Film - A költő női - John Maybury: A szerelem határai

  • - köves -
  • 2008. november 6.

Zene

Újat aligha mondunk azzal, hogy a híres emberek alsógatyában történő ábrázolása jóval vonzóbb szombat esti program, mint munkásságuk bármily beható elemzése. Rossz költő, jó költő - a mozgókép számára mélységesen közömbös kategóriák ezek: a filmgyári büfében Szabolcska Mihály és Ady Endre egyenlő eséllyel indul az örökkévalóság meghódítására. - köves -

Újat aligha mondunk azzal, hogy a híres emberek alsógatyában történő ábrázolása jóval vonzóbb szombat esti program, mint munkásságuk bármily beható elemzése. Rossz költő, jó költő - a mozgókép számára mélységesen közömbös kategóriák ezek: a filmgyári büfében Szabolcska Mihály és Ady Endre egyenlő eséllyel indul az örökkévalóság meghódítására. Széles vásznon a balhés fajta a nyerő, s habár Bandit e tekintetben sem kell a hazai válogatón félteni, azért nemzetközi összehasonlításban komoly vetélytársakkal kell számolnia. A hármas pályán például már rá is futott Dylan Thomas, a walesiek költőfejedelme, egy igazi világirodalmi nagyvad, aki az önpusztítás és az odaadó önszeretet számaiban is igen sokra vitte, miként ezt kortársai is feljegyezték. Bejegyzett munkásságáról nincs, nem is igen lehet új közlendője e meglehetősen friss mozidarabnak, annál több mondanivalója van viszont a költő privát jellemtelenségeiről, melyek egy szerelmi sokkezes viszonyrendszerében kerülnek különösebb megrázkódtatás nélkül leleplezésre. Ami viszont valóban rázkódik, az a második világháborús London, melyre ismét nagy igény mutatkozik filmes körökben, különösen azóta, hogy bizonyítást nyert: Keira Knightley kissé sápkóros mosolya óvóhelyi megvilágításban érvényesül a legjobban. Ennek a mosolynak a fokozatos lehervadásával foglalkozik John Maybury filmrendező; a zseni férj/bohém feleség/szerető státuszú múzsa hármasából elsősorban az utóbbit biztosítja szívből jövő együttérzéséről. Miután a költőzseni teljesítette (forgatókönyvben rögzített) kötelességeit, és demonstrálta, hogy egyike az együttélésre alkalmatlan rettenetes gyerekeknek, a továbbiakban a pult melletti partvonalon jelöli ki helyét a dramaturgia. Talán majd legközelebb nem írják ki ilyen hamar a saját sztorijából, de most kellett a hely Knightleynak, aki a mindig kéznél lévő múzsát, az önfeladó zsenikultusszal csak sokára szakító szeretőt alakítja - tegyük hozzá, színészhez méltó színvonalon. Ha papíron nem is, de mégiscsak az ő filmje ez, melyben, ha okos nem is, de szép azért lehet, sőt énekelhet is, és még a többieket is engedheti játszani. Persze azért ő kapja a legjobb szövegeket, így ő az, aki végre a szemébe mondhatja a művésznek, micsoda egy fellengzős fasz is tetszik lenni valójában.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.