Lemez

Eszkimó: Eszkimó EP

Zene

A győri Wakachuka zenekar több mint tíz év után váltott nevet, mivel stílusuk annyira megváltozott a kezdetekhez képest, hogy hitelesebbnek érezték, ha e téren is tiszta lappal folytatják. A trióként (Szilágyi Balázs – ének, gitár, Koczor Ádám – dob, Sülecz Roland – basszusgitár) működő csapat saját bevallása szerint alternatív, pszichedelikus elemekkel átitatott funkot játszik, gyakran rappelős, zakatoló szövegekkel. Cím nélküli első EP-jük négy számmal ad ízelítőt ebből a világból.

A felállásból fakadó letisztultságot maximálisan kihasználják: míg korábban fúvósokkal és ütősökkel is dolgoztak, most semmi sallang, a hangszerelés nyers és lényegre törő. Ehhez jönnek hozzá Szilágyi költői képekben bővelkedő sorai, amelyeket már többször elismertek, legutóbb a Fülesbagoly Tehetségkutatón nyert értük különdíjat. „Ilyesmi lehet a magány egy hajótörött szemszögéből, amikor hosszú küzdelem után természetessé válik az állapota, és ha végül megérkezik a segítség, inkább elbújik a fák között” – jellemzi a szerző a Csillagtalan című számot, melynek szövegében a képzavart tovább fokozva tengerről és űrről egyaránt szó esik.

A Csatatérben a sehova sem tartó végtelen várakozás jelenik meg, amit egy vasútállomáson forgatott klippel tettek metaforikusabbá, a Pasztell szintén a hétköznapok monotonitásából kitörni vágyódást szimbolizálja, a továbblépésről szóló Hurrikán pedig egy reptéri szalagon hagyott csomag allegóriájára épül, amely megunja a köröket és beleugrik egy éppen arra tomboló hurrikánba. Bemutatkozó anyagnak több mint ígéretes, érződik az évtizedes rutin.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.