Esőtánc - Tomahawk: Anonymous (lemez)

  • Harci Andor
  • 2007. június 28.

Zene

Mike Pattont azért szerettük mindig, mert nem teljesen normális: pár fog azokon a bizonyos fogaskerekeken kilóg, leesett, rozsdás.
Számos egykori, illetve ma is egzisztáló projektje (Mr. Bungle, Fantomas és társaik) közül egyedül a Tomahawk maradt távol a kísérletezéstől: ezzel a zenekarával emberünk két vehemens, húzós gitáralbumot alkotott meg eddig, rajtuk néhány zseniális darabbal (részemről a Birdsong például megkerülhetetlen). De ez a "tradicionalizmus" immár múlt idő.

Mert kiásták a csatabárdot, és úgy döntöttek, hogy nevükhöz híven összeraknak egy 43 perces esőtáncot. Az Anonymousra nem lehet nagyívű jelzőket alkalmazni. Egyszerűen csak jó, elegáns, hallgatható, finoman párosul benne az észak-amerikai indián népzene az invenciózus effektekkel és ütemhangokkal. Annyi vele a baj, hogy ez nem Tomahawk-anyag. Bármelyik Patton-projekt albuma lehetett volna inkább, s akkor ez a zenekar megmaradhatott volna annak, aminek szerettük. Ha Duane Denison gitáros nem szerelmesedik bele az őslakos kultúrába, talán megint kaphattunk volna egy tökös metállemezt.

Ettől függetlenül ki lehet emelni pár kompozíciót, még úgy is, hogy nagyjából az összes ugyanazzal a nehezen dekódolható ütemezéssel és prozódiával dolgozik. A Mescal Rite első része akár Fantomas is lehetne - Patton megtalálta legfrivolabb, legidiótább hangfekvését, a szám maga meg betépett sámánok boldog viháncolását idézi; a Red Fox masszív vadásztánc, néhány jól elhelyezett ipari elemmel, fojtott hangon előadott refrénnel; végül bármelyik westernfilm kulcsjelenetébe beleférne az Omaha Dance, a maga archaikus pátoszával meg az Amon Tobint idéző puttyogó magasakkal.

Egy biztos: ha nagyon sokáig nem esik az eső, beteszem a lejátszóba, és várom a hatást. Előfordult már, hogy volt.

Ipecac/Neon Music, 2007

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."