Film - A költő női - John Maybury: A szerelem határai

  • - köves -
  • 2008. november 6.

Zene

Újat aligha mondunk azzal, hogy a híres emberek alsógatyában történő ábrázolása jóval vonzóbb szombat esti program, mint munkásságuk bármily beható elemzése. Rossz költő, jó költő - a mozgókép számára mélységesen közömbös kategóriák ezek: a filmgyári büfében Szabolcska Mihály és Ady Endre egyenlő eséllyel indul az örökkévalóság meghódítására. - köves -

Újat aligha mondunk azzal, hogy a híres emberek alsógatyában történő ábrázolása jóval vonzóbb szombat esti program, mint munkásságuk bármily beható elemzése. Rossz költő, jó költő - a mozgókép számára mélységesen közömbös kategóriák ezek: a filmgyári büfében Szabolcska Mihály és Ady Endre egyenlő eséllyel indul az örökkévalóság meghódítására. Széles vásznon a balhés fajta a nyerő, s habár Bandit e tekintetben sem kell a hazai válogatón félteni, azért nemzetközi összehasonlításban komoly vetélytársakkal kell számolnia. A hármas pályán például már rá is futott Dylan Thomas, a walesiek költőfejedelme, egy igazi világirodalmi nagyvad, aki az önpusztítás és az odaadó önszeretet számaiban is igen sokra vitte, miként ezt kortársai is feljegyezték. Bejegyzett munkásságáról nincs, nem is igen lehet új közlendője e meglehetősen friss mozidarabnak, annál több mondanivalója van viszont a költő privát jellemtelenségeiről, melyek egy szerelmi sokkezes viszonyrendszerében kerülnek különösebb megrázkódtatás nélkül leleplezésre. Ami viszont valóban rázkódik, az a második világháborús London, melyre ismét nagy igény mutatkozik filmes körökben, különösen azóta, hogy bizonyítást nyert: Keira Knightley kissé sápkóros mosolya óvóhelyi megvilágításban érvényesül a legjobban. Ennek a mosolynak a fokozatos lehervadásával foglalkozik John Maybury filmrendező; a zseni férj/bohém feleség/szerető státuszú múzsa hármasából elsősorban az utóbbit biztosítja szívből jövő együttérzéséről. Miután a költőzseni teljesítette (forgatókönyvben rögzített) kötelességeit, és demonstrálta, hogy egyike az együttélésre alkalmatlan rettenetes gyerekeknek, a továbbiakban a pult melletti partvonalon jelöli ki helyét a dramaturgia. Talán majd legközelebb nem írják ki ilyen hamar a saját sztorijából, de most kellett a hely Knightleynak, aki a mindig kéznél lévő múzsát, az önfeladó zsenikultusszal csak sokára szakító szeretőt alakítja - tegyük hozzá, színészhez méltó színvonalon. Ha papíron nem is, de mégiscsak az ő filmje ez, melyben, ha okos nem is, de szép azért lehet, sőt énekelhet is, és még a többieket is engedheti játszani. Persze azért ő kapja a legjobb szövegeket, így ő az, aki végre a szemébe mondhatja a művésznek, micsoda egy fellengzős fasz is tetszik lenni valójában.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.