verzió+ - Anna Politkovszkaja, hét év a frontvonalban

  • Iványi Zsófia
  • 2008. november 6.

Zene

Keleten a helyzet változatlan: Oroszországban az emberi jogok sárba tiprásának hagyományait gondosan ápolják; rosszkor és rossz helyen lévő civilek, túl aktív aktivisták és szabadszájú újságírók esnek rendre áldozatául. Az atrocitások, fenyegetések és merényletek ellenére akadnak, akik mernek élni a szólásszabadság - igen szabadon értelmezett - jogával, megkeserítve ezzel a kormányzat életét, és kockára téve a sajátjukat.
Keleten a helyzet változatlan: Oroszországban az emberi jogok sárba tiprásának hagyományait gondosan ápolják; rosszkor és rossz helyen lévõ civilek, túl aktív aktivisták és szabadszájú újságírók esnek rendre áldozatául. Az atrocitások, fenyegetések és merényletek ellenére akadnak, akik mernek élni a szólásszabadság - igen szabadon értelmezett - jogával, megkeserítve ezzel a kormányzat életét, és kockára téve a sajátjukat. Ezen bátor emberek közé tartozott Anna Politkovszkaja is: egészen kivégzésszerû meggyilkolásáig küzdött, hogy hazájában az olyan kifejezések, mint a "szabadság", a "jogszerûség" és a "demokrácia" többet jelentsenek nagyhatalmi csúcstalálkozókon pufogtatott frázisoknál. A két éve lakása elõtt lelõtt újságíró gyilkosát azóta sem fogták el, és - a nemzetközi nyomás ellenére - a feltételezhetõ megrendelõk ügyében sem indult még nyomozás.

E dokumentumfilm nem csupán egy bátor újságírót mutat be, de a félelmekkel és vágyakkal teli, mérhetetlenül magányos és kiszolgáltatott embert is a legenda mögül. Mása Novikova filmjében bejárja azon háborús helyszíneket, ahol az újságíró megfordult, feltárja az ott élõk nyomorúságát, a hadsereg középkori kíméletlenségének nyomait. A döbbenetes képsorokat átkötõ interjúkban folyamatos félelemben élõ kollégák, szélmalomharcokban kifáradt emberjogi aktivisták és gyászoló barátok emlékeznek az újságíróra, akinek annak ellenére volt mersze kimondani az igazságot, hogy tudta, az életével fizet érte.

Verzió filmfesztivál, november 4-9., a Toldiban és a Cirkóban

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.