Lemez

Feist: Pleasure

  • - minek -
  • 2017. június 4.

Zene

Leslie Feist kanadai gitáros-dalszerző-énekesnő, a Broken Social Scene zenészkollektíva tagja az ezredforduló idején még kedves barátja, Peaches show-műsoraiban végzett hasznos háttérmunkát, de hamarosan szólólemezeivel (Let It Die, 2004; Reminder, 2007) és remek dalaival immár milliók agyába költözött be. A 2011-es Metals után gyereke született, ezért hosszabb szünetet tartott, de friss albuma arra bizonyíték, hogy kreativitása a régi.

A korai PJ Harvey-t idéző címadó szám kemény bluesos, néha szinte punkos dühe egy megújult, megkeményedett előadót sejtet, pedig hangja és az izgalmasan kibontakozó gitárjáték is ismerős, ráadásul minden egyes dal új, az előzmények tekintetében némileg meglepő irányba tereli a figyelmet. Ez persze annak is köszönhető, hogy Feist igen ravaszul építi fel a számokat; finoman és elegánsan bont ki azok szövetéből addig rejtett, majd váratlanul előbukkanó hangokat, futamokat. Az egymás erejéből is táplálkozó dalok csalódásról, reményekről, kiábrándultságról, a kor­ral is kevéssé gyarapodó tudásról tudósítanak, egy nagyon is érett, remek előadó tolmácsolásában. És most sem egyedül dolgozik: a Century-ben Jarvis Cocker, a Pulp legendája kommentál a maga morózusan sármos hangján, de felbukkan a régi alkotótárs Mocky, a billentyűs Brian LeBarton, sőt még Colin Stetson szaxofonja is megszólal (The Wind), csak hogy hangsúlyosabbá tegyen egy harmonikus, mégis izgalmasan nyugtalanító hangot.

Universal 2017

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.