verzió+ - Anna Politkovszkaja, hét év a frontvonalban

  • Iványi Zsófia
  • 2008. november 6.

Zene

Keleten a helyzet változatlan: Oroszországban az emberi jogok sárba tiprásának hagyományait gondosan ápolják; rosszkor és rossz helyen lévő civilek, túl aktív aktivisták és szabadszájú újságírók esnek rendre áldozatául. Az atrocitások, fenyegetések és merényletek ellenére akadnak, akik mernek élni a szólásszabadság - igen szabadon értelmezett - jogával, megkeserítve ezzel a kormányzat életét, és kockára téve a sajátjukat.
Keleten a helyzet változatlan: Oroszországban az emberi jogok sárba tiprásának hagyományait gondosan ápolják; rosszkor és rossz helyen lévõ civilek, túl aktív aktivisták és szabadszájú újságírók esnek rendre áldozatául. Az atrocitások, fenyegetések és merényletek ellenére akadnak, akik mernek élni a szólásszabadság - igen szabadon értelmezett - jogával, megkeserítve ezzel a kormányzat életét, és kockára téve a sajátjukat. Ezen bátor emberek közé tartozott Anna Politkovszkaja is: egészen kivégzésszerû meggyilkolásáig küzdött, hogy hazájában az olyan kifejezések, mint a "szabadság", a "jogszerûség" és a "demokrácia" többet jelentsenek nagyhatalmi csúcstalálkozókon pufogtatott frázisoknál. A két éve lakása elõtt lelõtt újságíró gyilkosát azóta sem fogták el, és - a nemzetközi nyomás ellenére - a feltételezhetõ megrendelõk ügyében sem indult még nyomozás.

E dokumentumfilm nem csupán egy bátor újságírót mutat be, de a félelmekkel és vágyakkal teli, mérhetetlenül magányos és kiszolgáltatott embert is a legenda mögül. Mása Novikova filmjében bejárja azon háborús helyszíneket, ahol az újságíró megfordult, feltárja az ott élõk nyomorúságát, a hadsereg középkori kíméletlenségének nyomait. A döbbenetes képsorokat átkötõ interjúkban folyamatos félelemben élõ kollégák, szélmalomharcokban kifáradt emberjogi aktivisták és gyászoló barátok emlékeznek az újságíróra, akinek annak ellenére volt mersze kimondani az igazságot, hogy tudta, az életével fizet érte.

Verzió filmfesztivál, november 4-9., a Toldiban és a Cirkóban

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.