Koncert

Pjotr

Zene

Műsorváltozás, programösszevonás, egy csodahegedűs beugrása és egy fiatal karmester bemutatkozása: eseménytelennek igazán nem ígérkezett az Óbudai Danubia Zenekar immár hagyományos zeneszerzői portrésorozatának idei első koncertje. A középpontba ezúttal Csajkovszkij került, őróla mesélt tehát a program házi­gazdája, Eckhardt Gábor, méghozzá olyan színesen és lendületes svádával, hogy szinte fájt mégis észrevennünk azt a néhány ap­róbb tévedést és túlpoentírozott megjegyzést, amely mondandójából mégiscsak kiugrott. (Vagy éppenséggel azt, amikor Csajkovszkij „bizonytalan érdeklődését” említette, amely „elsődlegesen nem a nők felé irányult…”) A hosszabb ismeretterjesztő bevezetőt követő Hegedűverseny persze így is, úgy is sokkalta fontosabbnak bizonyult. Kelemen Barnabás egészen parádés formáját hallatta, a rokonszenvesen szerény Dénes-Worowski Marcell karmester pedig végig kellőképpen kézben tartotta a zenei folyamatokat. A harmincesztendős dirigens vezénylését mindenekelőtt a pregnáns ritmika szem előtt tartása jellemezte, míg Kelemen – a szokott, habár sohasem megszokható – virtuozitása mellett a példásan kollegiális odafigyelését is észrevétette velünk. Meglehet, talán éppen ez utóbbi plusz hiányzott aztán a koncert második felében sorra kerülő Vonósszerenád előadásából, amely bár szerethető, inkább csak emlékeztető jellegű, semmint újrafelfedeztető erejű produkciónak bizonyult.

Budapest Music Center, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.