Egy biztos: ha nagyon sokáig nem esik az eső, beteszem a lejátszóba, és várom a hatást. Előfordult már, hogy volt.

Ipecac/Neon Music, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”