Femme universelle - Ulrike Rosenbach kiállítása (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2006. október 12.

Zene

Ulrike Rosenbach annak a hatvanas-hetvenes évek fordulóján indult generációnak a tagja, amely sok szempontból meghatározó szerepet játszott a század utolsó harmadának vizuális kultúrájában. E nemzedék egyszerre változtatta meg a kortárs német és az egyetemes művészetet; részt vett az akkori NSZK képzőművészetének felemelésében, egyenrangúsításában, másrészt a mediális művészet európai úttörőjévé vált, egyszersmind a nőművészet és a feminista eszmerendszer protagonistájává lett.

Ulrike Rosenbach annak a hatvanas-hetvenes évek fordulóján indult generációnak a tagja, amely sok szempontból meghatározó szerepet játszott a század utolsó harmadának vizuális kultúrájában. E nemzedék egyszerre változtatta meg a kortárs német és az egyetemes művészetet; részt vett az akkori NSZK képzőművészetének felemelésében, egyenrangúsításában, másrészt a mediális művészet európai úttörőjévé vált, egyszersmind a nőművészet és a feminista eszmerendszer protagonistájává lett.

Ha egyetlen mondatban kellene megfogalmaznom Ulrike Rosenbach nagyjából egy emberöltőt felölelő életművének lényegét, úgy azt mondanám, a 20. századi művészet meghatározó, alapvető szándékával, az általános alany, az általános Én meghatározó szerepének belátásával, következésképpen az Én univerzalizálásának akaratával szemben a művész a meghatározott, sajátnak és egyszerinek, történetinek látott és láttatott Ego - a mű gyémánttengelye - fixálásával és mitizálásával szerkesztette-szerkeszti munkáit.

Vagyis míg mestere, Joseph Beuys, s a nagy tanító többi kiváló tanítványa meg a német videoművészet megteremtésében oly nagy szerepet játszó kortársnői, így például Rebecca Horn, Friderike Pezold vagy a tavasszal Budapesten járt Katharina Sieverding egyebek mellett a teozófia és az antropozófia "modern-modernista", átpolitizált interpretációjával és mély átélésével az Ént az egyetemesbe kívánták és kívánják most is oldani, vagyis szétárasztani próbálják a személyeset az általánosban, addig Rosenbach éppen ellenkezőleg, a történeti Ént példaként és etalonnak állítva személyessé, individuálissá formálja az Egót az időben és gyakran földrajzi térben is sokfelől szerzett minta, teli vagy üres forma segítségével-tükröztetésével. Videoszobrai, installációi és performanszai az évtizedek során szinte változatlan, napjainkra majdhogynem archaikusnak látszó formában őrizték meg az első pillantásra egyszerűnek tűnő gesztusokra, mozdulatokra komponált "jelenetek" szerkezetét. Ezek általában a videó használatának kezdetén kialakult zártlánc-technikát alkalmazzák (circuit), mely mint valami metafizikus tükör, ugyanakkor önmagába hurokként visszacsatolódó, csatlakozó dinamikus-dialektikus hely és tér működik. Ennek segítségével és ezen keresztül pedig elindul, egyszersmind azonnal meg is rögzül az azonosítás-szembesítés-azonosság folyamata, amely szellemi-virtuális triptichon gyanánt az individuál-mitológia megteremtésének és ábrázolásának gyakran drámaiságot sem nélkülöző eszköze lett. Legismertebb és leghatásosabb munkáiban művészet- és köztörténeti "helyzetekbe" illeszkedik, vagy éppen konfrontálódik azokkal, máskor etnográfiai "kuriozitásokból" szálaz ki önmagára vonatkoztatható megfeleléseket, vagy éppen saját életének intimitásával utal gyakran lírai minimálakcionizmussal, lefojtott narrativitással nagy drámák esélyére. Rosenbach feminizmusa, úgy tetszik, kevésbé aktivista és kombattáns, mint a hetvenes-nyolcvanas évek amerikai nőművészeti mozgalmai, sokkal inkább pedagógiai érzületű. Mint a katalógusban közölt interjúból (Erdősi Anikó munkája) is kiderül - s most újra kimondhatjuk Beuys nevét -, művei fontos szellemi-szentimentális alapjának tekinti az ezoterikát, amelynek révén és hatására egy, az egyetemes nőiségre, a femme universelle-re, az anya-isten-anyaisten hármasságára vonatkozó szinkretista gondolathalmaz is kibontakozhat nyolcvanas évekbeli munkái nyomán.

Vagy az interpretátorok és az önértelmezés révén.

Ulrike Rosenbach kiállítása láttán ugyanis Boris Groys néhány évvel ezelőtt írt esszéje jut eszembe. Groys a médiaművészetet bemutató tárlatokkal, de főképpen a múzeumokkal kapcsolatban, arra célozva, mennyire más a meditációra, állhatatos meditációra szánt művek, például a festmények szemlélésének processzusa, azt mondja, hogy a múzeum "olyan helyszínné változott, ahol szüntelen összeütközés zajlik a néző és a művész tekintete között. Először is ezáltal különbözik a múzeumi médiainstalláció tere a tradicionális múzeumi tértől, ahol a néző tekintete háboríthatatlanul uralkodik, másodszor pedig a hagyományos médiafogyasztó helyzettől is különbözik, ahol - legalábbis elvben - a művész tekintete uralkodik, amely a néző tekintetét a médiaképhez köti. Így aztán végezetül ezt lehet mondani: minél inkább képes egy-egy médiainstalláció a kétféle tekintet harcát tematizálni és reflektálni rá, annál sikerültebbnek mondható, hiszen annál inkább megfelel a hely szellemének, ahol bemutatják."

A kérdés viszont az, mennyire maradhat együttműködő, résztvevő és konstruktív a néző a 22 monitorból összesen nagyjából 140 percnyi képfolyamot öntő-sugárzó szemmel szemben.

Millenáris, Pixel Galéria, november 12-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.