mi a kotta?

Felix Weimarban

  • mi a kotta
  • 2015. február 23.

Zene

„Délelőttönként egy-egy órácskát zongoráznom kell neki, minden kiváló zeneszerzőtől valamit, lehetőleg időbeli sorrendben, s meg kell neki magyaráznom, hogy miben rejlik a fejlődésük. Ilyenkor ott ül a szoba sötét sarkában, miként Jupiter tonans, s vén szemei villámokat lövellnek. […] Azt már tud­játok, hogy naponta nála ebédelek. Olyankor is nagyon sok kérdést intéz hozzám, és asztalbontás után annyira élénk és közlékeny, hogy egy óránál tovább is kettesben marad velem, és szünet nélkül társalog. Mily csodálatos öröm, ha ő e pihenőóráiban egyszer rézmetszeteket mutogat és magyarázgat nekem, másszor az Hernanit elemzi, vagy Lamartine Elégiáit kritizálja, esetleg valami érdekesebb színházi estéről emlékezik meg vagy egy csinos leánykáról. […] Ismerve az illendőség szabályait tegnap megkérdeztettem, nem válok-e a terhére túlságosan gyakori látogatásaimmal. Akkor odafordult üzenetem átadójához: »Hiszen csak most kezdett el velem annak rendje-módja szerint beszélgetni, és ő a saját területén oly tisztán lát, hogy nekem sok tanulnivalóm van tőle.«” A családjához intézett egyik 1830-as levelében számolt be ekképp Felix Mendelssohn arról, miként is bánik vele a nagy Goethe: hogyan barátkozik egymással a 21 éves zeneszerző meg Weimar és az egész német kultúra nyolcvan felett járó büszkesége. Goethe baráti gesztusai éppúgy kivételesnek bizonyították a csodaifjút, mint ahogy erről árulkodnak majd az elkövetkező napok koncertjei is, meglepően gazdag áttekintést kínálva a rövid életű zseni életművéből.

Rögtön csütörtökön, a Müpa Régizene Fesztiváljának programján szerepel majd az a Máté-passió, amelyet Mendelssohn 1841-ben „korszerűsített” és mutatott be a lipcsei közönségnek – megalapozva a romantika Bach-kultuszát. A most korhű hangszereken megszólaló oratórium előadói Vashegyi György és muzsikustársai, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lesznek (Nemzeti Hangversenyterem, január 22., fél nyolc). Vasárnap azután e két együttes, társulva a Collegium Vocale Gent kompániájával, Mendelssohn hatalmas és oly személyes témát feldolgozó oratóriumát, a Paulust ígérik számunkra, nem kisebb zenei atyamester, mint Philippe Herreweghe irányítása alatt (Nemzeti Hangversenyterem, január 25., fél nyolc). Mendelssohn-művel nyitják majd programjukat a Lett Zenei Napokon fellépő Sinfonietta Riga vonósai is (BMC, január 22., fél nyolc), s a Szentivánéji álom tételei fognak sorjázni a Nemzeti Filharmonikusok esedékes hangversenyén, ahol ezután a fuvolás Michael Martin Kofler egy igazi különlegességgel, Ibert 1934-es Fuvolaversenyével kecsegtet (Nemzeti Hangversenyterem, január 28., fél nyolc).

„Túl sok szó esik a zenéről, és mégis milyen keveset mondanak róla” – hangzik a messze múltból Mendelssohn intése, így locsogás helyett jöjjön még két koncert ajánlónk végére. A Régizene Fesztivál pénteki eseménye Spányi Miklós és Concerto Armonicójának Bach-koncertje lesz: ezúttal Johann Sebastian és ötödik gyermeke, Carl Philipp Emanuel műveinek összepárosítását kínálva (Fesztivál Színház, január 23., fél nyolc). Szombaton pedig jön az Orosz Nemzeti Zenekar, hogy Mihail Pletnyov vezénylete alatt Glazunov–Csajkovszkij-programot játsszon, az oly népszerű hegedűverseny szólóját napjaink legkeresettebb hegedűsére, Baráti Kristófra bízva (Erkel Színház, január 24., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.