Lemez

Feist: Pleasure

  • - minek -
  • 2017. június 4.

Zene

Leslie Feist kanadai gitáros-dalszerző-énekesnő, a Broken Social Scene zenészkollektíva tagja az ezredforduló idején még kedves barátja, Peaches show-műsoraiban végzett hasznos háttérmunkát, de hamarosan szólólemezeivel (Let It Die, 2004; Reminder, 2007) és remek dalaival immár milliók agyába költözött be. A 2011-es Metals után gyereke született, ezért hosszabb szünetet tartott, de friss albuma arra bizonyíték, hogy kreativitása a régi.

A korai PJ Harvey-t idéző címadó szám kemény bluesos, néha szinte punkos dühe egy megújult, megkeményedett előadót sejtet, pedig hangja és az izgalmasan kibontakozó gitárjáték is ismerős, ráadásul minden egyes dal új, az előzmények tekintetében némileg meglepő irányba tereli a figyelmet. Ez persze annak is köszönhető, hogy Feist igen ravaszul építi fel a számokat; finoman és elegánsan bont ki azok szövetéből addig rejtett, majd váratlanul előbukkanó hangokat, futamokat. Az egymás erejéből is táplálkozó dalok csalódásról, reményekről, kiábrándultságról, a kor­ral is kevéssé gyarapodó tudásról tudósítanak, egy nagyon is érett, remek előadó tolmácsolásában. És most sem egyedül dolgozik: a Century-ben Jarvis Cocker, a Pulp legendája kommentál a maga morózusan sármos hangján, de felbukkan a régi alkotótárs Mocky, a billentyűs Brian LeBarton, sőt még Colin Stetson szaxofonja is megszólal (The Wind), csak hogy hangsúlyosabbá tegyen egy harmonikus, mégis izgalmasan nyugtalanító hangot.

Universal 2017

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre. 

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.