Lemez

Fehér izzás

White Lung: Deep Fantasy

  • - greff -
  • 2014. augusztus 4.

Zene

Némiképp az elrendezettség különös látszatát kelti,

hogy kevéssel azután, hogy a 90-es évekbeli, feminista punklányok vezette riot grrrl mozgalom legfontosabb figurája, a még ma is az évekkel korábban félrediagnosztizált Lyme-kórjával küszködő Kathleen Hanna végre visszatért a koncertszínpadokra (a Titanicon is vetített The Punk Singer segítségével pedig felkapaszkodott egyúttal a mozivászonra is), az év legerősebb punklemezeit olyan zenekarok adják ki, ahol egyértelmű nőuralom van. A Perfect Pussy első lemeze után most a White Lung harmadik albuma is bizonyítja, hogy a műfajt margóra lehet ugyan szorítani, de végképp eltüntetni felettébb nehézkes vállalkozás volna. A WL-nek még saját Courtney Love-ja is van: Mish Way, akiből a nagy száj és a modorosságig hangsúlyozott markáns stílus mellől ugyanakkor nem hiányzik az önreflexió képessége és a sebezhetőség felvállalása sem, vagyis az eredetinél sokkal rokonszenvesebb kiadás. A médiának egyértelműen ő adja el a zenekart, a hallgatóknak viszont inkább a gitáros, Kenneth William, aki a sebes zúzást folyamatosan azonnal felismerhető, javarészt a post-hardcore formakincséből merítő gitárdíszítésekkel alakítja különlegessé. A gitárornamentikára pedig szükség is van, mert a Deep Fantasy finoman szólva sem a változatosságra épít. A White Lung tömény albuma a legelejétől a legvégéig gyors, zajos, hangos munka egy olyan zenekartól, amely a rövidségből, a redukáltságból és a monomániából farigcsálja ki a véráramban szörföző adrenalin hófehér hangszobrát.

Domino/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.