Koncert

Pjotr

Zene

Műsorváltozás, programösszevonás, egy csodahegedűs beugrása és egy fiatal karmester bemutatkozása: eseménytelennek igazán nem ígérkezett az Óbudai Danubia Zenekar immár hagyományos zeneszerzői portrésorozatának idei első koncertje. A középpontba ezúttal Csajkovszkij került, őróla mesélt tehát a program házi­gazdája, Eckhardt Gábor, méghozzá olyan színesen és lendületes svádával, hogy szinte fájt mégis észrevennünk azt a néhány ap­róbb tévedést és túlpoentírozott megjegyzést, amely mondandójából mégiscsak kiugrott. (Vagy éppenséggel azt, amikor Csajkovszkij „bizonytalan érdeklődését” említette, amely „elsődlegesen nem a nők felé irányult…”) A hosszabb ismeretterjesztő bevezetőt követő Hegedűverseny persze így is, úgy is sokkalta fontosabbnak bizonyult. Kelemen Barnabás egészen parádés formáját hallatta, a rokonszenvesen szerény Dénes-Worowski Marcell karmester pedig végig kellőképpen kézben tartotta a zenei folyamatokat. A harmincesztendős dirigens vezénylését mindenekelőtt a pregnáns ritmika szem előtt tartása jellemezte, míg Kelemen – a szokott, habár sohasem megszokható – virtuozitása mellett a példásan kollegiális odafigyelését is észrevétette velünk. Meglehet, talán éppen ez utóbbi plusz hiányzott aztán a koncert második felében sorra kerülő Vonósszerenád előadásából, amely bár szerethető, inkább csak emlékeztető jellegű, semmint újrafelfedeztető erejű produkciónak bizonyult.

Budapest Music Center, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.