Fájdalommentes bónusz - Faithless: To All New Arrivals (lemez)

  • - szami -
  • 2006. december 14.

Zene

Az új Faithless-lemezhez onnan érdemes közelíteni, hogy a To All New Arrivals lényegében a brit dance banda jutalomjátéka.
Miután tavaly csak odahaza másfél millió példányban fogyott a greatest hits Faithless Forever, és az ezt követően DVD-re tett Live At Alexandra Palace örömkoncert is bankot robbantott, a tagok úgy nyilatkozgattak, hogy akkor köszönik szépen, valószínűleg ennyi volt. Sister Bliss szinte már a hátára vette a dj-szettjét, hogy körbeszólózza vele a világot, Maxi Jazz pedig már-már letelepedett Jamaicában, hogy a legjobb és legfüstösebb rnb-soul klub megnyitásán ügyködjék, amikor Rollo Armstrong mégiscsak rávette őket egy ráadáskorong elkészítésére. Innen nézve tán felesleges is mérlegelni, hogy akkor ez a lemez tényleg fényévekkel jobb-e, mint a Faithless-diszkográfia leghaloványabb darabja, a 2004-es No Roots, és hogy akkor ez most visszatérés-e az 1995 óta követett és csak két éve elhagyott nyomvonalra, vagy sem. Inkább élvezni kell, hogy a Faithless nem egy második best offal, hanem tizenegy új számmal villantja fel magát még egyszer. Amibe belefér, hogy az albumkezdő Bombs voltaképpen a Weapons Of Mass Destruction reciklikációja, hogy az olyan számok, mint a Nates Tune, az I Hope és a címadó a faithlessi minimal-dance klasszikus ismérvei szerint voltaképp bármeddig (bár különösebb formahanyatlás nélkül) nyújthatók, hogy az egykor a zenekar farvizéről startoló Didóval énekeltetik a Last This Dayt, s talán még az is, hogy a Rollo-kölök gügyögése is bekeveredett itt-ott a számok átkötésébe.

A God Is A DJ/Insomnia/We Come 1 szentháromsághoz mérhető trance-eposzok számonkérése helyett érdemes inkább a rutinos alapon túli finomságokra és kikacsintásokra figyelni. A Spiders, Crocodiles & Kryptonite-ba bekopizott The Cure-féle Lullaby magas labdája mellett arra, hogy az A Kind Of Peace simán lehetett volna a Morcheebából dobbantott Skye méltánytalanul keveset hivatkozott lemezének (Mind How You Go) egyik száma, vagy hogy az Emergency húzóverziója lehetne egy albumnyi Yello: The Race újrafogalmazásnak. A Faithless utáni kitörési pontok láthatóan megvannak, a többi pedig majd úgyis a dj-szetten és Jamaicán fog múlni.

Cheeky Records / Sony BMG, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.