Lemez

Krystian Zimerman: Schubert zongoraszonáták

  • - csk -
  • 2017. november 19.

Zene

Bizonyos zongoraművészek utat találnak a magyar közönséghez, mások nem. Némelyikük rendszeresen megjelenik a budapesti koncerttermekben, másokról alig veszünk tudomást. A hatvanéves lengyel művész az utóbbiak közé tartozik. 1975-ben 19 évesen megnyerte a varsói Chopin-versenyt, Karajantól Bernsteinen át Boulezig minden nagy karmester kísérte – de a magyar zenehallgatók értékrendjéből mintha hiányozna az ő zenélése. Most itt az alkalom, hogy pótoljunk. Nagyszerű Schubert-lemezén két szonáta a legutolsók közül: az A-dúr (D 959) és a B-dúr (D 960). Két olyan felvétel, amely úgy nagy formátumú és kiforrott, hogy közben bizonyos mértékig még az újraértelmezés kalandjára is vállalkozik – pedig ez nem éppen kockázatmentes vállalkozás ilyen erőteljesen kanonizált művek esetében.

A kiforrottságot az előadások határozottsága, a technikai kivitelezés tökélye, az egyensúly és a személyes hang hitele jelzi. De mitől újszerű a két szonáta Zimerman ujjai alatt? Az A-dúrban például mindvégig olyan zongorahanggal kísérletezik, amely a szokottnál keményebb, olykor merészen éles. Ennek megfelelően a dallamok kontúrjai felerősödnek, az ellentétek kiéleződnek. A hatás tehát drámaibb, mint ahogy megszoktuk, s ez ebben az amúgy derűs atmoszférájú kompozícióban meglepő – de hiteles. Az a viharos indulatkitörés, amelyet az Andantino lassú tétel középrészében tapasztalunk, székhez szegez. És a kultikus B-dúr szonáta? Itt is merész vállalkozás tanúi lehetünk: Zimerman ugyanis úgy játssza a művet, mintha nem volna kultikus: mintha nem tapadna hozzá mindaz a misztikus képzet, amelyet a mű befogadástörténete kitermelt. A „zarándoki” karakterű nyitótétel, amelyet mindig végtelenül lassú tempóval szólaltatnak meg, most meglepően „menős”. Nagyon jót tesz a darabnak ez a friss rápillantás. Mintha először hallanánk, újragondolhatjuk az összefüggéseket.

Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.