Lemez

James Williamson: Re-Licked

  • - greff -
  • 2015. február 23.

Zene

Noha számos koncert- és demófelvétel őrizte nyomát, a Stoogesról szóló írások nemigen szokták volt megemlíteni, hogy a zenekar a feloszlása előtt voltaképp összerakta a 70-es években végül soha el nem készült negyedik albumának teljes anyagát. Talán azért is volt ez így, mert a megismert számok szembementek azzal a kanonizált képpel, amely a Stoogest a rocktörténet örök radikális bajkeverőiként mutatta be: a dalok jelentős része semmit nem tett meg azért, hogy valamelyik irányban kilógjon kicsit a tradicionális rockzene már akkor is jókorára duzzadt alaphalmazából. Így aztán most duplán is jó ötletnek tűnik, hogy ezek a régi számok (az eredeti tervekkel ellentétben) nem a zenekar, hanem James Williamson gitáros neve alatt, számos énekes hadra fogásával látnak végül hivatalosan is napvilágot. Duplán, mert így senki számára nem lehet illúzióromboló a bluesos, erősen stonesos felfogás, a két évvel ezelőtt a Ready To Die-on már eléggé kifáradtnak hangzó Iggy Pop helyett pedig csupa lelkes arc serénykedik a mikrofon előtt. Első körben az énekesnők emelkednek ki: Carolyn Wonderland igazán súlyossá alakítja az Open Up And Bleed éjszakai balladáját, amely egyébként is az anyag legerősebb tétele, Lisa Kekaula a Bellraysből pedig a régi Iggyt idéző zabolátlansággal esik neki az album legpunkosabb tételeként előmagasodó I Gotta Rightnak. De a többiek (Jello Biafrától Mark Laneganig) sem sokat hibáznak ezen a nem igazán fontos, de igazán jó rocklemezen.

Leopard Lady, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.