Lemez

Erik Truffaz & Murcof: Being Human Being

  • - minek -
  • 2015. február 23.

Zene

A művésznevén Murcofként ismert Fernando Corona a nálunk kevéssé ismert mexikói elektronikus zenei szcénából érkezett, ám idővel megismertük sokféle forrásból (ebbe belefér az elektronikus tánczene, az ambienthagyomány, az induszt­riál/EBM-vonal és Ligeti György) építkező, nagy lélegzetű hangfestményeit. A főleg fúziós zenében utazó, svájci születésű francia Erik Truffaz trombitással való együttműködése sem új keletű: bár rendszertelenül, de évekig léptek fel Talvin Singhgel hármasban.

A mostani lemez csupán kettejük munkája, s a kompozíciókban finoman, de jelentőségteljesen egészíti ki egymást a sokszor ravaszul manipulált trombitajáték és Murcof kivételes hangulatot teremtő elektronikus arzenálja. A mexikói gondosan porciózva, akár egy számon belül is a stílusok és kifejezőeszközök egész garmadáját alkalmazza, ezzel mintegy tagolva is a nagyobb lélegzetű kompozíciókat. A Warhol című negyedórás etűdben a nyugtalanítóan monoton hangszőnyeg szinte horrorfilmzenés hatásokkal, indusztriál-dub lüktetéssel váltakozik, s mindezt remekül fűzi össze Truffaz invenciózus játéka. Az alkalmazott megoldások sokszor nem is érnek véget egy-egy kompozíció lezárultával, hanem átnyúlnak a következő darabba – így láncolja egymáshoz a szinte Squarepushert idéző, tört ütemű kattogás a Chaos és a repeti­tívebb And Nina című remek darabokat. Néha (mint a Human Beingben) direktebben is előkerül a nyugtalanító technoid lüktetés, hogy azután ez is feloldódjon a hol hűvösen elegáns, hol zaklatott trombitafutamokban.

Mundo/Deep Distribution, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.