Fájdalommentes bónusz - Faithless: To All New Arrivals (lemez)

  • - szami -
  • 2006. december 14.

Zene

Az új Faithless-lemezhez onnan érdemes közelíteni, hogy a To All New Arrivals lényegében a brit dance banda jutalomjátéka.
Miután tavaly csak odahaza másfél millió példányban fogyott a greatest hits Faithless Forever, és az ezt követően DVD-re tett Live At Alexandra Palace örömkoncert is bankot robbantott, a tagok úgy nyilatkozgattak, hogy akkor köszönik szépen, valószínűleg ennyi volt. Sister Bliss szinte már a hátára vette a dj-szettjét, hogy körbeszólózza vele a világot, Maxi Jazz pedig már-már letelepedett Jamaicában, hogy a legjobb és legfüstösebb rnb-soul klub megnyitásán ügyködjék, amikor Rollo Armstrong mégiscsak rávette őket egy ráadáskorong elkészítésére. Innen nézve tán felesleges is mérlegelni, hogy akkor ez a lemez tényleg fényévekkel jobb-e, mint a Faithless-diszkográfia leghaloványabb darabja, a 2004-es No Roots, és hogy akkor ez most visszatérés-e az 1995 óta követett és csak két éve elhagyott nyomvonalra, vagy sem. Inkább élvezni kell, hogy a Faithless nem egy második best offal, hanem tizenegy új számmal villantja fel magát még egyszer. Amibe belefér, hogy az albumkezdő Bombs voltaképpen a Weapons Of Mass Destruction reciklikációja, hogy az olyan számok, mint a Nates Tune, az I Hope és a címadó a faithlessi minimal-dance klasszikus ismérvei szerint voltaképp bármeddig (bár különösebb formahanyatlás nélkül) nyújthatók, hogy az egykor a zenekar farvizéről startoló Didóval énekeltetik a Last This Dayt, s talán még az is, hogy a Rollo-kölök gügyögése is bekeveredett itt-ott a számok átkötésébe.

A God Is A DJ/Insomnia/We Come 1 szentháromsághoz mérhető trance-eposzok számonkérése helyett érdemes inkább a rutinos alapon túli finomságokra és kikacsintásokra figyelni. A Spiders, Crocodiles & Kryptonite-ba bekopizott The Cure-féle Lullaby magas labdája mellett arra, hogy az A Kind Of Peace simán lehetett volna a Morcheebából dobbantott Skye méltánytalanul keveset hivatkozott lemezének (Mind How You Go) egyik száma, vagy hogy az Emergency húzóverziója lehetne egy albumnyi Yello: The Race újrafogalmazásnak. A Faithless utáni kitörési pontok láthatóan megvannak, a többi pedig majd úgyis a dj-szetten és Jamaicán fog múlni.

Cheeky Records / Sony BMG, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.