Film - A költő női - John Maybury: A szerelem határai

  • - köves -
  • 2008. november 6.

Zene

Újat aligha mondunk azzal, hogy a híres emberek alsógatyában történő ábrázolása jóval vonzóbb szombat esti program, mint munkásságuk bármily beható elemzése. Rossz költő, jó költő - a mozgókép számára mélységesen közömbös kategóriák ezek: a filmgyári büfében Szabolcska Mihály és Ady Endre egyenlő eséllyel indul az örökkévalóság meghódítására. - köves -

Újat aligha mondunk azzal, hogy a híres emberek alsógatyában történő ábrázolása jóval vonzóbb szombat esti program, mint munkásságuk bármily beható elemzése. Rossz költő, jó költő - a mozgókép számára mélységesen közömbös kategóriák ezek: a filmgyári büfében Szabolcska Mihály és Ady Endre egyenlő eséllyel indul az örökkévalóság meghódítására. Széles vásznon a balhés fajta a nyerő, s habár Bandit e tekintetben sem kell a hazai válogatón félteni, azért nemzetközi összehasonlításban komoly vetélytársakkal kell számolnia. A hármas pályán például már rá is futott Dylan Thomas, a walesiek költőfejedelme, egy igazi világirodalmi nagyvad, aki az önpusztítás és az odaadó önszeretet számaiban is igen sokra vitte, miként ezt kortársai is feljegyezték. Bejegyzett munkásságáról nincs, nem is igen lehet új közlendője e meglehetősen friss mozidarabnak, annál több mondanivalója van viszont a költő privát jellemtelenségeiről, melyek egy szerelmi sokkezes viszonyrendszerében kerülnek különösebb megrázkódtatás nélkül leleplezésre. Ami viszont valóban rázkódik, az a második világháborús London, melyre ismét nagy igény mutatkozik filmes körökben, különösen azóta, hogy bizonyítást nyert: Keira Knightley kissé sápkóros mosolya óvóhelyi megvilágításban érvényesül a legjobban. Ennek a mosolynak a fokozatos lehervadásával foglalkozik John Maybury filmrendező; a zseni férj/bohém feleség/szerető státuszú múzsa hármasából elsősorban az utóbbit biztosítja szívből jövő együttérzéséről. Miután a költőzseni teljesítette (forgatókönyvben rögzített) kötelességeit, és demonstrálta, hogy egyike az együttélésre alkalmatlan rettenetes gyerekeknek, a továbbiakban a pult melletti partvonalon jelöli ki helyét a dramaturgia. Talán majd legközelebb nem írják ki ilyen hamar a saját sztorijából, de most kellett a hely Knightleynak, aki a mindig kéznél lévő múzsát, az önfeladó zsenikultusszal csak sokára szakító szeretőt alakítja - tegyük hozzá, színészhez méltó színvonalon. Ha papíron nem is, de mégiscsak az ő filmje ez, melyben, ha okos nem is, de szép azért lehet, sőt énekelhet is, és még a többieket is engedheti játszani. Persze azért ő kapja a legjobb szövegeket, így ő az, aki végre a szemébe mondhatja a művésznek, micsoda egy fellengzős fasz is tetszik lenni valójában.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.