Kiállítás - Vörös posztó - Hogyan tovább, Oroszország? - kortárs orosz művészet

Zene

Nem érdektelen előzmény, hogy csak a harmadik nekifutásra sikerült összeállítani a debreceni MODEM mostani kiállítását. Az első változat szerint a moszkvai Tretyakov Képtár kortárs részlegének vezetője, Andrej Jerofejev készítette el a reprezentatív "szoc-art" listát, de őt júniusban kirúgták az állásából, a Tretyakov pedig visszakozott. Másodszor a debreceni Modern és Kortárs Művészeti Központ a moszkvai Műgyűjtők Társaságánál próbálkozott, de az orosz-grúz háború miatt a társaság felmondta a szerződést, mondván, hogy a politikai helyzet nem kedvez az Oroszországot kedvezőtlen színben feltüntető művek bemutatásának. Dékei Kriszta

Nem érdektelen előzmény, hogy csak a harmadik nekifutásra sikerült összeállítani a debreceni MODEM mostani kiállítását. Az első változat szerint a moszkvai Tretyakov Képtár kortárs részlegének vezetője, Andrej Jerofejev készítette el a reprezentatív "szoc-art" listát, de őt júniusban kirúgták az állásából, a Tretyakov pedig visszakozott. Másodszor a debreceni Modern és Kortárs Művészeti Központ a moszkvai Műgyűjtők Társaságánál próbálkozott, de az orosz-grúz háború miatt a társaság felmondta a szerződést, mondván, hogy a politikai helyzet nem kedvez az Oroszországot kedvezőtlen színben feltüntető művek bemutatásának. Mivel a moszkvai Art4.ru Kortárs Művészeti Múzeum (Igor Markin volt rádióműszerész műgyűjteménye) és a pARTner Project Gallery anyaga éppen Szlovákiában szerepelt, ez a válogatás jutott el hozzánk.

Oroszországban máig él a cenzúra: a tavalyi, szintén Jerofejev által rendezett és egy-egy kiállításról felsőbb utasításra visszavont alkotásokat bemutató Tiltott művek 2006 című tárlat eredménye az volt, hogy a kurátor és a kiállításnak helyet adó múzeum igazgatója ellen vallás- és oroszellenesség címén vádat emeltek. A Blue Noses Rendőrcsók című fotóját pedig az orosz kulturális miniszter személyesen vonatta vissza egy párizsi kiállításról - a kétszemélyes művészcsoport ugyancsak a MODEM-ben megrendezett kiállításán viszont látható. S hogy nem csak a posztszovjet államban probléma egy-egy orosz mű vagy akció értékelése, azt jól mutatja Oleg Kulik esete: már 1996-ban letartóztatták Berlinben, amiért egy kutyafuttatóban meztelenül, négykézláb sétált, és nemrégiben egy installációját a párizsi rendőrség pornográfia gyanúja miatt kivetette a Nemzetközi Kortárs Művészeti Vásár anyagából.

A debreceni kiállításról semmiképpen sem állítható, bár nem is elvárható, hogy a bemutatott majd hetven alkotó életműve teljes mértékben lefedi az 1945 utáni orosz művészetet. Az sem, hogy nagyon provokatív volna, bár ha a látogató tud valamelyest oroszul, némi izgatásba is belefuthat, s elolvashatja - a karrierjét az első kiállításán a sarokban részegen fekve kezdő, ma a műgyűjtők kedvencének tartott - Ter-Oganjan semmitmondó festményeit felértékelő szövegeit (például: Ez a mű arra késztet, hogy 14 éven aluli személyek szexuális aktusra, szodómiára és leszbikus kapcsolatra lépjenek az alkotóval). A kiállítás egyértelmű középpontjában a kommunizmus vörös színével játszadozó, a "dicső" múlt elemeit gátlástalanul felhasználó, egyúttal a fogyasztói társadalomra is reflektáló művek állnak. Látható az óriási vörös Lenin-kitűző előtt meglepetten a fejéhez kapó Miki egér (Koszolapov), egy vörös selyemre varrt Lenin-büszt kétfejű Donald kacsa társaságában (Bugajev), falucska templomtoronnyal, a háttérben vörös folyóval és éggel (Bulatov), a meztelen Kulik, kezében vörös zászlóval, lábát meghágó kutyákkal, valamint híradófelvételekről ismerős partizáncsoport vörös-narancs, félig konstruktív háttér előtt (Sutov). A Magyarországon tütüt viselő bányászairól, temetői divatfotóiról is ismert Szavadov kétrészes, Kollektív vörös című, többek közt vörös zászlókat szorongató, agg kommunistákat felvonultató fotósorozata mellett egy kisplasztikán Lenin néz farkasszemet egy jellegzetes giacomettis figurával (Szokov), de szerepel a warholi litográfiákra emlékeztető vörös Mona Lisa huszonöt példányban (Puzenkov), s maga Warhol is, trópusi állatokkal körülvéve (Vinogradov).

A kiállításon bemutatott művek többsége az utóbbi húsz évben keletkezett, de szerepelnek művek a nagy öregektől is (a "kornissos" Jankilevszkijtől, a "morandis" Vejszbergtől, illetve Szvesnyikovtól egy szovjet koncentrációs táborról készített grafikai sorozat), s jelen van a hetvenes évek fotókonceptje is (Infante-Arana, Csezsin). Az összkép igen vegyes, de kellemes meglepetés a fiatal Mamonov lírai sztereokép-sorozata, vagy azok a hátsó folyosón elbújtatott videomunkák, melyeken egy teniszező hölgy bugyija vagy egy obszcén mozdulatot gyakorló kopasz férfi (Bulnyigin), továbbá a PG Stúdió művészettörténeti referenciákkal terhelt "video-szara" látható.

Az anyagban több nemzetközi sztár munkája is helyet kapott. A némaszínészként induló, önnön identitását megsokszorozó Mamyshev-Monroe itt nem az elmaszkírozás eszközével él (alakított már fáraót, pápát, Uszáma bin Ládint, Hitlert), hanem egy végtelen bárgyú szovjet film női főszereplőjének arcára vetíti kövérkés vonásait. Míg ez a manipulált film élvezhető, addig Komar és Melamid szerepeltetése kétséges: az 1972-es utcai akciójuk után ("Baszd meg az anyád" feliratú vörös zászló köztéri bemutatása) Nyugatra kényszerített, majd rögvest keresetté váló párostól egy horogkeresztmintás "képidézet-gyűjtemény" látható, amely erősen reflektál az általunk kevéssé ismert orosz művészeti életre.

A MODEM-ben bemutatott legfontosabb mű Ilja Kabakov Közös konyha című installációja (amely szerencsére Debrecenbe került, pedig ki akarták állítani a mostanában zajló és a milliárdos Abramovics által finanszírozott négy [!] moszkvai Kabakov-kiállítás egyikén is). Kabakov konceptuális művész, idegen tőle a harsány kritika, a peresztrojkát is túlélő kommunista ideológia szimbólumainak használata, munkái nem a zsigeri érzelmekre, hanem a gondolkodásra hatnak - igaz, hogy hírnevét nem 1989 után, a "vad orosz művészet" (szoc-art) műpiaci felfutásának idején, hanem korábban szerezte. Annak idején nálunk is voltak társbérletek, de ezekhez képest is szinte elképzelhetetlenek azok a viszonyok, amelyek közepette egy moszkvai kommunális lakás leválasztott lyukaiban 10-12 család is szorongott. A tárlókban bemutatott 1963 körüli dokumentumok a közös helyiségekkel (konyha, fürdőszoba, vécé) kapcsolatos személyes feszültségekről, indulatokról árulkodnak - faliújságra írt, néhol rajzos üzenetek a főzési és takarítási rendről, a lopásokról, verekedésekről. A hulladékok (törött sámli), a hasznavehetetlen tárgytöredékek és a szemétté vált emlékmorzsák azt dokumentálják, hogy a szovjet életben a személyes tárgyi világ sem lehetett több, mint hulladék; a papírszimbólumok, rajzmaradékok az emlékezés tanújelei, általuk lehetséges egyfajta időutazás és rekonstruálható a múlt. A Kabakov által felkínált narratíva sokkal többet árul el Oroszországról, mint a forradalmi ikonokon és tárgyakon szórakozó, rugózó szoc-art mozgalom, amely a politikai vezetők szemében természetesen vörös posztó maradt, és művészeti legitimitásuk is nagyrészt ebből táplálkozik. Ezeknek a műveknek egyetlen, bár igen tanulságos üzenetük van: a Birodalom élt, él és élni fog.

MODEM, Debrecen, Baltazár Dezső tér 1. Nyitva december 15-ig, hétfő kivételével 10-18, csütörtökön 12-20 között.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?