Lemez

Krystian Zimerman: Schubert zongoraszonáták

  • - csk -
  • 2017. november 19.

Zene

Bizonyos zongoraművészek utat találnak a magyar közönséghez, mások nem. Némelyikük rendszeresen megjelenik a budapesti koncerttermekben, másokról alig veszünk tudomást. A hatvanéves lengyel művész az utóbbiak közé tartozik. 1975-ben 19 évesen megnyerte a varsói Chopin-versenyt, Karajantól Bernsteinen át Boulezig minden nagy karmester kísérte – de a magyar zenehallgatók értékrendjéből mintha hiányozna az ő zenélése. Most itt az alkalom, hogy pótoljunk. Nagyszerű Schubert-lemezén két szonáta a legutolsók közül: az A-dúr (D 959) és a B-dúr (D 960). Két olyan felvétel, amely úgy nagy formátumú és kiforrott, hogy közben bizonyos mértékig még az újraértelmezés kalandjára is vállalkozik – pedig ez nem éppen kockázatmentes vállalkozás ilyen erőteljesen kanonizált művek esetében.

A kiforrottságot az előadások határozottsága, a technikai kivitelezés tökélye, az egyensúly és a személyes hang hitele jelzi. De mitől újszerű a két szonáta Zimerman ujjai alatt? Az A-dúrban például mindvégig olyan zongorahanggal kísérletezik, amely a szokottnál keményebb, olykor merészen éles. Ennek megfelelően a dallamok kontúrjai felerősödnek, az ellentétek kiéleződnek. A hatás tehát drámaibb, mint ahogy megszoktuk, s ez ebben az amúgy derűs atmoszférájú kompozícióban meglepő – de hiteles. Az a viharos indulatkitörés, amelyet az Andantino lassú tétel középrészében tapasztalunk, székhez szegez. És a kultikus B-dúr szonáta? Itt is merész vállalkozás tanúi lehetünk: Zimerman ugyanis úgy játssza a művet, mintha nem volna kultikus: mintha nem tapadna hozzá mindaz a misztikus képzet, amelyet a mű befogadástörténete kitermelt. A „zarándoki” karakterű nyitótétel, amelyet mindig végtelenül lassú tempóval szólaltatnak meg, most meglepően „menős”. Nagyon jót tesz a darabnak ez a friss rápillantás. Mintha először hallanánk, újragondolhatjuk az összefüggéseket.

Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.