Lemez

Fehér izzás

White Lung: Deep Fantasy

  • - greff -
  • 2014. augusztus 4.

Zene

Némiképp az elrendezettség különös látszatát kelti,

hogy kevéssel azután, hogy a 90-es évekbeli, feminista punklányok vezette riot grrrl mozgalom legfontosabb figurája, a még ma is az évekkel korábban félrediagnosztizált Lyme-kórjával küszködő Kathleen Hanna végre visszatért a koncertszínpadokra (a Titanicon is vetített The Punk Singer segítségével pedig felkapaszkodott egyúttal a mozivászonra is), az év legerősebb punklemezeit olyan zenekarok adják ki, ahol egyértelmű nőuralom van. A Perfect Pussy első lemeze után most a White Lung harmadik albuma is bizonyítja, hogy a műfajt margóra lehet ugyan szorítani, de végképp eltüntetni felettébb nehézkes vállalkozás volna. A WL-nek még saját Courtney Love-ja is van: Mish Way, akiből a nagy száj és a modorosságig hangsúlyozott markáns stílus mellől ugyanakkor nem hiányzik az önreflexió képessége és a sebezhetőség felvállalása sem, vagyis az eredetinél sokkal rokonszenvesebb kiadás. A médiának egyértelműen ő adja el a zenekart, a hallgatóknak viszont inkább a gitáros, Kenneth William, aki a sebes zúzást folyamatosan azonnal felismerhető, javarészt a post-hardcore formakincséből merítő gitárdíszítésekkel alakítja különlegessé. A gitárornamentikára pedig szükség is van, mert a Deep Fantasy finoman szólva sem a változatosságra épít. A White Lung tömény albuma a legelejétől a legvégéig gyors, zajos, hangos munka egy olyan zenekartól, amely a rövidségből, a redukáltságból és a monomániából farigcsálja ki a véráramban szörföző adrenalin hófehér hangszobrát.

Domino/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.