Interjú

„Európa menedéket nyújt a jazznek”

Dave Liebman szaxofonos

Zene

Ötven éve van a pályán, a világon mindenhol szívesen látják szólistaként, zenekarai élén vagy mestertanárként. Nemrégiben egy fiatal francia sztárral, Émile Parisiennel járt Budapesten.

Magyar Narancs: New York-i létére rengeteget van Európában, sőt egy korábbi írásából – amelyben a tapasztalatait összegezte – nagyon érdekes dolgokat tudhatunk meg egyes európai országok jazzkultúrájáról.

Dave Liebman: A cikkben említem, hogy amikor a kilencvenes években a newporti fesztiválra egy matinét készítettünk elő európai jazzakadémistákkal, George Wein producer rám förmedt a szokásos stílusában: „Liebman, tudnak ezek játszani?” „Igen, George – mondtam neki –, nagyon jól játszanak.” Mire ő: „Ha Európa nem volna, már a jazz sem volna.” Nos, ezzel én is teljes mértékben tudok azonosulni. A művészetet jobban tisztelik Európában, jobban is működnek az intézményei. Európa mindig menedéket nyújtott a jazznek, gondoljon csak Coleman Hawkinsra vagy Dexter Gordonra! És a szomorú helyzet, hogy eközben ott, ahol született, nem méltányolják a műfajt. Persze létezik jazz Amerikában is, de az semmi Európához képest. Azt hiszem, nagyon szerencsés vagyok, hogy ennyi nagyszerű európai zenésszel játszhatok.

MN: Budapestre saját zenekarával, a World View Trióval érkezett, Émile Parisien szaxofonossal kiegészülve. Tekinthetjük ezt új formációnak?

DL: Wolfgang Reisiger dobossal és Jean-Paul Celea bőgőssel Ornette Coleman-számokból készítettünk egy lemezt, ezzel járjuk a világot. Émile briliáns szaxofonos, a turnén másodszor fogunk együtt játszani. Megérdemelten részesül egyre nagyobb figyelemben, mert valóban kitágítja a szopránszaxofon hangzásának lehetőségeit. Tegnap Strasbourgban fantasztikus élmény volt vele játszani: a zene nyitott volt és kiszámíthatatlan. De éppen ez a jazz lényege! Ahogy mész előre egy úton, nem tudod, hogy hol fogsz jobbra fordulni, de biztosan el fogsz fordulni. De vissza is fogsz térni, ebben biztos lehetsz, mert a többiek visszahoznak, ha követed őket. Boldog vagyok, hogy olyan zenészekkel léphetek színpadra, akik csakis a pillanatnak élnek, nem a múltnak és nem a jövőnek. Akik teljesen „beleállnak”. Persze van egy tervezett programunk, ám ez a koncerten, menet közben csiszolódik. Sok zenész próbálkozik ilyesmivel, de azt hiszem, ennek a zenekarnak ez különösen jól megy.

MN: Mi alapján választ a rengeteg meghívás közül?

DL: Végre van egy menedzserem, de még így sem könnyű jól csinálni. Sok zenész megkeres, nekem mindenképpen hallanom kell őket, mielőtt igent vagy nemet mondok. Ha átjövök Amerikából, akkor nem két napra jövök. Lehet, hogy csinálok valamit Wolfganggal, utána meg elmegyek a svájci triómhoz. Szinte minden országban van egy együttes, amelyikkel hosszú, termékeny kapcsolatban vagyok, ami persze így, 20-30 év után már nem olyan bonyolult. Amúgy a cikket, amit említett, a kilencvenes években írtam. És azt próbáltam elmondani benne, hogy vannak az egyes országok között különbségek a kultúrában, zenei téren, még a jazzben is. De az oktatásnak köszönhetően ez fokozatosan kezd eltűnni.

MN: Tényleg?

DL: Igen. Egy interjúban Philly Jo
Jones (egy időben Miles Davis dobosa – a szerk.) arról beszélt, hogy minden éjszaka volt jam session valamelyikük lakásán. Nos, a jazzoktatás ma átvette a jam session szerepét. Persze megy a műsor továbbra is a klubokban, de a tanulás folyamata más lett – ennek egy csomó társadalmi, gazdasági oka van. Akik ma bekerülnek a jazzoktatásba, azokból „egyengyerekek” lesznek. Ha ugyanis egyszerre harminc embert tanítasz, akkor úgy kell csinálni, hogy mindenki ugyanazt kapja. Én még nem jártam iskolába, az „utcán” kellett felszednem mindent. Néznem, hallgatnom kellett a nagyokat, kölcsönöznöm, elcsennem tőlük, és így tovább. Viszont aki bekerül ma az iskolába, egységes tanmenet szerint halad. A jazzoktatás nagyszerű, a növendék mindent megkap, tálcán szolgálják fel neki; viszont az a rossz benne, hogy letompítja az egyéniség kibontakozását. De ha van valami egyéni mondanivalód, ami erős és pozitív, akkor feltehetően megtalálod az útját, hogy elmondd.

MN: Ez lenne a magyarázata az „egyenmuzsikusok” képzésének?

DL: Nem az egyetlen. A másik nehézség a történelem „súlya”. Éppen százéves a jazz. Ennyi idő alatt nagyon sok víz lefolyt a Dunán, rengeteg zenésznek felismerhető a stílusa. Ha azt mondom valakinek, aki ismeri a jazzt, hogy Cannonball Adderley vagy Lee Konitz, már hallja is. Ez különösen igaz a szaxofonosokra. Valamit hallunk, és rögtön rávágjuk: ez John [Coltrane], ez Joe [Henderson], ez meg Gerry [Mulligan]. Ezért hatalmas kihívás a ma induló fiataloknak, hogy megtalálják a saját hangjukat, a hangszínüket, a koncepciójukat. De ezt nem tartom bajnak.

MN: A mesterkurzusokban hisz, vagy a diplomásképzésekben?

DL: A mesterkurzusok mellett továbbra is oktatója vagyok a Manhattan School of Musicnak, de ez csak havi egyszeri elfoglaltság – zeneelméleti előadást tartok, azt hiszem, elég jól el tudom magyarázni ezt a fajta zenét. Ez egy meló. Ezt valakinek meg kell csinálni. Én még játszottam Miles Davisszel, Elvin Jonesszal, Pete La Rocával, vagyis olyan nagyságokkal, akik nem beszéltek olyan fogalmakban, amilyeneket mi használunk. Nem részesültek felsőoktatásban, de engem ők tanítottak, neveltek, amikor velük lóghattam. Nekem az a dolgom, hogy továbbvigyem ezt a tradíciót. És élvezem is, hogy ebben aktívan részt vehetek. Tudom, hogy jól csinálom, és a növendékek profitálnak belőle – legalábbis egy részük. Nem mellesleg pedig ez jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy megéljek. Nem léphetek minden este színpadra, úgyhogy ez segít megtartani az egyensúlyomat, hogy életben tarthassam ezt a zenét. Furcsa jelenség, hogy miközben az élő produkciók ritkulnak, az oktatás szinten marad, sőt inkább gyarapszik.

MN: Nemsokára ismét nálunk fog játszani a Modern Art Orchestra meghívására. Milyen tapasztalatai vannak a magyar muzsikusokról?

DL: Liszt és Bartók országában a jazzelő­adók is magasan képzettek, mert – remélem, az eddigieket nem értette félre – a jazzhez kell az oktatás. Persze ösztönös módon is tetszhet, jó érzést okozhat, kíváncsiságot ébreszthet, de ahogy egy kicsit megértik John Coltrane-t, a befogadási szint nagyot ugrik felfelé. A maguk országának a zenészei legalább annyira jók, mint bármely más országé. Fekete-Kovács Kornél nagyszerű trombitás, kiváló zenekari hangszerelő, kedves ember, én meg mindig szívesen jövök a Modern Art Orchestra meghívására. Már csak azért is, mert talán fél tucat igazán jó nagyzenekar működik Európában.

MN: Hogy bírja ezt a tempót?

DL: Valamiből meg kell élni, nem? Családom van, el kell tartsam őket. Isten áldotta szerencse, hogy ennyi energiám van. A lényeg, hogy ha valamennyi pozitív energiát hozok egy zenei helyzetbe, akkor ugyanannyit kapok én is. De nem nagyon hiszem el, hogy a számláló azt mutatja: 71 éves. Egyelőre úgy tűnik, a jóisten rám mosolygott, és hagyja, hogy folytassam.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.