Interjú

„Európa menedéket nyújt a jazznek”

Dave Liebman szaxofonos

Zene

Ötven éve van a pályán, a világon mindenhol szívesen látják szólistaként, zenekarai élén vagy mestertanárként. Nemrégiben egy fiatal francia sztárral, Émile Parisiennel járt Budapesten.

Magyar Narancs: New York-i létére rengeteget van Európában, sőt egy korábbi írásából – amelyben a tapasztalatait összegezte – nagyon érdekes dolgokat tudhatunk meg egyes európai országok jazzkultúrájáról.

Dave Liebman: A cikkben említem, hogy amikor a kilencvenes években a newporti fesztiválra egy matinét készítettünk elő európai jazzakadémistákkal, George Wein producer rám förmedt a szokásos stílusában: „Liebman, tudnak ezek játszani?” „Igen, George – mondtam neki –, nagyon jól játszanak.” Mire ő: „Ha Európa nem volna, már a jazz sem volna.” Nos, ezzel én is teljes mértékben tudok azonosulni. A művészetet jobban tisztelik Európában, jobban is működnek az intézményei. Európa mindig menedéket nyújtott a jazznek, gondoljon csak Coleman Hawkinsra vagy Dexter Gordonra! És a szomorú helyzet, hogy eközben ott, ahol született, nem méltányolják a műfajt. Persze létezik jazz Amerikában is, de az semmi Európához képest. Azt hiszem, nagyon szerencsés vagyok, hogy ennyi nagyszerű európai zenésszel játszhatok.

MN: Budapestre saját zenekarával, a World View Trióval érkezett, Émile Parisien szaxofonossal kiegészülve. Tekinthetjük ezt új formációnak?

DL: Wolfgang Reisiger dobossal és Jean-Paul Celea bőgőssel Ornette Coleman-számokból készítettünk egy lemezt, ezzel járjuk a világot. Émile briliáns szaxofonos, a turnén másodszor fogunk együtt játszani. Megérdemelten részesül egyre nagyobb figyelemben, mert valóban kitágítja a szopránszaxofon hangzásának lehetőségeit. Tegnap Strasbourgban fantasztikus élmény volt vele játszani: a zene nyitott volt és kiszámíthatatlan. De éppen ez a jazz lényege! Ahogy mész előre egy úton, nem tudod, hogy hol fogsz jobbra fordulni, de biztosan el fogsz fordulni. De vissza is fogsz térni, ebben biztos lehetsz, mert a többiek visszahoznak, ha követed őket. Boldog vagyok, hogy olyan zenészekkel léphetek színpadra, akik csakis a pillanatnak élnek, nem a múltnak és nem a jövőnek. Akik teljesen „beleállnak”. Persze van egy tervezett programunk, ám ez a koncerten, menet közben csiszolódik. Sok zenész próbálkozik ilyesmivel, de azt hiszem, ennek a zenekarnak ez különösen jól megy.

MN: Mi alapján választ a rengeteg meghívás közül?

DL: Végre van egy menedzserem, de még így sem könnyű jól csinálni. Sok zenész megkeres, nekem mindenképpen hallanom kell őket, mielőtt igent vagy nemet mondok. Ha átjövök Amerikából, akkor nem két napra jövök. Lehet, hogy csinálok valamit Wolfganggal, utána meg elmegyek a svájci triómhoz. Szinte minden országban van egy együttes, amelyikkel hosszú, termékeny kapcsolatban vagyok, ami persze így, 20-30 év után már nem olyan bonyolult. Amúgy a cikket, amit említett, a kilencvenes években írtam. És azt próbáltam elmondani benne, hogy vannak az egyes országok között különbségek a kultúrában, zenei téren, még a jazzben is. De az oktatásnak köszönhetően ez fokozatosan kezd eltűnni.

MN: Tényleg?

DL: Igen. Egy interjúban Philly Jo
Jones (egy időben Miles Davis dobosa – a szerk.) arról beszélt, hogy minden éjszaka volt jam session valamelyikük lakásán. Nos, a jazzoktatás ma átvette a jam session szerepét. Persze megy a műsor továbbra is a klubokban, de a tanulás folyamata más lett – ennek egy csomó társadalmi, gazdasági oka van. Akik ma bekerülnek a jazzoktatásba, azokból „egyengyerekek” lesznek. Ha ugyanis egyszerre harminc embert tanítasz, akkor úgy kell csinálni, hogy mindenki ugyanazt kapja. Én még nem jártam iskolába, az „utcán” kellett felszednem mindent. Néznem, hallgatnom kellett a nagyokat, kölcsönöznöm, elcsennem tőlük, és így tovább. Viszont aki bekerül ma az iskolába, egységes tanmenet szerint halad. A jazzoktatás nagyszerű, a növendék mindent megkap, tálcán szolgálják fel neki; viszont az a rossz benne, hogy letompítja az egyéniség kibontakozását. De ha van valami egyéni mondanivalód, ami erős és pozitív, akkor feltehetően megtalálod az útját, hogy elmondd.

MN: Ez lenne a magyarázata az „egyenmuzsikusok” képzésének?

DL: Nem az egyetlen. A másik nehézség a történelem „súlya”. Éppen százéves a jazz. Ennyi idő alatt nagyon sok víz lefolyt a Dunán, rengeteg zenésznek felismerhető a stílusa. Ha azt mondom valakinek, aki ismeri a jazzt, hogy Cannonball Adderley vagy Lee Konitz, már hallja is. Ez különösen igaz a szaxofonosokra. Valamit hallunk, és rögtön rávágjuk: ez John [Coltrane], ez Joe [Henderson], ez meg Gerry [Mulligan]. Ezért hatalmas kihívás a ma induló fiataloknak, hogy megtalálják a saját hangjukat, a hangszínüket, a koncepciójukat. De ezt nem tartom bajnak.

MN: A mesterkurzusokban hisz, vagy a diplomásképzésekben?

DL: A mesterkurzusok mellett továbbra is oktatója vagyok a Manhattan School of Musicnak, de ez csak havi egyszeri elfoglaltság – zeneelméleti előadást tartok, azt hiszem, elég jól el tudom magyarázni ezt a fajta zenét. Ez egy meló. Ezt valakinek meg kell csinálni. Én még játszottam Miles Davisszel, Elvin Jonesszal, Pete La Rocával, vagyis olyan nagyságokkal, akik nem beszéltek olyan fogalmakban, amilyeneket mi használunk. Nem részesültek felsőoktatásban, de engem ők tanítottak, neveltek, amikor velük lóghattam. Nekem az a dolgom, hogy továbbvigyem ezt a tradíciót. És élvezem is, hogy ebben aktívan részt vehetek. Tudom, hogy jól csinálom, és a növendékek profitálnak belőle – legalábbis egy részük. Nem mellesleg pedig ez jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy megéljek. Nem léphetek minden este színpadra, úgyhogy ez segít megtartani az egyensúlyomat, hogy életben tarthassam ezt a zenét. Furcsa jelenség, hogy miközben az élő produkciók ritkulnak, az oktatás szinten marad, sőt inkább gyarapszik.

MN: Nemsokára ismét nálunk fog játszani a Modern Art Orchestra meghívására. Milyen tapasztalatai vannak a magyar muzsikusokról?

DL: Liszt és Bartók országában a jazzelő­adók is magasan képzettek, mert – remélem, az eddigieket nem értette félre – a jazzhez kell az oktatás. Persze ösztönös módon is tetszhet, jó érzést okozhat, kíváncsiságot ébreszthet, de ahogy egy kicsit megértik John Coltrane-t, a befogadási szint nagyot ugrik felfelé. A maguk országának a zenészei legalább annyira jók, mint bármely más országé. Fekete-Kovács Kornél nagyszerű trombitás, kiváló zenekari hangszerelő, kedves ember, én meg mindig szívesen jövök a Modern Art Orchestra meghívására. Már csak azért is, mert talán fél tucat igazán jó nagyzenekar működik Európában.

MN: Hogy bírja ezt a tempót?

DL: Valamiből meg kell élni, nem? Családom van, el kell tartsam őket. Isten áldotta szerencse, hogy ennyi energiám van. A lényeg, hogy ha valamennyi pozitív energiát hozok egy zenei helyzetbe, akkor ugyanannyit kapok én is. De nem nagyon hiszem el, hogy a számláló azt mutatja: 71 éves. Egyelőre úgy tűnik, a jóisten rám mosolygott, és hagyja, hogy folytassam.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?