Second hand világ - Korcsula - Pintér Béla Társulata (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. október 12.

Zene

Hurrá, nyaralunk! - legalábbis Pintér Béla Társulatának előadásában; méghozzá Horvátországban, egyenesen Korcsulán, de tán nem tévedek, ha azt gondolom, a magyar nyelv asszociációs rugalmassága teremtette Pintérék színpadára éppen ezt a szigetet.

Hurrá, nyaralunk! - legalábbis Pintér Béla Társulatának előadásában; méghozzá Horvátországban, egyenesen Korcsulán, de tán nem tévedek, ha azt gondolom, a magyar nyelv asszociációs rugalmassága teremtette Pintérék színpadára éppen ezt a szigetet.

Ahol amúgy nemzetközivé lett a világ - legalább négy nyelven beszélnek, és mindegyiken ugyanazt mondják. És nemcsak a szöveg, hanem az emberek - a nyaralók - is hasonlítanak egymásra: hasonló - párkapcsolati, egzisztenciális - problémák nyomasztják őket, amelyekről száraz panelmondatokban vagy szaftos recitatívókban tudósítanak. De még a jelmezek is: hol van már a boldog idő, amikor egy bikiniről nemcsak a nacionálét, de még az osztályt, vagyoni helyzetet, egy egész élettörténetet el tudtunk mondani!

Elmegy nyaralni egy - átlagos? - magyar házaspár; a férfi rákos és meleg, de az csak később derül ki, hogy halálos betegsége mellett bevallani nem mert homoszexualitása is fokozza bamba söralkoholizmusát. Az asszony épp annyira primitív, amennyire ahhoz kell, hogy a fentieken felül még debil kisfiát is elviselje. A férfi főnöke - szintén rejtőzködő meleg - ugyancsak ott nyaral; falból a titkárnőt is elvitte, ebből támad némi balhé. Van még több pár: magyar lány és német férj készül válni éppen; előbbi a férj heves, kéthavonta támadó szexuális meglöttyenéseitől menekül, egyenesen a vajdasági magyar férfi mellé, aki viszont a napi négy svédtornára kalibrált horvát (szerb?) feleségétől menekülne. És ezek még csak a figurák...

A cselekmény leginkább a kapcsolatrendszerből adódó konfliktusok kibontása, némi krimivel, kábítószerrel, csempészettel, titkos küldetéssel fűszerezve. Kell bele halál is - kódolva van. Ki-ki nem föltétlenül azt kapja sorsként vagy végzetként, amit megérdemel, hanem amit a dramaturgia diktál.

Pintér Béla harmonikus előadásba rakta öszsze legújabb közhelypanoptikumát; tévedés ne essék: nem művésziesített avagy színháziasított elemek nőnek itt össze, hanem igaziak. Nincsenek sem elemelve, sem átfestve, sem zanzázva - legföljebb elbillentve kissé, mint a díszlet tán leghangsúlyosabb eleme, a fölemelt sátor. Darvas Ferenc zenéje nagymértékben segíti a produkciót és a színészeket azzal, hogy ezekre a panelekre színházi figyelmet irányít: közönségként viselkedünk, és nézzük-hallgatjuk azokat, akiknek valamelyike, bármelyike lehetnénk mi, vagy valamelyik ismerősünk. Bárki, a second hand világból.

Merthogy erről van szó: a second handről. Szép és tágas gyűjtőnév ez: a szép emlékű (?) balatoni lángossütőben rabszolgázó fiatal lány házasságba torkolló románca a frissen nagynémetté lett drezdai fiúval éppúgy belefér, mint a globalizálódó Európa újmódi, Horvátországba telepített Siófokjai, a valahai üvegpörgetés helyére lépett karaoke-parti, a nyaralásos, napsütötte partnercserék, kimondások, elhatározások. A "second hand" (már ha nem finom használtruha-butikokra, hanem életekre, vágyakra, érzelmekre gondolunk) nem tragikus, legföljebb szánalmas.

És szórakoztató. Pintér jól válogatott, hatásosan kombinált - és a színészek sokoldalúságának, szikár szellemességének köszönhetően mokány kis revüt tálal elénk. Első osztályút. Amelynek az is része, hogy a fürdőruha nem mindegyik lányon mutat egyformán, sőt: a férfiak sem egyformák a fürdőgatyájukban; van, akinek tanga dukál, ami mellesleg színházi poén, az előadás egy viszonylag kései pontján kiderülvén... A jelmezt Benedek Mari tervezte.

A színészek zeneileg is ügyesek - már amelyik nem épp profi. A lányok a dobszerelésnél váltják egymást, és nemcsak a váltások vannak rendben, hanem a dobolások is.

Színészetben pedig az élet-, pontosabban secondhand-ismeret dominál: Baranyi Szilvia nagy étvágyú panziósnőjével nem szívesen keverednék "kifizeti-e a kávét?" típusú konfliktusba, nem innék, csak fizetnék. Szalontay Tünde szájából a "néma gyereknek..." valóságos nemzetkarakterológiai átokként hangzik, keskenyvágányú asszonya dermesztően igazi. Akárcsak Enyedi Éva titkárnőkliséje, szőke parókával megbolondítva.

A férfiak közül a leghálásabb szerep az író-rendezőé: Pintér Béla a debil és halálra ítélt Mackót játssza; hogy hogyan képes végig pontos derékszögben tartani a hátát, föl nem foghatom. Ez a tartás a legbeszédesebb belőle. A rákos-meleg-alkoholistát rezzenéstelen "depiben" tartó Deák Tamás és a főnök-Gézát játszó Thuróczy Szabolcs lírai jelenetébe a közönség önhibáján és önhibájukon kívül belenevetett. Jó a többi férfi is: Kéménczy Antal, Quitt László; Bencze Sándor Günthere pedig a szó szoros értelmében felette áll az alantas kavarodásnak.

Amelyből egyedül a válófélben lévő feleségét, Gabit játszó Szamosi Zsófia - ebben az előadásban a csapat legjobbja, igaz, lehet all-round: táncolhat, zenélhet, énekelhet, verselhet - lát kiutat, méghozzá fél szemmel, mert a másik le van ragasztva (noha szem van festve arra is): légies, emelkedett líraisággal vágyik a "lucskos nemiség nélküli szerelem" mennyországába, Mátészalkára.

Szkéné, október 5.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.