Femme universelle - Ulrike Rosenbach kiállítása (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2006. október 12.

Zene

Ulrike Rosenbach annak a hatvanas-hetvenes évek fordulóján indult generációnak a tagja, amely sok szempontból meghatározó szerepet játszott a század utolsó harmadának vizuális kultúrájában. E nemzedék egyszerre változtatta meg a kortárs német és az egyetemes művészetet; részt vett az akkori NSZK képzőművészetének felemelésében, egyenrangúsításában, másrészt a mediális művészet európai úttörőjévé vált, egyszersmind a nőművészet és a feminista eszmerendszer protagonistájává lett.

Ulrike Rosenbach annak a hatvanas-hetvenes évek fordulóján indult generációnak a tagja, amely sok szempontból meghatározó szerepet játszott a század utolsó harmadának vizuális kultúrájában. E nemzedék egyszerre változtatta meg a kortárs német és az egyetemes művészetet; részt vett az akkori NSZK képzőművészetének felemelésében, egyenrangúsításában, másrészt a mediális művészet európai úttörőjévé vált, egyszersmind a nőművészet és a feminista eszmerendszer protagonistájává lett.

Ha egyetlen mondatban kellene megfogalmaznom Ulrike Rosenbach nagyjából egy emberöltőt felölelő életművének lényegét, úgy azt mondanám, a 20. századi művészet meghatározó, alapvető szándékával, az általános alany, az általános Én meghatározó szerepének belátásával, következésképpen az Én univerzalizálásának akaratával szemben a művész a meghatározott, sajátnak és egyszerinek, történetinek látott és láttatott Ego - a mű gyémánttengelye - fixálásával és mitizálásával szerkesztette-szerkeszti munkáit.

Vagyis míg mestere, Joseph Beuys, s a nagy tanító többi kiváló tanítványa meg a német videoművészet megteremtésében oly nagy szerepet játszó kortársnői, így például Rebecca Horn, Friderike Pezold vagy a tavasszal Budapesten járt Katharina Sieverding egyebek mellett a teozófia és az antropozófia "modern-modernista", átpolitizált interpretációjával és mély átélésével az Ént az egyetemesbe kívánták és kívánják most is oldani, vagyis szétárasztani próbálják a személyeset az általánosban, addig Rosenbach éppen ellenkezőleg, a történeti Ént példaként és etalonnak állítva személyessé, individuálissá formálja az Egót az időben és gyakran földrajzi térben is sokfelől szerzett minta, teli vagy üres forma segítségével-tükröztetésével. Videoszobrai, installációi és performanszai az évtizedek során szinte változatlan, napjainkra majdhogynem archaikusnak látszó formában őrizték meg az első pillantásra egyszerűnek tűnő gesztusokra, mozdulatokra komponált "jelenetek" szerkezetét. Ezek általában a videó használatának kezdetén kialakult zártlánc-technikát alkalmazzák (circuit), mely mint valami metafizikus tükör, ugyanakkor önmagába hurokként visszacsatolódó, csatlakozó dinamikus-dialektikus hely és tér működik. Ennek segítségével és ezen keresztül pedig elindul, egyszersmind azonnal meg is rögzül az azonosítás-szembesítés-azonosság folyamata, amely szellemi-virtuális triptichon gyanánt az individuál-mitológia megteremtésének és ábrázolásának gyakran drámaiságot sem nélkülöző eszköze lett. Legismertebb és leghatásosabb munkáiban művészet- és köztörténeti "helyzetekbe" illeszkedik, vagy éppen konfrontálódik azokkal, máskor etnográfiai "kuriozitásokból" szálaz ki önmagára vonatkoztatható megfeleléseket, vagy éppen saját életének intimitásával utal gyakran lírai minimálakcionizmussal, lefojtott narrativitással nagy drámák esélyére. Rosenbach feminizmusa, úgy tetszik, kevésbé aktivista és kombattáns, mint a hetvenes-nyolcvanas évek amerikai nőművészeti mozgalmai, sokkal inkább pedagógiai érzületű. Mint a katalógusban közölt interjúból (Erdősi Anikó munkája) is kiderül - s most újra kimondhatjuk Beuys nevét -, művei fontos szellemi-szentimentális alapjának tekinti az ezoterikát, amelynek révén és hatására egy, az egyetemes nőiségre, a femme universelle-re, az anya-isten-anyaisten hármasságára vonatkozó szinkretista gondolathalmaz is kibontakozhat nyolcvanas évekbeli munkái nyomán.

Vagy az interpretátorok és az önértelmezés révén.

Ulrike Rosenbach kiállítása láttán ugyanis Boris Groys néhány évvel ezelőtt írt esszéje jut eszembe. Groys a médiaművészetet bemutató tárlatokkal, de főképpen a múzeumokkal kapcsolatban, arra célozva, mennyire más a meditációra, állhatatos meditációra szánt művek, például a festmények szemlélésének processzusa, azt mondja, hogy a múzeum "olyan helyszínné változott, ahol szüntelen összeütközés zajlik a néző és a művész tekintete között. Először is ezáltal különbözik a múzeumi médiainstalláció tere a tradicionális múzeumi tértől, ahol a néző tekintete háboríthatatlanul uralkodik, másodszor pedig a hagyományos médiafogyasztó helyzettől is különbözik, ahol - legalábbis elvben - a művész tekintete uralkodik, amely a néző tekintetét a médiaképhez köti. Így aztán végezetül ezt lehet mondani: minél inkább képes egy-egy médiainstalláció a kétféle tekintet harcát tematizálni és reflektálni rá, annál sikerültebbnek mondható, hiszen annál inkább megfelel a hely szellemének, ahol bemutatják."

A kérdés viszont az, mennyire maradhat együttműködő, résztvevő és konstruktív a néző a 22 monitorból összesen nagyjából 140 percnyi képfolyamot öntő-sugárzó szemmel szemben.

Millenáris, Pixel Galéria, november 12-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.