Lemez

Fehér izzás

White Lung: Deep Fantasy

  • - greff -
  • 2014. augusztus 4.

Zene

Némiképp az elrendezettség különös látszatát kelti,

hogy kevéssel azután, hogy a 90-es évekbeli, feminista punklányok vezette riot grrrl mozgalom legfontosabb figurája, a még ma is az évekkel korábban félrediagnosztizált Lyme-kórjával küszködő Kathleen Hanna végre visszatért a koncertszínpadokra (a Titanicon is vetített The Punk Singer segítségével pedig felkapaszkodott egyúttal a mozivászonra is), az év legerősebb punklemezeit olyan zenekarok adják ki, ahol egyértelmű nőuralom van. A Perfect Pussy első lemeze után most a White Lung harmadik albuma is bizonyítja, hogy a műfajt margóra lehet ugyan szorítani, de végképp eltüntetni felettébb nehézkes vállalkozás volna. A WL-nek még saját Courtney Love-ja is van: Mish Way, akiből a nagy száj és a modorosságig hangsúlyozott markáns stílus mellől ugyanakkor nem hiányzik az önreflexió képessége és a sebezhetőség felvállalása sem, vagyis az eredetinél sokkal rokonszenvesebb kiadás. A médiának egyértelműen ő adja el a zenekart, a hallgatóknak viszont inkább a gitáros, Kenneth William, aki a sebes zúzást folyamatosan azonnal felismerhető, javarészt a post-hardcore formakincséből merítő gitárdíszítésekkel alakítja különlegessé. A gitárornamentikára pedig szükség is van, mert a Deep Fantasy finoman szólva sem a változatosságra épít. A White Lung tömény albuma a legelejétől a legvégéig gyors, zajos, hangos munka egy olyan zenekartól, amely a rövidségből, a redukáltságból és a monomániából farigcsálja ki a véráramban szörföző adrenalin hófehér hangszobrát.

Domino/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.