mi a kotta?

Felix Weimarban

  • mi a kotta
  • 2015. február 23.

Zene

„Délelőttönként egy-egy órácskát zongoráznom kell neki, minden kiváló zeneszerzőtől valamit, lehetőleg időbeli sorrendben, s meg kell neki magyaráznom, hogy miben rejlik a fejlődésük. Ilyenkor ott ül a szoba sötét sarkában, miként Jupiter tonans, s vén szemei villámokat lövellnek. […] Azt már tud­játok, hogy naponta nála ebédelek. Olyankor is nagyon sok kérdést intéz hozzám, és asztalbontás után annyira élénk és közlékeny, hogy egy óránál tovább is kettesben marad velem, és szünet nélkül társalog. Mily csodálatos öröm, ha ő e pihenőóráiban egyszer rézmetszeteket mutogat és magyarázgat nekem, másszor az Hernanit elemzi, vagy Lamartine Elégiáit kritizálja, esetleg valami érdekesebb színházi estéről emlékezik meg vagy egy csinos leánykáról. […] Ismerve az illendőség szabályait tegnap megkérdeztettem, nem válok-e a terhére túlságosan gyakori látogatásaimmal. Akkor odafordult üzenetem átadójához: »Hiszen csak most kezdett el velem annak rendje-módja szerint beszélgetni, és ő a saját területén oly tisztán lát, hogy nekem sok tanulnivalóm van tőle.«” A családjához intézett egyik 1830-as levelében számolt be ekképp Felix Mendelssohn arról, miként is bánik vele a nagy Goethe: hogyan barátkozik egymással a 21 éves zeneszerző meg Weimar és az egész német kultúra nyolcvan felett járó büszkesége. Goethe baráti gesztusai éppúgy kivételesnek bizonyították a csodaifjút, mint ahogy erről árulkodnak majd az elkövetkező napok koncertjei is, meglepően gazdag áttekintést kínálva a rövid életű zseni életművéből.

Rögtön csütörtökön, a Müpa Régizene Fesztiváljának programján szerepel majd az a Máté-passió, amelyet Mendelssohn 1841-ben „korszerűsített” és mutatott be a lipcsei közönségnek – megalapozva a romantika Bach-kultuszát. A most korhű hangszereken megszólaló oratórium előadói Vashegyi György és muzsikustársai, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lesznek (Nemzeti Hangversenyterem, január 22., fél nyolc). Vasárnap azután e két együttes, társulva a Collegium Vocale Gent kompániájával, Mendelssohn hatalmas és oly személyes témát feldolgozó oratóriumát, a Paulust ígérik számunkra, nem kisebb zenei atyamester, mint Philippe Herreweghe irányítása alatt (Nemzeti Hangversenyterem, január 25., fél nyolc). Mendelssohn-művel nyitják majd programjukat a Lett Zenei Napokon fellépő Sinfonietta Riga vonósai is (BMC, január 22., fél nyolc), s a Szentivánéji álom tételei fognak sorjázni a Nemzeti Filharmonikusok esedékes hangversenyén, ahol ezután a fuvolás Michael Martin Kofler egy igazi különlegességgel, Ibert 1934-es Fuvolaversenyével kecsegtet (Nemzeti Hangversenyterem, január 28., fél nyolc).

„Túl sok szó esik a zenéről, és mégis milyen keveset mondanak róla” – hangzik a messze múltból Mendelssohn intése, így locsogás helyett jöjjön még két koncert ajánlónk végére. A Régizene Fesztivál pénteki eseménye Spányi Miklós és Concerto Armonicójának Bach-koncertje lesz: ezúttal Johann Sebastian és ötödik gyermeke, Carl Philipp Emanuel műveinek összepárosítását kínálva (Fesztivál Színház, január 23., fél nyolc). Szombaton pedig jön az Orosz Nemzeti Zenekar, hogy Mihail Pletnyov vezénylete alatt Glazunov–Csajkovszkij-programot játsszon, az oly népszerű hegedűverseny szólóját napjaink legkeresettebb hegedűsére, Baráti Kristófra bízva (Erkel Színház, január 24., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.