Lemez

Krystian Zimerman: Schubert zongoraszonáták

  • - csk -
  • 2017. november 19.

Zene

Bizonyos zongoraművészek utat találnak a magyar közönséghez, mások nem. Némelyikük rendszeresen megjelenik a budapesti koncerttermekben, másokról alig veszünk tudomást. A hatvanéves lengyel művész az utóbbiak közé tartozik. 1975-ben 19 évesen megnyerte a varsói Chopin-versenyt, Karajantól Bernsteinen át Boulezig minden nagy karmester kísérte – de a magyar zenehallgatók értékrendjéből mintha hiányozna az ő zenélése. Most itt az alkalom, hogy pótoljunk. Nagyszerű Schubert-lemezén két szonáta a legutolsók közül: az A-dúr (D 959) és a B-dúr (D 960). Két olyan felvétel, amely úgy nagy formátumú és kiforrott, hogy közben bizonyos mértékig még az újraértelmezés kalandjára is vállalkozik – pedig ez nem éppen kockázatmentes vállalkozás ilyen erőteljesen kanonizált művek esetében.

A kiforrottságot az előadások határozottsága, a technikai kivitelezés tökélye, az egyensúly és a személyes hang hitele jelzi. De mitől újszerű a két szonáta Zimerman ujjai alatt? Az A-dúrban például mindvégig olyan zongorahanggal kísérletezik, amely a szokottnál keményebb, olykor merészen éles. Ennek megfelelően a dallamok kontúrjai felerősödnek, az ellentétek kiéleződnek. A hatás tehát drámaibb, mint ahogy megszoktuk, s ez ebben az amúgy derűs atmoszférájú kompozícióban meglepő – de hiteles. Az a viharos indulatkitörés, amelyet az Andantino lassú tétel középrészében tapasztalunk, székhez szegez. És a kultikus B-dúr szonáta? Itt is merész vállalkozás tanúi lehetünk: Zimerman ugyanis úgy játssza a művet, mintha nem volna kultikus: mintha nem tapadna hozzá mindaz a misztikus képzet, amelyet a mű befogadástörténete kitermelt. A „zarándoki” karakterű nyitótétel, amelyet mindig végtelenül lassú tempóval szólaltatnak meg, most meglepően „menős”. Nagyon jót tesz a darabnak ez a friss rápillantás. Mintha először hallanánk, újragondolhatjuk az összefüggéseket.

Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.