Lemez

Erik Truffaz & Murcof: Being Human Being

  • - minek -
  • 2015. február 23.

Zene

A művésznevén Murcofként ismert Fernando Corona a nálunk kevéssé ismert mexikói elektronikus zenei szcénából érkezett, ám idővel megismertük sokféle forrásból (ebbe belefér az elektronikus tánczene, az ambienthagyomány, az induszt­riál/EBM-vonal és Ligeti György) építkező, nagy lélegzetű hangfestményeit. A főleg fúziós zenében utazó, svájci születésű francia Erik Truffaz trombitással való együttműködése sem új keletű: bár rendszertelenül, de évekig léptek fel Talvin Singhgel hármasban.

A mostani lemez csupán kettejük munkája, s a kompozíciókban finoman, de jelentőségteljesen egészíti ki egymást a sokszor ravaszul manipulált trombitajáték és Murcof kivételes hangulatot teremtő elektronikus arzenálja. A mexikói gondosan porciózva, akár egy számon belül is a stílusok és kifejezőeszközök egész garmadáját alkalmazza, ezzel mintegy tagolva is a nagyobb lélegzetű kompozíciókat. A Warhol című negyedórás etűdben a nyugtalanítóan monoton hangszőnyeg szinte horrorfilmzenés hatásokkal, indusztriál-dub lüktetéssel váltakozik, s mindezt remekül fűzi össze Truffaz invenciózus játéka. Az alkalmazott megoldások sokszor nem is érnek véget egy-egy kompozíció lezárultával, hanem átnyúlnak a következő darabba – így láncolja egymáshoz a szinte Squarepushert idéző, tört ütemű kattogás a Chaos és a repeti­tívebb And Nina című remek darabokat. Néha (mint a Human Beingben) direktebben is előkerül a nyugtalanító technoid lüktetés, hogy azután ez is feloldódjon a hol hűvösen elegáns, hol zaklatott trombitafutamokban.

Mundo/Deep Distribution, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.