Lemez

Eszkimó: Eszkimó EP

Zene

A győri Wakachuka zenekar több mint tíz év után váltott nevet, mivel stílusuk annyira megváltozott a kezdetekhez képest, hogy hitelesebbnek érezték, ha e téren is tiszta lappal folytatják. A trióként (Szilágyi Balázs – ének, gitár, Koczor Ádám – dob, Sülecz Roland – basszusgitár) működő csapat saját bevallása szerint alternatív, pszichedelikus elemekkel átitatott funkot játszik, gyakran rappelős, zakatoló szövegekkel. Cím nélküli első EP-jük négy számmal ad ízelítőt ebből a világból.

A felállásból fakadó letisztultságot maximálisan kihasználják: míg korábban fúvósokkal és ütősökkel is dolgoztak, most semmi sallang, a hangszerelés nyers és lényegre törő. Ehhez jönnek hozzá Szilágyi költői képekben bővelkedő sorai, amelyeket már többször elismertek, legutóbb a Fülesbagoly Tehetségkutatón nyert értük különdíjat. „Ilyesmi lehet a magány egy hajótörött szemszögéből, amikor hosszú küzdelem után természetessé válik az állapota, és ha végül megérkezik a segítség, inkább elbújik a fák között” – jellemzi a szerző a Csillagtalan című számot, melynek szövegében a képzavart tovább fokozva tengerről és űrről egyaránt szó esik.

A Csatatérben a sehova sem tartó végtelen várakozás jelenik meg, amit egy vasútállomáson forgatott klippel tettek metaforikusabbá, a Pasztell szintén a hétköznapok monotonitásából kitörni vágyódást szimbolizálja, a továbblépésről szóló Hurrikán pedig egy reptéri szalagon hagyott csomag allegóriájára épül, amely megunja a köröket és beleugrik egy éppen arra tomboló hurrikánba. Bemutatkozó anyagnak több mint ígéretes, érződik az évtizedes rutin.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.